سوله مرغداری و ساخت سالن مرغداری گوشتی و تخمگذار با کمترین هزینه

سوله مرغداری دارای انواع مختلفی می‌باشند که با توجه به شرایط آب و هوایی محیط یکی از انواع سوله ها ساخته می‌شوند. کاربری سوله مرغداری در نگهداری جوجه و یا مرغهای تخمگذار است. باید قبل از شروع کار نوع کاربری سوله را مشخص کنید تا در ادامه و روند کار دچار مشکل نشوید. اگر قصد دارید سوله ای جهت نگهداری جوجه های یک روزه داشته باشید و سپس آنها را پر بار و به صورت مرغ گوشتی روانه بازار کنید نیازمند شرایط خاصی از جمله نوع سوله، شرایط نگهداری خاص، تجهیزات و زمانبندی مخصوص می‌باشید، اما اگر قصد دارید تخم مرغ به بازار ارائه کنید باید حتما به نوع سوله، دمای محیطی خوب، استفاده از تهویه های هوشمند و به روز و تغذیه مناسب توجه خاصی شود.

سوله مرغداری

سوله های مرغداری باید عایق بندی مخصوصی شوند تا در شرایط جوی نامناسب دمای بدن طیور تغییر نکند همینطور باید ایزوله هم باشد تا هم صدای بیرون محیط وارد محل نگهداری طیور نشود هم از نظر بهداشتی آلودگی و بیماری از محیط بیرون به داخل سوله وارد و پخش نگردد.

استفاده از پوشش ساندویچ پانل پلی یورتان، پانل پشم سنگ، عایق پشم شیشه و انواع دیگر عایقها در ساخت سوله مرغداری کاربرد دارند. در ساخت سوله مرغداری باید از بهترین نوع متریال چه در ساخت سازه سوله و چه در ساخت قسمتهای مختلف محل نگهداری طیور استفاده شود تا پس از گذشت زمان سازه دچار اصطهلاک، پوسیدگی، خوردگی و ترک نشود و سازه عمر مفیدی داشته باشد.

ساخت سوله مرغداری
ساخت سوله مرغداری

ساخت سوله مرغداری در کوتاهترین زمان

مهمترین موضوعاتی که در شروع فعالیت در حوزه مرغداری برای کارفرمایان مطرح میشود سوددهی زود بازده، قیمت تمام شده ساخت و تجهیز سوله در کمترین زمان ممکن می باشد. در ابتدای کار، موقعیت جغرافیایی زمین سوله و تهیه فضای مناسب برای ساخت سوله مرغداری از اهمیت بالایی برخوردار باشد. دهانه این نوع سوله ها باید جهت ورود و تعبیه ماشین آلات و دستگاههای تولید و پرورش طیور، بزرگ ساخته شوند. لازم نیست ارتفاع این سوله ها همانند سوله دامداری بلند باشد. کم ارتفاع بودن ارتفاع سوله مرغداری در زمستان یک حسن محسوب می شود چرا که در فصل سرما به وضعیت گرمایشی سوله کمک می کند. از لحاظ مقیاس نیز این نوع سوله ها نسبت دیگر سوله هایی که کاربری صنعتی و یا حتی دامداری دارند به لحاظ سایز کوچک طیور و تجهیزات تعبیه شده در درون سوله کوچک می باشند و به فضای زیادی نیاز ندارند. در ادامه به معرفی مکان ها و فضاهای تعبیه شده در سوله مرغداری میپردازیم.

ساخت سوله مرغداری در کوتاهترین زمان
ساخت سوله مرغداری در کوتاهترین زمان

مدت زمان ساخت سوله مرغداری گوشتی

به دلیل حساسیت بالا در ساخت اینگونه سوله ها باید با دقت و بهترین متریال آن را ساخت و از آن بهره برداری کرد. هرگونه اشتباه و مشکل در ساخت سوله مرغداری گوشتی و تخمگذار، سبب می‌شود تا خسارت زیادی وارد شود و در نهایت موجب از بین رفتن ماکیان و مواد تغذیه آن ها شود.

استفاده از بهترین متریال ها و طراحی کامل ترین نقشه ها در ساخت سوله سبب می‌شود تا سوله های مرغداری بیشترین طول عمر را داشته باشند و هزینه های اضافی حذف شود. به عبارتی تنها یک بار و برای مدتی طولانی برای ساخت این نوع سوله ها هزینه کرد.

نحوه ساخت سوله مرغداری

ساخت سوله مرغداری برای کاربردهای پرورش مرغ گوشتی و تخمگذار، از مرحله شروع تا تکمیل دارای مراحل مختلفی به صورت زیر است:

  • تصمیم گیری در امر ساخت سوله
  • توافق بر سر قیمت بین کارفرما - سوله ساز و ارائه اطلاعات اولیه
  • طراحی فنداسیون و نقشه سوله توسط شرکت سوله ساز
  • عقد قرارداد فیمابین مشتری - شرکت سوله ساز و پیشنهاد راهکارهایی جهت رفاه اقتصادی کارفرما
  • تحویل دفترچه محاسباتی از سوی سوله ساز به کارفرما
  • تائیدیه سازمان نظام مهندسی در خصوص دفترچه محاسباتی و ابعاد سوله درخواستی
  • پی ریزی و ساخت فنداسیون سوله
  • ساخت اسکلت سوله در شرکت سوله ساز
  • حمل اسکلت سوله از شرکت سوله ساز به محل احداث
  • نصب اسکلت سوله در محل مورد نظر
  • دیوارکشی، نصب پوشش سقف سوله و کف سوله
  • نصب تجهیزات، تاسیسات و مابقی تجهیزات مورد نیاز بنابر کاربری سوله

این نوع سازه از لحاظ مقیاس، متریال، شکل، ارتفاع و نوع پوشش سقف سوله و دیوار با دیگر سوله ها متفاوت می باشند. به دلیل نگهداری انواع مرغ گوشتی و تخمگذار نیاز به رعایت اصول بهداشتی، دستگاههای تهویه هوای و تغذیه و آب رسانی مناسب، کوره لاشه سوزی و … می باشد. از این رو شرکت سوله ساز باید از دانش و تجربه کافی در زمینه ساخت سوله مرغداری و نکات مهم مرتبط با این سازه آشنایی کامل داشته باشد. به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی، سوله های UBM به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشوند و سوله های سبک تیرورقی را میتوان جایگزین کرد. سوله های مرغداری را میتوان در ظرفیتهای مختلف ساخت. سقف سوله را می توان به صورت قوسی و یا هشتی ساخت و در دیواره ها برای تهویه مناسب و خنک کردن هوای سالن، از پد سلولزی و یا حوضچه های آب استفاده کرد.

سازه های فلزی سوله مرغداری

سوله های تیرورقی و سوله های خرپایی گزینه های خوبی برای ساخت سوله های مرغداری گوشتی می­باشند. سوله های UBM به دلیل موارد بهداشتی در این مورد پیشنهاد نمی شود.

ارتفاع سوله مرغداری

حداقل ارتفاع استاندارد دیوار سوله مرغداری 2/70 سانتیمتر، ارتفاع تاج سوله 3 متر، عرض 12 متر و طول 75 متر می باشد.

تعبیه جایگاه ملزومات و تاسیسات سالن مرغداری

یکی از نکات مهم در ساخت سالن مرغداری، تعبیه جایگاه و اندازه هیترها، مکان تاسیسات تهویه هوا،انبار تغذیه و همچنین مکان قرارگیری تابلو، تاسیسات برق و فاضلاب و ... میباشد.

نحوه ساخت سوله مرغداری
نحوه ساخت سوله مرغداری

شرکت سوله سازی سپهر سوله صفر تا صد ساخت سوله های مرغداری گوشتی را توسط مهندسین مجرب و متخصص انجام می دهد و هزینه های اضافی را حذف و قیمتی منصفانه جهت ساخت و اجرای سوله ارزان به شما پیشنهاد می­دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هرگونه مشاوره در زمینه ساخت سوله مرغداری می توانید با مجموعه ما تماس حاصل نمایید.

تهویه هوای مناسب برای سوله مرغداری تخمگذار و گوشتی

تهویه هوای سالن های مرغداری از مهمترین تجهیزات در ساخت سوله می باشد. عملکرد بالای سیستم تهویه در سالن به جایگاه و جهت نصب آن بستگی دارد. از تهویه جهت کاهش میزان رطوبت استفاده می شود زیرا با افزایش رطوبت شیوع بیماریهای انگلی ازدیاد پیدا میکند. اکثر مرغداران برای رسیدن هر چه سریعتر به سود و فروش بیشتر مرغ گوشتی با تزریق واکسن‌ و تقویت و اصلاح خوراک طیور به رشد سریع طیور کمک میکنند و ظرف مدت چند هفته طیور به چند برابر وزن اولیه خود می‌رسند. از این‌رو تهیه تهویه مناسب جهت جذب اکسیژن و دفع دی‌اکسیدکربن و دیگر گازهای غیرمفید در طیور بسیار الزامی میباشد.

حوضچه آب برای سالن مرغداری تخمگذار و گوشتی

افزایش دما در فصل تابستان تاثیر منفی بر روی سلامت طیور دارد بنابراین برای رفع این مشکل دو حوضچه آب در سمت ورودی هوا تعبیه می کنند تا دمای هوای داخل سوله کاهش پیدا کند.

چگونگی طراحی سوله مرغداری

طراحی سوله مرغداری باید به صورتی باشد که نظافت آن به سادگی انجام پذیرد. کف سالن ها باید بتونی و سقف و دیوارها نیز قابل شستشو باشد. حتما باید محل نگهداری مرغ و جوجه از کف زمین فاصله داشته باشد تا فضولات موجب ایجاد بیماری طیور نگرد. همینطور موجودات و حشرات به طیور دسترسی پیدا نمیکنند. همینطور کف سالن باید گرم باشد تا دمای بدن مرغ و جوجه متعادل بماند. از دیگر مواردی که باید در طراحی سوله مرغداری به آن توجه داشت ایجاد تهویه مناسب سالن است. مرغ و خروس بسیار حساس بوده و در برابر بیماری ضعیف عمل کرده و به سرعت تلف میشوند. لذا رعایت اصول و استانداردهای بهداشتی از ضروریات سوله مرغداری می باشد.

سقف سوله مرغداری را میتوان به صورت تک سقف و دو سقف ساخت. سقف اصلی و بالایی به صورت شیب دار یا قوسی ساخته میشود. بین سقف بالایی و پایینی به عنوان انبار استفاده میشود. در سوله هایی که سقف دو طبقه است تهویه سالن بهتر انجام میشود.

به دلیل اینکه سلامت مرغ و جوجه ها مهم است اگر به دلایلی این موجودات دچار بیماری شوند و تلف گردند باید برای حفظ سلامتی مابقی طیور و جلوگیری از شیوع بیماری باید در هر مرغداری مکانی جهت از بین بردن لاشه ها تحت عنوان کوره لاشه سوزی ساخته شود.

بررسی سلامت مرغ ها و جوجه ها در سوله مرغداری مدرن
بررسی سلامت مرغ ها و جوجه ها در سوله مرغداری مدرن

شدت نور در جریان رشد و تولید مثل طیور موثر است. میزان نور لازم برای سوله مرغداری گوشتی و تخم گذار بین 10 تا 20 لوکس و در زمان جوجه ریزی میزان نور در محل دانه خوری ها بین 20 تا 25 لوکس مورد نیاز است. لازم به ذکر است میزان نور اگر این مقادیر تجاوز کند بر سلامتی جوجه و مرغ تاثیر منفی خواهد داشت. میزان نور ورودی به سوله را می توان با رنگ آمیزی پنجره ها و با تعدد لامپهای مصرفی و روشنایی کنترل کرد.

فاکتورهایی همانند رطوبت، دما، چرخش هوا، تامین غذای کافی، تامین آب تمیز و رعایت اصول بهداشتی را می توان پایه و اساس شرایط نگهداری مرغ و جوجه دانست و نداشتن هر کدامع از این فاکتورها در سطح استاندارد میتواند زندگی طیور را به خطر بیندازد.

به عنوان مثال گرم نگه داشتن هوای مرغداری در فصل زمستان از امور ضروری میباشد. یکی از تجهیزات گرم کننده کوره هوای گرم یا هیتر میباشد. کوره هوای گرم به تنهایی میتواند سالن مرغداری را گرم کند. از این رو در مصرف انرژی و هزینه های جانبی جلوگیری میشود.

در حالت طبیعی مرغ مادر با پوشاندن کامل جوجه های تازه متولد شده در زیر پرهای خود، گرمای بدن خویش را به آنها منتقل میکند و بدین ترتیب بدن جوجه ها را گرم نگه میدارد. حال در جوجه کشی مصنوعی که مرغ مادر وجود ندارد برای تعادل دمای بدن جوجه های تازه متولد شده می توان از هیترهای خاصی به نام دستگاه مادر مصنوعی برای گرمایش جوجه ها استفاده میشود. این دستگاه تا سن 2 الی 3 هفتگی گرمایش بدن جوجه ها را تامین میکند.

از بین مدلهای مختلفی که از دستگاه مادر مصنوعی در بازار موجود است، نوع برقی خواهان بیشتری دارد تنها نقطه ضعف دستگاه مادر مصنوعی برقی، هزینه مصرف انرژی این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه گازی و یا نفتی میباشد.

گرمای تولیدی دستگاه مادر مصنوعی برقی به کمک انرژی الکتریکی و لامپ مادون قرمز میباشد. از نقاط مثبت و مزایای کاربرد دستگاه مادر مصنوعی: توزیع یکنواخت گرما، ایجاد گرمای پاک و بدون آلودگی، کمک به سلامت جوجه ها، عدم مصرف اکسیژن سالن، اشتهاآور و کمک به خوراک جوجه ها، جلوگیری از هم نوع خواری در بین طیور، عدم ایجاد گرد و غبار در داخل سالن، استفاده و نگه داری آسان دستگاه میباشد.

طراحی سوله مرغداری

رعایت بهداشت مرغداری

رعایت اصول و استانداردهای بهداشتی یکی از اصلیترین معیارها در سوددهی و درآمدزایی یک مرغداری به حساب می آید. یکی از راهکارها رعایت فاصله جغرافیایی با دیگر مرغداریها و محیط شهری میباشد.

از دیگر مواردی که در سلامتی طیور تاثیرگذار هستند می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • لباس کار مخصوص در محیط مرغداری
  • حوضچه های ضدعفونی کننده
  • کوره لاشه سوزی
  • تهویه هوای مناسب سالن
  • سیستم تخلیه فاضلاب صحیح
  • سطح مناسب و صاف دیوارها و کف سالن
  • آزمایش دوره ای آب منطقه

با رعایت کردن اصول بهداشتی استاندارد، تهیه تجهیزات مناسب و از مهمتر انتخاب یک سوله مناسب جهت نگهداری مرغ و جوجه و صرف وقت، صبر و حوصله کافی تا درآمد زایی و سوددهی می توانید در این حوزه موفق عمل نمایید و به نتیجه مطلوب برسید. شرکت سپهر سوله فعال در حوزه ساخت استراکچر فلزی و سوله سبک و سنگین تجربه و سوابق کافی در امر ساخت سوله مرغداری دارد. شما میتوانید با اطمینان کامل کار خود را به متخصصین متبحر شرکت سپهر سوله بسپارید.شما می توانید برای اطلاع از قیمت سوله با کارشناسان گروه صنعتی سپهر سوله تماس حاصل نمایید.

ساخت سوله مرغداری گوشتی استاندارد و سبک

صنعت مرغ و مرغداری گوشتی در ایران از صنایع مهم در تولیدات مواد غذایی می باشد. از این رو گوشت مرغ یکی از اقلام مهم در سبد غذایی مردم جایگاه ویژه ای دارد. برای داشتن سوله مرغداری گوشتی باید تصمیم بگیرید که سوله مرغداری گوشتی را به چه منظور و کاربردی می­خواهید تجهیز کنید: به قصد تولید جوجه یک روزه یا پرورش مرغ.

بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی در زمینه تولیدات فرآورده های ماکیان از جمله گوشت مرغ، تخم مرغ، نگهداری و پرورش جوجه و مرغ گوشتی، مرغ مادر و .... به محل مناسب برای تولید، نگهداری و پرورش همانند سوله مرغداری و سوله ارزان و سبک مرغداری گوشتی نیاز دارند. اگر اطلاعات کافی در زمینه راه اندازی سالن جهت نگهداری و پرورش مرغ گوشتی و جوجه ندارید پیشنهاد ما به شما گرفتن مشاوره اولیه از متخصصین گروه صنعتی سپهر سوله در زمینه طراحی، ساخت، ابعاد و برآورد قیمت این نوع سوله ها می­ باشد.

ساخت سوله مرغداری گوشتی
ساخت سوله مرغداری گوشتی

برخی معتقدند که سرمایه گذاری در مرغداری گوشتی نسبت به گاوداری و دیگر مشاغل مرتبط در این زمینه مقرون به صرفه تر می باشد. چرا که قیمت گوشت مرغ نسبت به گوشت گاو و گوسفند ارزان­تر و زمان طبخش نسبت به گوشت گاو و گوسفند کمتر می­باشد. از این رو پرورش مرغ و طیور جایگاه ویژه ای در سبد غذایی و صنعت مواد غذایی دارد.

انواع سوله مرغداری گوشتی و کاربردهای آنها

سوله های مرغداری گوشتی با توجه به تعداد و ظرفیت مرغ و جوجه ها دارای حجم و ابعاد گوناگونی دارند. میزان ارتفاع و شیب سوله مرغداری با دیگر سوله ها متفاوت هستند. با توجه به تفاوت شرایط نگهداری جوجه و مرغ باید در دیوار، کف و سقف سوله دقت بیشتری داشت و از متریال های مرغوب و متفاوتی استفاده کرد.

در دیوارهای سالن پرورش مرغ گوشتی به دلیل تهویه متناسب، سیستم گرمایشی، سرمایشی و شرایط نگهداری مرغ و جوجه می­توان از پد سلولزی یا حوضچه های آب استفاده کرد. البته باید در نظر داشت که حوضچه های آب در همه سوله های مرغداری گوشتی تعبیه نمی شود. نکته مهم دیگر در سوله ارزان مرغداری گوشتی مناسب، توجه به نکات مربوط به بهداشت و ضدعفونی کردن مکان پرورش و نگهداری مرغ و جوجه ها می باشد.

قیمت سوله مرغداری و هزینه ساخت سوله مرغداری

ساخت سوله مرغداری با سایر سوله ها به لحاظ نوع کاربری متفاوت است. سازنده سوله مرغداری باید تجربه و سابقه کافی در ساخت چنین سوله ای را در کارنامه خود داشته باشد. این گونه سوله ها در ابعاد ظرفیت مختلف بنابر حجم تولیدی در ارتفاع کم، با سقفی شیبدار یا قوس دار و با حوضچه هایی در ورودی برخی سوله ها ساخته میشوند. از این رو قیمتهای متفاوتی هم در ساخت چنین سوله هایی برآورد میشود که در نهایت میتوان با بکارگیری راهکارها و دستورالعملهای استاندارد سوله را به صورت مقرون به صرفه و اقتصادی ساخت و به مرحله بهره برداری رساند. نصب تجهیزات مختلف در کاربریهای مختلف سوله بر قیمت سوله مرغداری تاثیر مستقیم دارد.

قیمت سوله مرغداری

    برای برآورد قیمت سوله مرغداری باید موارد زیر را در نظر گرفت:

    • ابعاد ساختمان و اسکلت سوله مرغداری، مکان و وسعت سوله
    • تجهیزات گرمایشی و سرمایشی
    • متریال به کار رفته در سقف و کف و دیوار سوله
    • تاسیسات تهویه هوا
    • تاسیسات تغذیه طیور
    • خروجی های فاضلاب
    • مکان قرارگیری تابلو برق و تجهیزات مرتبط و ...

    محاسبه کمترین هزینه ساخت سوله مرغداری

    هزینه ساخت سازه و سوله مرغداری گوشتی با توجه به ابعاد، کاربری تولید مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار، تجهیزات مورد نیاز و مصالح مورد استفاده و نوع عایق و پوشش آن قابل پیش بینی نیست.

    در سال های اخیر با توجه به قیمت های متفاوت و شرایط اقتصادی، هزینه ساخت سالن مرغداری برای اکثر افراد مقرون به صرفه نیست و سوددهی برنامه ریزی شده را بهمراه نخواهد داشت. از این رو برخی واحدها تعطیل شده و یا از کار باز میمانند. پس باید به دنبال راه کارهای اساسی همچون برخوداری از تمهیداتی چون ساخت سوله اقساطی و اعتبار اسنادی یا تغییر کاربری بود. در این بین بنگاههای واسطی وجود دارند که این گونه سوله ها را خریداری کرده و به افراد دیگر اجاره میدهند و یا با بازسازی آن مجددا خط تولید مرغ گوشتی و یا تخمگذار را راه اندازی میکنند.

    ساخت سوله مرغداری با کمترین هزینه همواره نیاز به تخصص و رعایت اصول فنی و بهداشتی خاصی دارد چرا که کاربری این سوله ها همانند سوله دامداری جهت نگهداری و رشد موجودات زنده مثل جوجه و مرغ بکار میرود. یکی از مهمترین فاکتورهایی که در ساخت سالن مرغداری با کمترین هزینه باید به آن توجه اکید داشت، تهویه هوای داخل سالن و متعادل نگه داشتن دمای سالن در فصل زمستان و تابستان است. زمانیکه تجهیزات مناسب در سوله نصب شود بر قیمت سوله تاثیر میگذارد از طرف دیگر در بازدهی تولیدات مرغداری نیز موثر است که این موضوع در سوددهی نقش مهمی دارد.

    ابعاد سوله از جمله سوله مرغداری یکی از فاکتورهای مهم در ساخت این سازه فولادی پر کاربرد با کمترین هزینه در حوزه مرغداری است. یکی از انتخابهای مناسب سوله برای مرغداری، سوله سبک در ابعاد مختلف است. باید توجه داشته باشید که دهانه سوله مرغداری باید به اندازه ای باشد که تجهیزات و تاسیسات مرغداری، به راحتی به داخل سوله هدایت شوند.

    ساخت سوله مرغداری با کمترین قیمت

    هزینه ساخت سوله سبک مرغداری

     هزینه ساخت سوله مرغداری بستگی به ابعاد آن دارد. برای سوله مرغداری بهترین انتخاب از بین سوله های سنگین، سوله سبک و سوله UBM، سوله سبک میباشد که هم از لحاظ اقتصادی، هم از لحاظ بهداشتی گزینه مناسبی است. از دیگر مسائل مهم در امر سوله مرغداری، هزینه خرید، نصب و اجرای سوله است. هزینه ساخت این نوع سازه وابسته به عواملی همچون قیمت آهن و اتصالات ساخت آن، قیمت لوازم ثانویه و هزینه نصب و اجرای سوله در محل احداث میباشد. یکی از معیارهای افزایش قیمت سوله مرغداری، زیاد بودن ابعاد سوله و حجم فولاد به کار رفته در سازه فلزی میباشد. میتوان با طراحی نقشه درست و صحیح، سپردن امر به گروه متخصص در این حوزه، استفاده از تجهیزات و وسایل مورد نیاز و استاندارد به حد کافی از برخی هزینه های جانبی صرفه جویی کرد.

    کاهش هزینه ساخت

    به دلیل حساسیت بالای محل نگهداری جوجه ها و مرغها باید ساخت سوله مرغداری با دقت و بهترین متریال ساخته شود. هرگونه بی دقتی، اشتباه و مشکل در ساخت و انتخاب متریالها موجب خسارت هنگفت و از تلف شدن طیور می شود. پس برای کاهش قیمت سوله مرغداری که از حساسیت بالایی برخوردارند حتما از متخصصین متبحر در این امر مشاوره بگیرید.

    پیش نیازهای ساخت مرغداری

    برای رسیدن به هزینه پایین و مقرون به صرفه در احداث سوله مرغداری داشتن یکسری پیش نیازها و الزامات مورد نیاز می باشد. در زیر لیستی از مهمترین پیش نیازهای ساخت مرغداری آورده شده است:

    اخذ مجوز احداث مرغداری از سازمان جهاد کشاورزی (برای واحدهای کمتر از 10000 قطعه مجوز احداث صادر نمیشود)

    با توجه به نوسان قیمت، بیماری همه گیر طیور و نیاز بازار به مرغ و تخم مرغ همیشه گرفتن وام در شروع امر کار صحیحی نیست و پر ریسک خواهد بود.

    معمولا 30 درصد مبلغ اولیه سرمایه گذاری بابت خرید زمین مرغداری (خارج از محدوده سکونت شهری) خرج میشود. هر چه زمین مرغداری در منطقه خوب خریداری شود بر قیمت و ارزش مرغداری افزوده میشود.

    محوطه سازی مرغداری جزو ملزومات مهم در مرغداری به شمار می آید.

    ساختمان مرغداری باید به شکل سوله طراحی شود علاوه بر سوله مرغداری، باید ساختمانهایی جهت انبار تغذیه، داروها ، اتاق مدیریت و اتاق پرسنل، نگهبانی و … ساخته شود.

    تجهیزات و لوزام مرغداری گوشتی و تخمگذاری از جمله سیستم تهویه و رطوبت هوا، سیستم گرمایشی و سرمایشی، خط آبخوری و آسیاب، بالابر و میکسر دانخوری، سیستم روشنایی، دستگاه مادر مصنوعی، کوره لاشه سوزی و ... باید در مرغداری تعبیه شود که به نوبه خود بر قیمت سوله مرغداری می افزاید. در مرغداریها بیشترین هزینه ها صرف خرید تجهیزات و ماشین آلات میشود.

    تجهیزات و لوزام سوله مرغداری

    انشعابات و تأسیسات آب، حفر چاه آب و تصفیه آن، برق 3 فاز صنعتی، ژنراتور، سوخت گاز و یا گازوئیل نیز برای تأمین انرژی گرمایی در فصل های سرد هم جزو فاکتورهای مهم و اصلی ساختمان و سوله مرغداری میباشد.

    معمولا در مرغداریها وسایل نقلیه نقش مهمی در جابجایی طیور، دانه ها و دیگر تجهیزات بر عهده دارند.

    هر مرغداری علاوه بر تجهیزات مخصوص تولید و پرورش مرغ و تخم مرغ به وسایل اداری برای پرسنل و مدیریت مرغداری نیاز دارد.

    در انتها یکسری موارد متفرقه دیگر که در بین انجام کار طبق نظر مشتری مشخص میشوند نیاز است.

    ابعاد استاندارد سوله مرغداری

    در ابتدای بحث باید متذکر شد ابعاد یک سوله مرغداری در ارتباط مستقیم با تعداد و ظرفیت مرغ و جوجه میباشد. اما در حالت کلی عرض کمتر از 12 متر و طول کمتر از 75 متر در سالن مرغداری پیشنهاد نمیگردد. ارتفاع سوله ها نیز بین 2/5 تا 3 متر محاسبه میشود. در ساخت سوله مرغداری ابعاد دهانه سازه فلزی، پوشش و ساختار قوسی شکل و دو طبقه بودن سقف سوله نقش مهمی در تهویه هوای سالن و در نتیجه بازدهی در وزن طیور و کم شدن آمار مرگ و میر در مقابل بیماری دارند.

    ابعاد استاندارد

    ابعاد استاندارد سوله مخصوص مرغداری گوشتی

    اندازه های استاندارد سوله بنابر حجم و ظرفیت تعداد ماکیان با کاربری تولید جوجه یا پرورش مرغ گوشتی می­تواند دارای ابعاد گوناگونی باشد. به عنوان نمونه می توان پیشنهاد داد حداقل ارتفاع دیوار 270 سانتی متر، ارتفاع تاج سوله 300 سانتی متر، حداقل عرض 120 سانتی متر و کمترین مقدار طول 750 سانتی متر باشد. برای اطمینان از اندازه های دقیق و محاسبه شده مطابق با خواسته و نیاز خود شما می توانید با متخصصین طراحی و ساخت شرکت سپهر سوله در تماس باشید.

    این توضیحات فقط برای سالن تولید است. در یک مرغداری شما نیاز به انبار، اتاق های اداری، محل بارگیری و موارد دیگری نیز دارید.

    عوامل مهم در طراحی سوله مرغداری

    تجهیزات استاندارد در سلامت و وضعیت نگهداری طیور تاثیرگذار هستند. هر چقدر تجهیزات به روز و کاملتر باشند بازدهی تولید نیز افزایش پیدا میکند. از طرف دیگر سالنهای مرغداری باید به نحوی طراحی شوند که عوامل محیطی کمترین تاثیر را بر روی سلامت و پرورش مرغ و جوجه ها داشته باشند. مهمترین عوامل محیطی که بر طراحی سوله و سلامتی طیور موثر هستند عبارتند از: دمای هوای سوله، میزان رطوبت، سیستم تهویه و جهت وزش باد

    رعایت کردن اصول بکارگیری عوامل مطرح شده در بالا میتواند در صرفه جویی هزینه ها کمک شایانی کند.

    مناسبترین دما برای سوله مرغداری کمتر 41 درجه سانتیگراد که دمای بدن مرغ است میباشد. بنابراین در زمان طراحی سوله مرغداری باید جهت ساخت استراکچر فلزی و نصب پنجره ها صحیح پایه ریزی شود تا سازه نسبت به نور خورشید در جهت مناسبی قرار گیرد. همچنین سیستم تهویه و سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و عایق بندی حرارتی دیوارها به صورت استاندارد تعبیه شوند.

    مقدار رطوبت تحت تاثیر عوامل گوناگونی متغیر میباشد. رطوبت استاندارد در سوله مرغداری باید بین 60 تا 70 درصد است. رطوبت میتواند از تنفس، مدفوع مرغ و یا شرایط آب و هوایی محیط ناشی شود. میزان رطوبت در فصل تابستان و گرما متغیر است میتوان این تغییر رطوبت را با دستگاهی مثل مه پاش و سیستم حرارتی مثل هیتر تنظیم و متعادل کرد.

    تهویه هوای مناسب در ساخت سوله مرغداری

    تنفس طیور بسیار به اکسیژن موجود در هوای سوله وابسته است. این میژان اکسیژن در شرایط مختلف میتواند متفاوت باشد. هر مرغ به صورت استاندارد در حالت استراحت به حدود 6/0 متر مکعب در ساعت هوای پاک نیاز دارد. درحالیکه تولید دی اکسید کربن به واسطه بازدم مرغ و بخار آمونیاک حاصل شده از مواد دفعی، سبب تغییر در کیفیت هوای سالن مرغداری میشود. این مشکل را میتوان با راهکارهایی همانند کاشتن درختانی با پهن برگ در محوطه مرغداری و استفاده مناسب از تهویه بهبود بخشید. زمانیکه کیفیت هوا مناسب نباشد سلامت مرغ و جوجه ها در خطر قرار میگیرد.

    جهت وزش باد منطقه ای بر فرسایش دیوار تاثیر منفی دارد از طرف دیگر فرآیند تهویه هوای سالن را دچار اختلال میکند. اگر جهت قرارگیری ساختمان مناسب با وزش باد طراحی شود، راندمان و بازدهی هواکشهای سالن بالا میرود. پس در مناطق گرم و مرطوب و سرد و خشک باید به جهت وزش بادهای منطقه ای توجه داشت.

    در کل برای ساخت سوله ارزان نیازمند رعایت یکسری ضوابط استاندارد و بکارگیری ابزارآلات و تجهیزات مناسب و به روز است. هر چقدر ابزارآلات به روز و مجهز باشند قیمت ساخت سوله پایینتر می آید. چرا که هزینه های تعویض و تعمیر ابزارآلات و تجهیزات قدیمی برای رسیدن به بهره وری ایده آل حذف میشوند. همانطور که میدانیم قیمت ساخت سوله به عوامل دیگری همچون مجموعه سازنده نیز وابسته است. همکاری با مهندسان باتجربه و متخصصین با دانش بالا تاثیر مثبتی در کاهش هزینه های ساخت و ساز دارد که این امر هم به سود مشتری خواهد بود که هزینه کمتری برای ساخت و ساز میپردازد هم به سود سازنده خواهد بود چرا که مشتریهای بیشتری جذب می کند.

    ساخت سوله مرغداری ارزان

    سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک واحد مرغداری

    گوشت مرغ و تخم مرغ جزو لاینفک سفره زندگی مردم جامعه می باشد. همینطور به دلیل ارزان بودن گوشت مرغ نسبت به گوسفند و گاو خواهان و مصرف بیشتری در بازار دارد. به همین دلیل واحدهای مرغداری زیادی در نقاط مختلف کشور بسته به شرایط آب و هوایی مشغول به فعالیت هستند. اگر فعالیت در حوزه مرغداری درست برنامه ریزی شود، کسب و کار پرورش مرغ از مشاغلی است که درآمد بسیار خوبی در تولید مرغ گوشتی و تخم مرغ دارد. اما این صنعت همانند دیگر صنایع در ایران به دلیل چرخه بد اقتصادی دچار رکود و افت سوددهی شدیدی شده است. در استان قزوین هم سرمایه گذاران بسیاری در این حیطه مشغول به فعالیت هستند. با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط جغرافیایی استان قزوین در صنعت مرغداری رتبه خوبی را در سطح کشور در اختیار دارد و میتوان استان قزوین را یکی از قطبهای مهم در این حوزه معرفی کرد.

    با یک برنامه ریزی صحیح و استفاده از تجهیزات کم مصرف، پربازده و به روز و رعایت اصول و استانداردهای بهداشتی می توان در صنعت مرغداری کشور به سودهای قابل توجهی رسید.

    همواره هزینه ساخت و تجهیز، سودهی، نحوه پرورش و نحوه خوراک دهی مرغداری گوشتی با مرغداری تخمگذار متفاوت میباشد. با توجه به نوسان قیمتها و اوضاع متغیر اقتصاد کشور، برآورد دقیق هزینه و قیمت احداث و ساخت مرغداری امکانپذیر نمیباشد. اما با شناخت پیش نیازها و تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز این صنعت میتوان در حد اولیه سرمایه مورد نیاز را تخمین زد. اگر هرچه سریعتر برنامه احداث مرغداری تدوین، طراحی و ساخته شود ممکن است از برخی افزایش قیمتها جلوگیری کرد.

    سرمایه در گردش مورد نیاز برای احداث مرغداری

    علاوه بر پرداخت هزینه های هنگفت ساخت مرغداری و خرید و تکمیل تجهیزات آن هزینه های جاری دیگری نیز در طی حیات مرغداری باید پرداخت شوند. از اولین پرداختیهای لازم هزینه ضدعفونی کامل تجهیزات و سالن قبل از جوجه ریزی است. در هر دوره باید هزینه ای برای خرید جوجه های یک روزه صرف شود. برای رسیدن به تولید انبوه جوجه یک روزه به شرط داشتن امکانات و شرایط لازم، خرید ماشین جوجه کشی صنعتی و تخمهای نطفه دار نیاز است. هزینه خرید دان مرغ و جوجه، هزینه دارو واکسن، هزینه های تأمین سوخت، انرژی و هزینه کارگران و حمل و نقل و … از دیگر هزینه های جاری در این امر میباشند که باید مد نظر قرار گیرند و سرمایه جانبی برای این موارد کنار گذاشته شود.

    اگر اصول مهم و پایه در صنعت مرغداری به درستی رعایت و اجرا شود میتوان به سود خوبی در این صنعت رسید. اما مرغ و جوجه از لحاظ سلامت بسیار سریع در خطر آلودگی و بیماری قرار میگیرند و تلف میشوند و بیماری را به صورت مسری به دیگر طیور نیز انتقال میدهند. از این رو ریسک از دست رفتن سرمایه نیز در این صنعت وجود دارد. مقدار و میزان سود حاصله در صنعت مرغداری اصلا قابل پیش بینی نبوده و کاملا تابع بیماری طیور، قیمت دان و نیاز مصرفی بازار میباشد. اگر قصد فعالیت در این عرصه را دارید پیشنهاد ما به شما این است که حتما از مشاورین موفق در این صنعت راهنمایی بگیرید و با متخصصین سازنده شرکت سوله سازی سپهر سوله در ارتباط مستقیم باشید و تمام جوانب را بررسی نموده سپس با آگاهی کامل وارد این صنعت شوید.

    سقف سوله مناسب سالن مرغداری

    با توجه به تعداد و ظرفیت سالن مرغداری گوشتی و تخمگذار سقف های متعددی برای اینگونه سوله ها طراحی می شوند از جمله سقف های قوسی و هشتی. امروزه بهترین ابعاد برای سوله های مرغداری سوله هایی با دهانه های ۲۰ متری با سقف های قوسی می­باشند. قوسی بودن سقف سوله های مرغداری به دلیل تهویه مناسب در امر بازدهی وزن و کاهش آمار بیماری طیور بسیار مناسب می باشند. مصرف انرژی نیز در اینگونه سقف ها نسبت به سقف های هشتی مقرون به صرفه تر است.

    با توجه به کاربرد سوله های مرغداری گوشتی، شیب زیاد در سقف سوله در نظر گرفته نمی شود و اکثرا به صورت قوسی طراحی می­شود، اما باید در نظر داشت که سقف سوله مرغداری گوشتی باید در برابر باران و برف مقاومت لازم را داشته و دارای عایق حرارتی باشد که مرغ ها و جوجه ها در هوای سرد و دمای نامناسب آسیب نبینند. البته این کار بهینه سازی مصرف انرژی را نیز به همراه دارد. برای پوشش سقف سوله مرغداری ساندویچ پنل، ایرانیت و کرکره سیلیکونی با سه لایه پشم سنگ یا پشم شیشه گزینه های مناسبی هستند. هر چقدر پوشش سقف سوله مناسب تعبیه سود انرژی کمتری از دست می رود و گرمای داخل سوله به هدر نمی رود. این امر در طول عمر و سلامت جوجه ها و مرغ ها نیز تاثیر مستقیم دارد. ارتفاع سوله مرغداری را باید نه بلند در نظر گرفت نه کوتاه، باید مناسب محاسبه شود تا تهویه به درستی انجام گیرد و امر نظافت و ضد عفونی راحت انجام پذیرد.

    کف سالن مرغداری

    مسئله نظافت در طراحی و ساخت سوله های مرغداری از جایگاه ویژه ای برخودار است که باید مد نظر قرار گیرد. متریال بکار رفته در کف سوله های مرغداری باید از بتن باشد چرا که اگر کف سوله مرغداری از خاک باشد، نظافت و تمیز کردن فضولات مرغ و جوجه ها امکانپذیر نخواهد بود و در دراز مدت به دلیل متصاعد شدن بوی نامطبوع، شیوع بیماری در بین این گونه از ماکیان افزایش می یابد. از طرف دیگر کف این سالن­ها باید گرم و نرم باشد تا بدن این نوع از ماکیان در اثر رطوبت و سرما دچار آسیب نشود. از این رو بهتر است کف سالن های مرغداری از توری، کف چوبی و یا کف سیمانی ساخته شود.

    کف توری بهترین گزینه برای نگهداری مرغ و جوجه ها به حساب می آید چون توری در ارتفاع یک متر بالاتر از کف نصب می شود. این ارتفاع باعث می شود تا فضولات به پایین توری ریخته شود و بدن مرغ و جوجه آلوده نشود.

    کف سالن مرغداری
    کف سالن مرغداری

    کف چوبی نیز از دیگر گزینه های نگهداری مرغ و جوجه ها در سالن پرورش مرغ گوشتی هستند. کف های چوبی نسبت به توری ارزان تر و مقرون به صرفه تر هستند. زمانیکه کف سالن در سوله های مرغداری از متریال چوب پوشش دهی شود به دلیل عایق حرارتی بودن چوب، اتلاف گرما در زمستان و افزایش دما در تابستان و هوای گرم نخواهیم داشت. در کنار محاسنی که پوشش چوب در کف سالن سوله های مرغداری دارد می توان به معایبی همچون مستعد حمله حشرات همچون موریانه ها و سوسک ها اشاره کرد که باعث آسیب پذیری چوب کف خواهد بود. همینطور پاکیزه کردن این نوع کف ها نسبت به کف های توری سخت تر خواهد بود.

    یکی از مطمئن ترین و بهداشتی ترین متریال ها در کف سالن های سوله مرغداری بتن و سیمان می باشد. زمانی که کف سالن از متریال سیمان باشد رطوبت متعادل شده و کف از سطح زمین بالا می آید. بنابراین پی ریزی کف این گونه از سوله ها باید اصولی و مطابق با استانداردهای بهداشتی اجرا شود تا هم مقرون به صرفه باشد هم محلی مناسب برای پرورش، نگهداری و ازدیاد مرغ و جوجه ها.

    در کل برای ساخت چنین سوله هایی باید بهترین متریال در دیوار، سقف و کف بکار رود که هم قابلیت شستشو داشته باشند هم در مقابل نفوذ پذیری رطوبت، گرما و سرما و حشرات موذی مقاوم باشند.

    نظرات

    نگین

    چه توضیحات خوبی بود. ممنون از تیم شما

    پ, 10/08/1401 - 20:11
    افزودن دیدگاه جدید

    Restricted HTML

    • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.