سوله انبار چیست؟ کاربردها و برآورد قیمت سوله انبار

کاربرد سوله انبار در ذخیره کردن کالا، محصولات کشاورزی، صنعتی، غیر صنعتی، نظامی، نگهداری تجهیزات، دستگاه ها، ابزارآلات و ... می باشد. انبار و ذخیره کالاها و محصولاتی که قابلیت ماندگاری دارند سبب افزایش استفاده بهینه از فضای موجود، محفوظ ماندن کالاها و محصولات از شرایط بد آب و هوایی همانند برف و باران و سرما و گرما و انباشته کردن محصولات برای فروش در زمان آینده می شود.

سوله انبار

سوله انبار چیست؟

انبارها سازه هایی مسقف هستند که جهت نگهداری و طبقه بندی محصولات و وسایل به عنوان سوله اصلی یا در کنار سوله های اصلی ساخته میشوند. منظور از سوله انبار همان انبارهای کوچک و مجزایی میباشند که از امنیت بالایی برخوردار هستند و در ابعاد مختلفی طراحی و تولید میشوند. سوله های انبار در متراژهای بالا مثلا 100000 مترمربع به منظور نگهداری و ذخیره سازی غلات و دیگر محصولات و تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرند. این سازه ها اغلب به صورت یک طبقه و با حداقل ارتفاع 6 متر و گاها به صورت سوله دو طبقه ساخته و مورد بهره برداری قرار میگیرد.

سوله انبار چیست
معرفی سوله انبار

اجزا و متریال تشکیل دهنده سوله های انبار

در ساخت سوله انبار برای ذخیره سازی انواع کالا از اجزا و متریال های مختلفی استفاده می شود. این اجزا و متریال با توجه به نوع و کاربرد سوله می تواند متفاوت باشد. این اجزا عبارتند از:

  • بادبند
  • فریم
  • ستون های وال پست
  • پروفیل ها
  • نبشی های سینه بند
  • سایه بان
  • پیچ و مهره
  • ساندویچ پنل های دیواری و سقفی

کاربرد سوله انبار

کاربرد سوله انبار همانطور که از نامش پیداست، برای انبار کردن کالاهای مختلف در شرایط مختلف می باشد. برخی از کالاها نیاز به انبارهای مسقف دارند. برخی از کالاهای دیگر نیاز به تهویه هوای مناسب، ارتفاع مناسب و موارد دیگر دارند. پس برای ذخیره سازی کالاهای مختلف نیاز به سوله های انبار با ویژگی های خاص داریم.

ویژگی های سوله انبار
کاربرد سوله انبار برای ذخیره سازی کالاهای مختلف

مزایای سوله فلزی برای انبار

  • نسبت به سازه های بتنی دارای وزن کم و سبکی هستند
  • در برابر زلزله، باد و سیل مقاوم هستند
  • قابلیت جا به جایی و استفاده مجدد در محلی دیگر را دارا میباشند
  • قابلیت بازیافت دارند
  • مقاومت و استحکام بالایی دارند

ویژگیهای انبارهای سوله ای مسقف

  • متریال و تجهیزات به کار رفته در این نوع سوله ها ساده بوده و از پیچیدگی های خاصی برخوردار نیستند، بنابراین به راحتی و در اسرع وقت میشود سوله را برای هر نوع کاربری مونتاژ کرد و ساخت.
  • میتوان انبار را در زمانهای متنوع به روشهای مختلفی به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و یا سالانه اجاره داد.
  • تنوع در ظرفیت سوله ها جهت رفع نیازهای گوناگون
  • امنیت بالای سوله ها و محافظت از محصولات در برابر باد و باران
  • دسترسی راحت و آسان و قیمت مناسب
  • با توجه به عرض دهانه سوله انبار، حمل و نقل کالاها به داخل انبار توسط ماشین تا درب سوله به راحتی انجام میشود. از درب سوله نیز کالاها توسط لیفتراک و در داخل سوله نیز توسط انواع جرثقیل سقفی و جرثقیل بازویی جابجا میشوند.
  • یکی دیگر از مزیت ها و ویژگیهای سوله انبار برای نگهداری محصولات الزام بیمه نامه آتش سوزی و حوادت غیر مترقبه و قرارداد اجاره است. دارا بودن بیمه نامه تا حدود زیادی خیال صنعتگر و صاحب کار از امنیت محصولاتش راحت میشود، در صورت وقوع حادثه، شرکت بیمه گذار تا میزان سقف تعیین شده در بیمه نامه خسارت های وارده را جبران میکند.
ویژگی سوله انبار
مزایای سوله انبار

سوله انبار برای محصولات کشاورزی

امروزه سوله در هر صنعتی مزایای خاص خود را دارد از جمله در کشاورزی که به منظور نگهداری و انبار محصولات جایگاه ویژه و خاصی پیدا کرده است. سوله انبار یکی از منابع سودآور در حوزه صنعت و کشاورزی قلمداد میشود. امروزه کشاورزان و صنعتگران فعال در حوزه مواد غذایی نیاز به مکانی سرپوشیده برای نگهداری محصولات خود دارند تا در زمان مناسب محصولات خود را به بازار روانه کنند. در این بین سوله انبار غلات از اهمیت ویژه ای در صنعت کشاورزی به خصوص کشت مدرن برخوردار است. چرا که تولید غلات و نگهداری و انبار غلات در زنجیره غذایی مردم در جایگاه ویژه ای قرار دارد و همیشه لازم بوده و جزو قوت اول مردم میباشد. بنابراین طراحی اصولی سوله و ساخت سوله انبار مناسب برای این امر از جمله الزامات مهم در صنایع غذایی تمامی کشورها بوده است.

بنابر نوع محصول باید تجهیزات مورد نیاز خریداری و نصب شود. همینطور نوع ساختار سوله نیز متفاوت خواهد بود. در برخی موارد سوله های معکبی با سقف شیبدار در یک طبقه با طبقه بندی و تقسیم بندی خاص یا به صورت دو طبقه، در برخی دیگر سوله هایی مخزنی شکل یا استوانه ای مورد نیاز است. اگر محصولات کشاورزی و دامی تاریخ مصرف داشته باشند باید از انبارهایی تحت عنوان سوله سردخانه ای استفاده کرد و اگر روند رشد و نگهداری محصولات به گونه ای باشد که تاریخ مصرف زود هنگام آن موجب آسیب و فساد محصول نمیگردد میتوان از سوله انبار کشاورزی یا غلات استفاده کرد. اما در هر دو نوع کاربری که ذکر شد رعایت مسائل و اصول بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید حتما به نحو کامل و خوبی اجرا شوند.

بهترین نوع سوله به منظور کاربری انبار کشاورزی، سوله هایی با اسکلت فلزی می باشد که اینگونه سوله ها را میتوان با هر حجم و ابعادی در هر موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی با ظرفیتهای متنوع ساخت و تجهیز کرد و به مرحله بهره برداری رساند. ساخت سازه های بتنی زمانبر بوده و فرآیند بتن ریزی و خشک شدن بتن از معایب ساخت اینگونه سوله محسوب میشود. از دیگر معایب سازه های بتنی میتوان به پر هزینه بودن ساخت نیز اشاره کرد به همین دلیل گزینه چندان مناسبی برای انبار محصولات کشاورزی محسوب نمیشوند.

اگر موارد بهداشتی در ذخیره و انبار محصولات مهم نباشد، سوله های یو بی ام یکی دیگر از انواع سوله هایی است که هم از لحاظ هزینه ای مقرون به صرفه میباشد، هم جوابگوی نیازهای مربوطه در خصوص محصولات کشاورزی است.

در کل اگر بخواهیم مزایا و ویژگی های در اختیار داشتن سوله انبار کشاورزی را نام ببریم میتوانیم به موارد زیر را اشاره کنیم:

یکی از موارد بسیار مهم در انبار و نگهداری محصولات کشاورزی رعایت شرایط بهداشتی سوله در بهترین حالت است. چراکه ممکن است این محصولات در صنایع غذایی به کار روند و در نهایت به دست مصرف کننده برسند، اگر در فرآیند نگهداری، آلوده به هر نوع میکروب و یا ویروسی شوند و یا فاسد گردند، نه تنها موجب خسارت های سنگین به صاحب امر شده بلکه سلامت افراد جامعه را نیز به خطر خواهند انداخت.

سوله های انبار کشاورزی اکثرا سرپوشیده هستند، بنابراین کشاورزان نگران حفاظت محصولات و غلات در برابر بارش های فصلی و بادها نمیشوند.

اگر اصول بهداشتی رعایت شوند و پیش نیازها و ملزومات لازم جهت نگهداری هرچه بهتر و بیشتر محصولات در سوله های انبار فراهم و تعبیه شود، کیفیت اصلی محصولات حفظ خواهد شد و با بهترین شرایط ممکن در زمان نیاز به بازار عرضه میشوند.

استفاده از سوله برای کشاورز ارزشمند و مقرون به صرفه است، هم در بحث خرید و ساخت سوله انبار و هم در مبحث اجاره بهای سوله به منظور نگهداری اقلام کشاورزی، صاحب امر دچار ضرر و صرف هزینه های اضافی نمیشود.

قیمت سوله انبار

نکته مهم در بحث سوله انبار این است که در اختیار داشتن انبار جهت انبار و نگهداری محصولات یکی از ملزومات انکار ناپذیر در تمامی صنایع از جمله صنعت کشاورزی میباشد. از این رو داشتن علم کافی، دانستن نکات ویژه مخصوص هر نوع سوله ای و کاربری آن برای رسیدن به هدف نهایی، می تواند در کاهش هزینه ها کمک شایانی کند.

قیمت سوله و برآورد هزینه ساخت به صورت دقیق این سازه، با توجه به نوسانات بازار و مصالح، نوع متریال مصرفی و متراژ متفاوت میباشد. جهت کسب اطلاعات دقیق از برآورد هزینه سوله انبار میتوانید با مشاوران گروه صنعتی سپهر سوله تماس بگیرید. نوع محصولات و کالاهای انبار شده در سوله انبار نیز بر برآورد هزینه های سوله تاثیرگذار است، چرا که مجهز کردن سوله برای انواع کاربری ها، و متریال پوشش سقف سوله، دیوار و کفپوش سوله، انواع جرثقیل های سقفی، بازویی و جرثقیل دروازه ای، تاسیسات برق، سیستم تهویه هوا، سیستم گرمایشی و سرمایشی، تجهیزات بهداشتی همه و همه بر تعیین ارزش و قیمت سوله می افزاید.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.