ساخت سوله با پوشش ساندویچ پانل

امروزه سوله ها در صنایع مختلفی جهت کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. برای ساخت یک سوله منحصر بفرد که تمام معیارهای استاندارد سوله مناسب را دارا باشد باید از بهترین متریال ها و طراحی و نقشه اصولی بهره ببرد، ساندویچ پنل یکی از عناصری است که میتواند یکی از مهمترین عناصر در حفظ انرژی و ساخت بهینه سوله مورد استفاده قرار بگیرد. طول سالن، طبقات داخلی، بار برف و بارش منطقه و همچنین عرض سالن از جمله مواردی هستند که باید در ساخت دیوار‌ها و سقف‌های سوله با کمک ساندویچ پانل ها در نظر گرفته شوند.

ساخت سوله با پوشش ساندویچ پانل

کاهش مصرف انرژی یکی از عوامل مهم در کاهش هزینه های صنایع می باشد. بکار گرفتن روش هایی که ذخیره انرژی را در سازه ها بهمراه دارد جزو ملزومات اساسی ساخت می باشد. بنابراین باید علاوه بر مصرف بهینه انرژی، به سرعت ساخت و افزایش طول عمر سازه نیز توجه داشت چرا که این موارد به یکدیگر وابسته و ضروری میباشند.

روشهای بسیاری برای کاهش مصرف انرژی به کار گرفته میشود از جمله انتخاب صحیح و اصولی مصالح در ساخت سوله. این مقاله به معرفی ساندویچ پانل میپردازد که یکی از متریال های مهم در ساخت سقف و دیوار سوله و مصرف انرژی بهینه در سوله و صنایع می باشد. در صنایع مختلف، اگر اتلاف انرژی در ساخت و ساز ها کاهش یابد، تولید انرژی و مصرف سوخت کاهش می یابد.

پوشش سوله با ساندویچ پانل

از انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری در ساخت سوله ها استفاده میشود که باعث میشود هزینه های ساخت بسیار کاهش یابند چرا که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح سنتی شده است. ساندویچ پانل های سقفی پوشش دهی گسترده ای دارند.

در دیواره سوله از پوشش ساندویچ پانل دیواری یا بلوک های سیمانی یا بتنی و آجری استفاده می شود. در سقف سوله از پوشش های ساندویچ پانل سقفی با جنس پلی استایرن، عایق پلی اوریتان،ورق گالوانیزه و یا پشم سنگ و پشم شیشه میتوان استفاده کرد. پانل سقفی باید با استفاده از بهترین متریال و طراحی مناسب به صورت شیب دار ساخته شود تا در برابر رشد گیاهان و قارچها مقاوم باشد. موقعیت سوله در سوله سازی با ساندویچ پانل سقفی تاثیرگذار است. میتوان سقف سوله شیروانی را از ورق گالوانیزه و نما و طرح سفال و پانل سقفی ساخت. زمانیکه پوشش سقف سوله از جنس سفال باشد دارای مزایایی همچون مقاوم بودن در برابر آتش سوزی، عایق مناسب در برابر باران، مقاومت در برابر ورزش باد، عمر طولانی و دوام بسیار بالا، حمل و نقل راحت می باشد. به دلیل مقاومت بالایی که انواع ساندویچ پانل ها دارند جایگزین خوبی برای مصالح سنتی هستند.

ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل های سوله

ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان به دلیل ساختار لایه ای که دارد عایق صوتی – حرارتی میباشد. این ساندویچ پانلها در ساخت سقف و دیوارها استفاده می گردند. ساختار این ساندویچ پانل شامل دو لایه ورق است که هسته ساندویچ پانل را پوشش می دهد.

ساندویچ پانل پلی استایرن

در این نوع ساندویچ پانل برای عایق ‌بندی از فوم پلی استایرن یا همان یونولیت استفاده می‌شود. به لحاظ عایق حرارتی و صوتی بودن نسبت به ساندویچ پانل پلی یورتان در درجه پایین‌تری قرار دارد، اما نسبت به آن سبک‌تر و دارای قیمت پایین تری است.

ساندویچ پانل پشم سنگ

الیاف پشم سنگ متریال اصلی این نوع پانل‌ها میباشد. از مهمترین ویژگی این نوع ساندویچ پانل ضد حریق بودن میباشد. درجه ضد حریق بودن این نوع پانل، از ساندویچ پانل پلی یورتان PIR هم بالاتر است.

ساندویچ پانل دیواری سوله

در ساندویچ پانل دیواری سوله از فوم (پلی استایرن یونولیت) استفاده میشود. فوم پلی استایرن سبکتر از فوم پلی اورتان است، همینطور فوم پشم سنگ عایق خوبی در برابر خوردگی و آتش سوزی میباشد. در ساخت سوله باید ابعاد و اندازه پانل و ورقی که در ساندویچ پانل بکار میرود در نظر گرفته شود. ضخامت ورق باید دو رو باشد.

موارد استفاده ساندویچ پانل دیواری سوله در ساخت سوله هایی از قبیل سوله صنعتی، استفاده در صنعت و معدن، استفاده در سوله مرغداری، سوله گلخانه و پرورش قارچ و استفاده در سوله های مسکن و شهرداری می باشد.

فوم داخلی پانل دیواری سوله

فوم داخلی ساندویچ پانل دیواری از عایقهای پلی استایرن، پشم سنگ و پلی اورتان تشکیل می گردد. به فوم پلی استایرن یونولیت نیز گفته میشود که بسیار سبک است و قابلیت نصب آسانی دارد. پلی استایرن از عایق پلی اورتان سبک تر است. عایقهای پلی اورتان و پشم سنگ ضد حریق هستند.

عایق فوم پلی اورتان

این عایق از ترکیب قوی مواد پلی یول و ایزوسیانورات تشکیل شده است. باید توجه کرد که ضخامت ورق انتخابی و دو رو بودن و یک رو بودن در هزینه ساخت سوله تاثیرگذار است از این رو باید ضخامت عایق پلی اورتان را کم کرد. کاربرد و مصرف ساندویچ پانل دیواری سوله در سوله های صنایع شیلات و پرورش گل و گیاه، سوله سالن ورزشی، استخرهای سرپوشیده کارگاه های عمرانی و صنعت و معدن و سوله های گارگاهی، مسکن و شهرسازی، راه و ترابری میباشد.

انواع ساندویچ پانل های دیواری

ساندویچ پانل دیواری اتاق تمیز

این ساندویچ پانل در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم بوده و در مکان هایی که بهداشتی بوده کاربرد دارد چرا که از تجمع ویروسها و میکروبها و قارچ ها جلوگیری به عمل می آورد. ساندویچ پانل دیواری اتاق تمیز دور صاف می باشد و مقاطع شیاردار آن بهم متصل شده هستند.

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

کاربرد این ساندویچ پانل در مکانهایی همچون سوله آزمایشگاه و باشگاه های بدنسازی و…. می باشد. ساختار این ساندویچ پانل دارای شیارهای مخفی می باشد. این ساندویچ پانل‌ها از طریق شیارها بهم متصل میشوند. این ساندویچ پانل ها دارای خاصیت ضد قارچ، باکتری و آلودگی های میکروبی هستند، در برابر اشعه ماوراء بنفش، زلزله، حرارت و برودت، نور خورشید، حریق و آتش سوزی مقاوم هستند، قابلیت شستشو دارند. ضد خش، عایق صوتی و رطوبتی می باشد و در زیباسازی نمای بیرونی و درونی کمک میکنند. بسیار سبک و قابل حمل می باشد و به آسانی نصب میشوند.

پوشش دیواری ساندویچ پانل گالوانیزه

در ساخت این ساندویچ پانل از ورق گالوانیزه استفاده می شود. ورق گالوانیزه همان ورق آهن است که با روی پوشانده شده است. هزینه نصب و ساخت ساندویچ پانل گالوانیزه نسبت به انواع دیگر کمتر است و دارای طول عمر بالایی است و از سازه در برابر شرایط نامساعد محیطی و جوی محافظت به عمل می آورد.

پوشش دیواری ساندویچ پانل آلوزینک

جنس ساندویچ پانل ترکیب روی و آلومینیوم به ضخامت ۰٫۵ الی ۰٫۷ میلیمتر و در رنگ های متنوع است. این پوشش دیواری به دلیل دارا بودن خاصیت مقاومتی بیشتر نسبت به ورق های فولادی در ساخت سوله کارگاهی و صنعتی می باشد علاوه بر این این ساندویچ پانل عایق برودت و حرارتی نیز می باشد و در برابر خوردگی مناسب عمل میکند.

پوشش دیواری ساندویچ پانل پلی استایرن

پلی استایرن یا یونولیت از عایق پلی اورتان سبکتر است. ساندویچ پانل عایقی مناسب در برابر گرما و برودت می باشد. این ساندویچ پانل به دلیل اینکه عایق مناسبی در برابر الکتریسیته میباشد در کارگاه های تولید برق و تمام کارخانه هایی که به این نوع عایق نیاز دارند کاربرد دارد چرا که به محیط زیست نیز آسیب نمیزنند. معمولا وزن ساندویچ پانل های دیواری در تولید پانل 17 گیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی سوله

سوله سازه ای فلزی با مشخصه سقف شیبدار است که در حوزه های مختلف تولیدی و صنعتی کاربرد دارد. ساخت سقف سوله ارتباط مستقیم با نوع کاربری و ابعاد سوله دارد. اجرای سقف شیروانی در سوله خرپایی از بهترین و جدیدترین طرح های سقف شیبدار است که میتوان این سقف را از انواع ورق گالوانیزه و نما و لمبه و طرح سفال و پانل سقفی ساخت. در طراحی ساندویچ پانل سقفی سوله موقعیت نصب سوله و رنگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پشم شیشه مستعد تجمع قارچ و حشرات موذی میباشد. علت اینکه در ساخت ساندویچ پانل سقف سوله از ورق های گالوانیزه استفاده نمی شود وجود پشم شیشه در ساخت آن ها است. فوم های پلی یورتان بهترین پیشنهاد در ساخت سقف سوله با ساندویچ پانل هستند. فوم های پلی یورتان در برابر اسیدها و بازها، میکروب و قارچ ها مقاومت بسیار بالایی دارند.

ساندویچ پانل سقفی

ابعاد پوشش سقفی سوله

ابعاد پوشش های سقف سوله با توجه به جنس های مختلف تعیین و اجرا میشود. ضخامت و طول عرض در ساندویچ پانل سوله با توجه به مدل تعیین میشود. در مدل شادولاین یا ذوزنقه نوع ورق مورد استفاده ساندویچ پانل ورق آلوزینک با ضخامت ۴ الی ۱۰ سانتی متر می باشد. در کل ضخامت ساندویچ پانل سقفی: ۵-۶-۸-۸٫۵-۱۰ سانتی متر عرض : ۱٫۰۸ (۷سانت اورلپ) مفید ۱٫۰۱ متر، طول:۱تا۱۳متر بنابر درخواست مشتری میباشد.

اجرای ساندویچ پانل سقفی سوله

ساندویچ پانل سقفی در انواع مختلفی که ارائه میشود باید به دقت اجرا و عملی شود و حتما نکات آب بندی در نصب و اجرا رعایت شود. در تمام مدل های ساندویچ پانل سقفی سوله چه ۳ گام و چه ۵ گام ذوزنقه یا شادولاین و مدل طرح سفال رنگ دیواره سوله بسیار حائز اهمیت میباشد و به دلخواه مشتری انتخاب میشود.

پوشش سقفی سوله از جنس سفال

میتوان از سفال یا ساندویچ پانل سقفی طرح سفال در پوشش سقف سوله بهره برد. جنس ورق گالوانیزه این نوع پوشش دارای ضخامت ورقهای لایه بیرونی ۰٫۵ میلیمتر و ورق لایه درونی ۰٫۵ میلیمتر، عرض ورق بین 10 تا 15 و ابعاد طول ورق نیز بستگی به نوع سازه دارد.

خصوصیات سفال در پوشش سقف سوله عبارتند از: مقاوم در برابر ورزش باد و حریق و آتش سوزی، عایق مناسب در برابر بارش، فرم ثابت و پایدار، عمر طولانی و دوام بسیار بالا و حمل و نقل راحت.

نصب انواع پوشش سوله با ساندویچ پانل

نصب درست و استاندارد ساندویچ پانل مهمترین بخش در زمینه پوشش سقف سوله و دیوار و سالن سوله میباشد. نصاب ساندویچ پانل باید قادر باشد انواع ساندویچ پانل سقفی – ساندویچ پانل دیواری – ساندویچ پانل سردخانه ای را به همراه فلاشینگ های آن نصب کند. بخش های مختلف ساندویچ پانل عبارتند از: ورق و فوم عایق. عملیات نصب ساندویچ پانل در پوشش دیوار و سقف سوله مرغداری, سالن و سوله تولید، کانکس، سوله سردخانه، سردخانه های صنعتی، اتاق تمیز و … بسیار حساس هستند و باید با دقت کامل نصب و اجرا شوند. موضوعات آب بندی، هوابندی و تضیمن کیفیت این پوشش ها بسیار مهم است.

عوامل تاثیرگذار در پوشش سقف و دیوار سوله

سرعت نصب

نصب سریع در کاهش هزینه دستمزد کارگران، حذف هزینه های اضافی مصالح، کاهش و حذف هزینه های دور ریز مصالح را بهمراه دارد.

قیمت و هزینه نصب

قیمت پایین خرید و نصب پوشش سقف و دیوار سوله باعث کاهش هزینه تمام شده و در کل باعث کاهش قیمت سوله و هزینه کل پروژه می شود.

عایق بندی دمایی

زمانیکه از پوشش مناسب در سقف و دیوار سوله استفاده شود سبب بازگشت سرمایه به دلیل صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف انرژی مازاد می شود.

عایق بندی صوتی

پوشش مناسب سقف و دیوار سوله باعث عایق بندی صدا و حرارت و برودت میشود. برخی تولیدات و کارگاه ها و کارخانجات باعث ایجاد اصوات ناخواسته میشوند که ممکن است اثرات نامطلوب بهداشتی و زیست محیطی بر محیط بیرونی سوله و اطراف آن داشته باشد. بنابراین کسب گواهینامه های استاندارد زیست محیطی بین المللی جهت صادرات محصولات، نوع کاربری سوله و ضروریات قانونی برای استفاده از نوع پوشش خاص سقف و دیوار سوله از الزامات ضروری و مهم ساخت سوله در کاربری هایی همچون صنایع غذایی، صنایع پلاستیک، انبار، صنایع سنگین، سردخانه و سایر کاربری ها می باشد.

مزایای اجرای سوله با ساندویچ پانل

  • وزن سازه هایی که با ساندویچ پانل ساخته میشوند نسبت به سازه هایی که با دیگر مصالح ساخته میشوند کمتر است.
  • امکان به کارگیری و حمل و نقل ساندویچ پانل به تمام نقاط از جمله مناطق صعب العبور به راحتی انجام پذیر است.
  • در ساخت و پوشش سازه های فلزی و سوله ها نیاز به کارگران متخصص وجود ندارد.
  • ساندویچ پانل در برابر نیروهای بارشی ناشی از باد، باران و برف و زلزله مقاوم پذیر است.
  • این نوع پوشش در مقابل حرارت، برودت ، رطوبت و صدا عایق خوبی میباشد.
  • به دلیل وجود قشرهای بتنی در طرفین ساندویچ پانل در برابر آتش سوزی مقاومو ضذ حریق است.
  • به دلیل وجود فوم های مخصوص در ساختار ساندویچ، این نوع پوشش در برابر حشرات نفوذ ناپذیر است.
  • به علت ضخامت ناچیز دیوار ساندویچ پانل میتوان فضای مفید بیشتری در اختیار داشت.
  • به علت انعطاف پذیری قطعات پیش ساخته ساندویچ پانل در اجرای طرح های متنوع، آزادی عمل بیشتری وجود دارد.
  • به دلیل وزن پایین قطعات تعبیه شده در ساخت سقف و دیوار ساندویچ پانل در هزینه پی سازی و اسکلت سوله صرفه جویی به عمل می آید.
  • به دلیل عدم تبادل حرارت و برودت از داخل سازه به بیرون سازه و بالعکس در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در فصل های گرم و سرد در مصرف انرژی صرفه جویی میشود.
  • عدم انتقال آلودگی صوتی به درون سازه و بالعکس.
  • در صورت نیاز به تعمیر سقف سازه و تخریب کامل سازه نیازی به کنده کاری و تخریب تأسیساتی دیوارها و سقف نیست و به راحتی در زمان کمی این کار انجام میشود. نخاله های بدست آمده از تخریب و تعمیر نیز بازیافتی می باشد و به محیط زیست آسیب نمیرساند.
  • زمانیکه در ساخت دیوار و سقف سوله فلزی و استراکچرهای فلزی از پوشش ساندویچ پانل استفاده میشود.
  • مصرف آهن آلات و متریال فولادی و فلزی کاهش می یابد و در مصرف آهن آلات صرف جویی میشود.
  • عبور کابل و تجهیزات برق و تلفن، لوله های آب و فاضلاب به داخل سوله از زیر ساندویچ پانل به راحتی امکانپذیر است.
  • سوله هایی که با ساندویچ پانل ها ساخته میشوند قابل شستشو بوده و عایق انرژی هستند.
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.