مراحل نصب سوله با جدیدترین متد روز دنیا

پس از انتقال اجزا اسکلت به محل احداث پروژه، مرحله نصب سوله آغاز می‌شود. مرحله نصب اسکلت سوله به روش های جوشی یا پیچ و مهره‌ای انجام می شود. نصب سوله باید با دقت تمام و رعایت جزئیات دقیق نقشه صورت پذیرد، در این صورت اسکلت سوله گونیا می شود به عبارتی اجزا سوله متقارن و زاویای آن متناسب خواهد شد. اگر نصب اسکلت سوله به صورت تخصصی و توسط متخصصین کار انجام نشود، اندازه اسکلت سوله در ابتدا و انتهای سوله و یا سقف و کف سوله دارای مقادیری متفاوت خواهند بود و زوایا و گوشه‌های سازه اختلاف درجه پیدا می کنند می‌گردد که در نهایت باعث تحمیل فشار مازاد به مقاطع اتصال و بروز خطرات تخریبی پس از گذشت مدت زمان کوتاهی می‌شود.

نصب سوله

در نصب سوله ابتدایی ترین کار انجام عملیات پی ریزی و فونداسیون است. این عملیات پس از طراحی سوله و مونتاژ قطعات شروع می شود.

ساخت سوله های سبک نیاز به فنداسیون ندارند. از این رو مراحل خاک برداری، تسطیح، ریختن مگر، آجر چینی برای قالب، آرماتور بندی و بتن ریزی سوله حذف می‌شوند. با این امر به نتایج خوبی همانند صرفه جویی در هزینه‌های ساخت سوله، کوتاه شدن زمان انجام پروژه ساخت، مقاومت بالای سازه در برابر زلزله و قابلیت جابه جایی راحت سوله می رسیم.

مراحل فنی نصب سوله

در نصب سوله با جدیدترین متد روز دنیا، بدلیل اینکه تمامی قطعات سوله پیش ساخته هستند و اکثر اتصالات از نوع فلنجی بود معمولا عملیات نصب سوله در چند روز به اتمام می رسد در نتیجه این امر باعث صرفه جویی فراوان در وقت و هزینه تمام شده ساخت و قیمت سوله می‌گردد.

  • مونتاژ و تولید قطعات سوله

قبل از نصب سوله باید قطعات سوله در کارخانه سازنده سوله ساخته و مونتاژ شوند. به علت حساسیت اجرا و حجیم بودن قطعات، ساخت استراکچر فلزی سوله در کارخانه سازنده سوله صورت می‌گیرد. بر اساس نقشه‌های شاپ ورق‌های برشکاری کاری شده و به قسمت مونتاژ کارخانه حمل می شود. فیکسچر نوعی شاسی است که در دو نوع تیر و ستون ساخته می شود. در قسمت مونتاژ به کمک فیکسچر می‌توان تمام قطعات تیر یا ستون را شبیه به هم مونتاژ کرد. به لحاظ اهمیتی که مرحله مونتاژ دارد باید همواره این مرحله توسط واحد کنترل کیفیت و تکنسین واحد سوله‌سازی تحت نظارت باشد.

نکات مهم در ساخت قطعات سوله

  1. برای راحتی و سهولت نصب بادبندها باید دو تکه با بست قورباغه‌ای ساخته شوند به طوری که دارای یک تکه یک متری باشد این کار به نصاب سوله کمک می کند تا بتواند بست قورباغه‌ای را در حالی که روی نمشیمن‌گاه مطمئنی قرار می گیرد محکم نماید.
  2. هنگام برش و مونتاژ سوله باید فلنج‌های تیر و ستون سوله منطبق با زوایای ثبت شده در نقشه‌های شاپ نصب گردند چرا که در عمل اگر کوچک‌ترین اشتباهی رخ دهد باعث جابجایی 10 تا 30 سانت ناشاغول در ستون‌ها و یا بازماندن فضا بین فلنج‌های تیر و ستون، تیر و تیر می‌گردد.
  3. سخت کننده‌های تیر و ستون سوله باید در محل خود و به صورت کاملاً صحیح نصب گردند. در صورت عدم نصب درست آن‌ها، توجیه نیرویی پروژه با مشکل روبه‌رو خواهد شد و پس از نصب سوله، تمام اعضا ناهماهنگی زیادی از خود نشان می‌دهند.
  4. محل اتصال پلیت بادبند سوله در پای ستون سوله باید کاملاً در مرکز سطح مقطع ستون سوله نصب شود این کار باعث می شود نیروی کشش بادبند سوله در پای ستون با خروج از مرکزیت موجود تولید لنگر ثانویه نکند.
  5. محل نصب پایه استرات‌ها باید به صورت مرتب چک شود چرا که عدم دقت در جایگذاری پایه استرات‌ها علاوه بر ممنوعیت آئین‌نامه‌ای، از لحاظ ظاهری کار نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد. به ظاهر کار نیز باید توجه داشت چون ممکن است برخی اشتباهات نصب سوله به کمک نازک‌کاری پنهان نشود.
  6. سوراخ پلیت پای ستون‌های سوله و یا سایر فلنج‌ها باید بزرگ‌تر از پیچ‌ها و بولت ‌های برآورد شده باشند. به علت جدا بودن فاز اجرایی عملیات فونداسیون از نصب سوله، برخی اوقات ناهماهنگی بین تعداد و اندازه بولت‌ها با سوراخ‌های فلنج متصل به پایین ستون سوله رخ می دهد. این موارد باید در نقشه‌ها و در واحد سوله‌سازی چک شود.
  • آماده‌سازی زمین و اجرای فونداسیون

نخستین گام اساسی در نصب سوله عملیات فونداسیون می باشد. فونداسیون استقرار صحیح و اصولی سوله صنعتی را تضمین می‌کند و به روشهای مختلفی قابل انجام است. اگر یک فونداسیون با کیفیت و اصولی اجرا شود، تقریباً نیمی از کار انجام می شود. قبل از حمل اسکلت سوله به محل نصب، زمین سوله باید آماده‌ سازی شود. عملیات خاک‌ برداری و کف‌ سازی با توجه به بار تردد در کف سوله و میانگین وزن ماشین‌آلات عبوری در آینده، انجام می‌شود.

اگر فونداسیون به صورت نادرست و غیر اصولی انجام شود در آینده ای نه چندان دور، شاهد بروز آسیب جدی در کف سوله و در نتیجه در کل استراکچر سوله خواهیم. پس از اتمام فونداسیون صفحه ستون‌ها باید با دقت زیاد و به صورت اصولی و استاندارد کار گذاشته ‌شوند تا زمان نصب، ستون‌ها بر آنها سوار شوند.

  • نصب دقیق ستون‌ها

پس از تکمیل فونداسیون، در مرحله اول نصب، صفحه ‌ستون‌ها بر روی فونداسیون پیچ می شوند. در کارگاه سوله‌ سازی، در انتهای پایینی هر ستون، یک صفحه جوش داده می‌شود که به این صفحه کف ستون می گویند. جای پیچ‌ها در کف ستون سوراخ ‌کاری می شود. در ادامه پروسه نصب، تمام ستون‌ها بر روی صفحات ‌ستون سوار شده و پیچ و مهره‌ها با دقت و تا انتها بسته می‌شوند.

برای نصب ستون های سوله ابتدا باید نقشه های مختلف اعم از نقشه پیچ مهره ها و … مطالعه شده و بر اساس طراحی سوله انجام شده کار نصب ستون ها مداوم چک شوند. ستون‌ها به کمک جرثقیل های سیار در سوله ها جایگذاری و بنا می شوند. هر ستون حداقل به کمک چهار بولت بر روی صفحه ستون محکم و متصل می‌شود. در برخی موارد تعداد بولت ها می توانند افزایش یابند. هرگاه بین این مرحله و مرحله بعد وقفه رخ دهد، باید مهاربندی ستون‌ها به کمک لاپه‌های کناری به صورت موقت انجام شوند. وظیفه نصاب یا کارخانه سازنده است که در زمان نصب ستون ها به مهاربندی موقت توجه ویژه ای داشته باشد. تا به ثبات رسیدن سازه نهایی به مهاربندی ستون ها دست نخواهیم زد. تراز کردن ( شاقول‌بندی ) ستون‌ها نیز در ساخت سوله های صنعتی اهمیت بسیار بالایی دارند.

  • بارگذاری رفترها

رفتر‌ها از قطعات متعدد و به صورت چند تکه ساخته می شوند؛ اما آنچه که به محل نصب سوله ارسال می‌شود، معمولاً دو پارچه است. مونتاژ اتصالات هر رفتر بر روی زمین و پای ستون‌ها به کمک روش پیچ و مهره انجام می‌شود. مهارهای جانبی بال رفتر نیز بر روی زمین نصب می‌شود. رفترها به روش های مختلفی بالا کشیده می شوند.

  • استرات‌گذاری

استرات نوعی اتصال است که به صورت افقی در استراکچر سوله به کار می رود و قاب‌های متوالی سوله را در چندین نقطه به هم متصل می‌کند. وظیفه اصلی استرات انتقال نیروهای موجود در راستای طولی بین قاب‌ها می باشد. در برخی موارد برای ستون‌های سوله یا برای رفتر به دنبال تکیه‌گاه جانبی هستیم از این رو می توان از استرات نیز استفاده کرد. در سوله‌ سازی برای افزایش استحکام ستون ها از استرات به عنوان مهاربند بین ستون‌ها نیز استفاده می‌شود. استرات اساساً از جنس پروفیل قوطی با سطح مقطع مربعی انتخاب می‌شود.

  • افزودن لاپه‌ها و پرلین‌ها

لاپه یا پرلین نیز نوعی از اتصالات فرعی سوله به حساب می‌آیند که در استحکام سازه و جلوگیری از فروپاشی استراکچر استفاده می‌شوند. پرلین یا لاپه در حقیقت تیرهایی هستند از جنس پروفیل زِد (Z) در برخی وارد نیز از جنس نبشی یا ناودانی ساخته می‌شوند که از آنها به عنوان استحکامات سقف های شیبدار در نصب سوله استفاده می‌شوند.

این اجزا از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند چرا که وزن نهایی آنها نسبت به نورد گرم کمتر شود. این سبک‌ سازی در پرلین‌ها، باعث جلوگیری از بالا رفتن وزن اسکلت سوله می‌گردد. روال به کارگیری پرلین ها به این صورت است که معمولا رفترهای سقف از دو تکه تشکیل می شوند؛ هر گاه رفترها از تکه‌های بیشتری ساخته شوند، به همان نسبت تعداد پرلین‌های بکار رفته نیز افزایش خواهند یافت.

  • گونیا سازی سوله و اجزای آن

عملیات گونیا سازی باید در تمام مراحل از مونتاژ سوله مورد توجه اکیپ نصب سوله قرار بگیرد تا اجزای متناظر سوله نسبت به هم به صورت متقارن، دقیق و بدون هیچ گونه خطایی کنار یکدیگر قرار بگیرند. با این کار تمام زوایای المان‌ها نیز نسبت به یکدیگر، کاملاً مطابق با محاسبات نقشه تعیین و تنظیم می شوند. در محل نصب پرلین‌ها و لاپه‌ها نیاز به گونیاسازی داریم. به این منظور، باید مهارهایی به صورت موقت و به شکل قطری در سقف سازه درج شود.

  • افزودن بادبندها در جای مناسب

بادبند نوعی مهاربند در نصب سوله به منظور محافظت و مصون نگه داشتن سازه از تخریب و آسیب بر اثر نیروهای جانبی نظیر باد یا زلزله است. بادبند‌ها از میلگرد یا نبشی ساخته می‌شوند و مورد استفاده در برخی از قاب‌‌ها می باشد. همواره نصب بادبند به تمام قاب‌ها الزامی نمی باشد و صرفاً بادبندگذاری قاب‌های اول از دو سمت، همراه با تعدادی از قاب‌های میانی، به قصد استحکام بیشتر، کفایت می‌کند. بادبندها بطورکلی به دو دسته همگرا و واگرا بنابر کاربردشان تقسیم می‌شوند:

در بادبند همگرا ستون و تیر و بادبند، همگی در یک نقطه به هم می‌رسند. بادبند واگرا یا پاکتی مخصوص ساختمان است و کمتر در سوله به کار گرفته می شود. در مدل بادبند واگرا، بادبندها با هم اتصالی نداشته و به صورت مجزا به تیر پیوند یا واسط متصل می‌شوند. از انواع بادبندهای همگرا می توان بادبندهای ضربدری، قطری، هفتی، هشتی و بادبند K شکل را نام برد که شناسایی و انتخاب این بادبندها با توجه به تعداد اعضای قطری و تعداد تیرهای پیوند صورت می گیرند.

  • سینه‌بند

وظیفه سینه بند کاهش فشاری است که به بال پایینی رفترها (لنگر منفی) وارد می‌شود. به عبارتی کاربرد سینه بند انتقال نیروهای وارد شده به سازه به پرلین‌ها یا لاپه‌ها است.

  • میل مهار یا سگراد

وظیفه مهار یا سگراد خنثی کردن نیروهای جانبی به لاپه‌ها می‌باشد تا از پیچش لاپه جلوگیری به عمل آید. میل مهار میله ای است دو سر رزوه که به ازای هر لاپه به تعداد دو یا سه عدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • وال پست

وال پست ها به دو صورت عمودی و افقی به عنوان تکیه‌گاه درب و دیوارها به شمار می‌رود. به عبارتی نگهداری و نگهبانی از دیوار بر عهده این بخش است. موارد استفاده از وال پست ها زمانی است که عرض دهانه سوله یا ارتفاع تاج سوله از یک حدی فراتر رفته باشد.

  • نهایی‌سازی

کنترل لازم بر فاز اجرای سازه توسط برگه‌هایی موسوم به چک‌ لیست نصب انجام می‌شود. چک‌ لیست نصب به صورت یک فرم تک‌ برگی یا چند برگی چاپ می‌شود و توسط مهندس محاسب سوله، مهر و امضا می‌شود.

پس از اتمام نصب و برپاسازی قابهای اصلی در قاب مهاربندی شده همانند شاغول کردن و گونیا کردن دهانه مربوطه، نصب قاب ثانویه در انتهای دهانه، شروع پانل گذاری و بالانس تمام قابهای ثانویه نوبت به نهایی سازی سازه می رسد. در سازه‌های بزرگ اگر از ورق‌های جدا از هم استفاده شود کار سریعتر انجام می شود.

  • پوشش سقف و دیوارها

هنگامیکه نصب سوله به این مرحله رسید، پوشش سقف و دیوارها باید سریع نصب شوند. سازه نباید به مدت طولانی بدون پوشش بماند. جهت جلوگیری از آسیب پرلین‌ها و لاپه‌ها در اثر وزش باد و ارتعاش زیاد پوشش دهی باید شروع و اجرا گردد. منظور از نصب پیاده‌سازی کامل تمام اجزای اسکلت و تحویل آن به خریدار سوله است. بنابر نظر مشتری پیاده‌سازی پوشش سقف و دیوارها به کمک ساندویچ‌ پنل نیز انجام می شود.

مشکلات نصب انواع سوله

در ساخت و نصب سوله ممکن است مشکلات عدیده ای به وجود آید که با نظارت کامل می توان آنها را شناسایی و در مدت زمان کم آنها را برطرف ساخت. این امر ممکن است در برخی موارد ناشی از شتاب‌زدگی و بی دقتی در نصب قطعات سوله و تکمیل سازه نهایی رخ دهد. مهم‌ترین مشکلات در فرآیند نصب عبارتند از:

  • تلرانس پایه ستون از میزان مجاز خارج شود.
  • سفت نشدن و عدم بستن صحیح پیچ‌ و مهره‌ها در برخی اتصالات
  • عدم محاسبه صحیح بار جرثقیل در رفترهای سقف سوله
  • حمل نادرست رفترها توسط جرثقیل در نصب
  • بروز حوادث ناگهانی در صورت عدم رعایت اصول ایمنی توسط اکیپ نصب
  • و …

نکات اجرایی نصب سوله

  • آب بندی پانل ها در محل اتصال به یکدیگر باید بیشتر باشد.
  • در محل درز چسبندگی پانل ها به هم زیادتر شود.
  • تبادل حرارتی باید در محل اتصالات کم گردد.
  • جهت آب بندی پروژه باید مادگی پانل های دیواری مناسبی انتخاب شود.
  • در نصب پانل های دیواری و سقفی حتماً از پیچ های واشر دار که مخصوص نصب هستند استفاده شود.
  • به گام پیچ ها و ارتفاع آنها توجه ویژه ای شود.

نظرات

دنیا

چقدر جامع بود. خسته نباشید

ی, 11/30/1401 - 18:34
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.