نکات مهم در اجاره سوله

بسیاری از واحدهای تولیدی برای تولیدات و فعالیتهای کاری خود نیاز به کارگاه های مجهز دارند. اجاره سوله مناسب همواره برای تولیدکنندگان، صنعتگران، کشاورزان و بازرگانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در برخی موارد ممکن است شرایط لازم جهت طی مراحل قانونی احداث، هزینه و زمان مورد نیاز جهت ساخت سوله فراهم نباشد و یا اینکه نیاز به سوله مادام نباشد، از این رو بهترین راه حل نمونه قرارداد اجاره سوله است.

نکات مهم در اجاره سوله

بسیاری از واحدهای تولیدی برای تولیدات و فعالیتهای کاری خود نیاز به کارگاه های مجهز دارند. اجاره سوله مناسب همواره برای تولیدکنندگان، صنعتگران، کشاورزان و بازرگانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در برخی موارد ممکن است شرایط لازم جهت طی مراحل قانونی احداث، هزینه و زمان مورد نیاز جهت ساخت سوله فراهم نباشد و یا اینکه نیاز به سوله مادام نباشد، از این رو بهترین راه حل نمونه قرارداد اجاره سوله است.

سوله‌ها در بسیاری از موقعیت‌ها و مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرند و می توانند به عنوان مکانی خاص مورد استفاده قرار گیرند. کاربردهای زیادی برای استفاده از سوله ها مطرح می شود. از جمله کاربردهایی که سوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در اسکلت ساختمان، مرغداری‌ها، تعمیرگاه، فروشگاه زنجیره ای، کارخانه، انبار، سالن های ورزشی و… است. سوله ها به دلیل تنوع کالا و دستگاه‌های مختلف توزیع، مکان‌یابی و تأمین مکان مناسب از دغدغه‌های صاحبان و تولیدکنندگان کالا می باشند.

همانطور که عنوان شد سوله ها بنابر فعالیت ها و کارهایی که در آنجا انجام می شود به سوله های تولیدی و سوله های صنعتی تقسیم می شوند. املاک کارگاهی به املاک تجاری معروف هستند زیرا امر تجاری در آنجا انجام می شود. بسیاری از صنایع، کشاورزی، معدن، ساخت و ساز، حمل و نقل، مسافران، خدمات، بازرگانی و شرکت های تولیدی دارای سوله ها و کارگاه های تخصصی هستند که در آنجا کارگران، پیمانکاران و مهندسان مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر موسسات و شرکتهای بزرگ، سوله ها و کارگاه ها به طور گسترده ای توسط شرکتهای نوپا و مشاغل کوچک نیز مورد استفاده قرار می گیرند. مهم در اینجا تهیه مکانی برای کار، فعالیت و تولید است.

ابعاد و مساحت سوله‌ها، نحوه تخلیه و بارگیری، نیاز به محوطه یا سکوی بارگیری، ماشین آلات و تجهیزات همانند لیفتراک یا جرثقیل‌های سقفی، سوله‌های روباز یا سرپوشیده، فاصله از مبدأ تا مقصد، فساد کالا و نحوه نگهداری آن‌ها، وجود یا عدم وجود امکانات مورد نیاز در منطقه و همچنین توجیه اقتصادی و هزینه و غیره از جمله مواردی هستند که تصمیم‌گیری انتخاب سوله را برای صاحبان محصول دشوار و با چالش روبرو می‌کند.

تعریف اجاره

اجاره عقدی است که برابر آن اجاره‌ کننده مالک منافع عین مال موضوع اجاره‌ می‌شود. اجاره ممکن است در مواردی همچون اشیاء مانند اتومبیل، خانه، حیوان یا انسان باشد مانند آنکه شخصی بخواهد از مکان یا منزل دیگری استفاده کند و آن را برای مدتی اجاره نماید.

قراردادهایی که در دفا‌تر اسناد رسمی تنظیم شده و به ثبت رسیده باشند، قرارداد رسمی نامیده می شوند. قراردادهایی که در بنگاه معاملات املاک و با استفاده از فرم‌های چاپی اتحادیه تنظیم ‌شوند، قرارداد عادی نامیده می شوند. قراردادهای عادی صرفاً در صورتی مشمول قانون سال ۷۶ است که  شرایط زیر را دارا باشد:

۱ - مدت اجاره در آن قید شده باشد.
۲ - در دو نسخه تنظیم شده باشد.
۳ - به امضای موجر، مستأجر و دو نفر شاهد رسیده باشد.

قیمت اجاره سوله

قیمت اجاره سوله از نظر مکان، مساحت، سبک بودن، سنگین بودن، صنعتی بودن و کارگاهی بودن سوله متفاوت است. برآورد قیمت اجاره سوله نسبت به مسافت و دسترسی به مرکز شهر ممکن است به صورت متغیر در نوسان باشد. برخی صاحبان امر بنابر دلایلی ترجیح می دهند در داخل شهر و نزدیک به مراکز تجاری، سوله اجاره کنند. سوله‌های داخل شهر همواره گزینه های خوبی برای اجاره هستند، بنابراین همگان سعی بر این دارند که بهترین گزینه را در شهر انتخاب و در اختیار داشته باشند. برای بسیاری از فعالان و کارفرمایان، اجاره سوله در نزدیکی شهر در اولویت قرار دارد بطوریکه مایل به پرداخت هزینه های بیشتری برای این امر هستند.

نکات مهم در متن قرارداد اجاره سوله

اجاره سوله مانند خانه، مغازه یا ملک دیگر مستلزم عقد قراردادی است که بتوان شرایط طرفین را به رسمی منعقد کرد و جای هیچ ابهامی برای هر دو طرف باقی نماند. قرارداد اجاره سوله نوعی قرارداد است که در فعالیت های تولیدی، تجاری یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. دو نمونه قرارداد اجاره سوله وجود دارد : اجاره سوله کارگاهی و اجاره سوله صنعتی.

پایان کار قبل از امضای متن قرارداد اجاره سوله

قبل از تنظیم متن اجاره سوله و امضای قرارداد با صاحب سوله، در ابتدا باید جنبه های حقوقی آن در نظر گرفته شود. به عنوان مثال برای اجاره سوله انبار، هر زمان مجوزهای لازم و اتمام کار سوله در دسترس باشد، سوله آماده استفاده است. از این رو برای بدست آوردن پایان کار باید کلیه مجوزهای مربوطه اخذ شود. در قدم اول شما باید مالک زمین باشید و مجوز استفاده از آن را داشته باشید که چه کاربری دارد. اگر کاربری زمین شما کشاورزی باشد شما مجاز به احداث سوله در آن نمی باشید مگر در مواقع خیلی خاص. البته در قانون آمده است که احداث گلخانه، مزارع دامداری، مرغداری ها، مزارع پرورش ماهی و سایر محصولات کشاورزی و کارگاه های تولید مکمل غذایی در روستاها نمونه ای از بهینه سازی محصولات کشاورزی محسوب می شود و با رعایت ضوابط زیست محیطی با موافقت سازمان های جهاد کشاورزی در استان ها تغییر کاربری در نظر گرفته نمی شود.

نکات تنظیم قرارداد اجاره سوله

موارد مهمی که در تنظیم قرارداد اجاره سوله باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • تعیین عنوان قرارداد در فرم قرارداد اجاره سوله
  • در عنوان قرارداد باید نمونه قرارداد اجاره سوله کارگاهی یا صنعتی و نوع فعالیت مورد نظر ذکر شود.
  • نوشتن مشخصات کامل طرفین در متن اجاره نامه سوله
  • اطلاعات کامل اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه ثنا ثبت شود.

مورد اجاره در نمونه قرارداد اجاره سوله

مورد اجاره در واقع همان سوله‌ اجاره داده شده یا اجاره گرفته می باشد. همان موضوعی که این قرارداد به خاطر آن نوشته و تنظیم شده است. در نمونه قرارداد اجاره سوله باید به طور دقیق از این واحد تجاری/ تولیدی نام برده شود. به عنوان مثال نوشته ‌شود که یک واحد سوله شش دانگ به منظور استفاده در زمینه فعالیت مورد نظر، دارای پلاک اصلی و فرعی تفکیک شده، به مساحت مشخص شده اجاره داده می‌شود. در این بخش آدرس دقیق سوله ذکر می شود.

  • ثبت تجهیزات، ماشین آلات و امکانات در نمونه قرارداد اجاره سوله
  • تعیین دقیق مدت اجاره در نمونه قرارداد اجاره سوله
  • تعیین مبلغ اجاره در نمونه اجاره نامه سوله
نکات مهم در اجاره سوله

شرایط مهم دیگری نیز در قرارداد اجاره سوله باید ثبت شود از جمله:

تمام تعهدات موجر و مستأجر در اجاره نامه نوشته شود و تاکید شود که طرفین موظف به عمل و اجرای آن ها می باشند و هرگاه هر کدام از طرفین به تعهدات مندرج در قرارداد عمل نمایند باید خسارت پرداخت کنند. این بخش را باید با جزئیات کامل نوشت. بنابر مفاد قرارداد امکان تغییر کاربری سوله وجود ندارد. باید در نگهداری تجهیزات و امکانات سوله دقت لازم را به عمل آورد و از هر گونه خسارت و تخریب تجهیزات و ماشین آلات دوری کرد. تمام هزینه های جاری سوله و تعمیرات جزئی آن که ناشی از استفاده می باشد بر عهده اجاره کننده سوله است. در انتها، قرارداد باید به امضای طرفین معامله و دو شاهد عاقل و بالغ و مورد قبول طرفین برسد.

معیارهای زیر در اجاره کردن یک سوله تجاری بسیار اهمیت دارند:

  1. کاربری ملک سوله؛
  2. نوع سوله و منطقه‌ی آن؛
  3. متراژ سوله؛
  4. حداکثر بودجه؛
  5. دسترسی‌ها؛
  6. بازدیدهای متعدد.

1. کاربری ملک سوله

هر کاربری و هدفی که از اجاره‌ سوله دارید باید به ویژگی‌های منطقه‌ای که سوله در آن احداث شده دقت کنید. راه های دسترسی به آزادراه ها، ایستگاه های قطار و فرودگاه ها برای حمل و نقل محصولات و تولیدات، در کل به تردد محل سوله و تردد عمومی اهمیت دهید.

انواع کاربری سوله:

  • کاربری کشاورزی
  • کاربری اداری – دولتی
  • کاربری تجاری
  • کاربری صنعتی
  • کاربری خدماتی
  • کاربری ورزشی
  • کاربری پاركينگ
  • کاربری حمل و نقل
  • کاربری آموزشي
  • کاربری فضای سبز
  • کاربری فرهنگي - مذهبي
  • کاربری بهداشتي – درماني
  • کاربری خدمات شهري
  • کاربری تجهيزات شهري

2. نوع سوله و منطقه‌ی آن

باید به نوع سوله ای که اجاره می‌کنید نیز دقت داشته باشید. اینکه سوله مورد نظر از نوع سوله سبک است یا از نوع سوله سنگین. نوع متریال و مصالح مصرفی حتی نوع پوشش سوله با منطقه احداث سوله ارتباط مستقیم دارد.

3. اندازه مطلوب

باید متناسب با نوع کسب ‌و کار یا هدفی که از اجاره سوله دارید، اندازه و ابعاد آن را تخمین بزنید. به عنوان مثال اگر هدف از اجاره سوله انبار یا تولید محصولات فلزی باشد باید تجهیزات و کارکنان و مشتریان و حتی مصرف برق و سیستم سرمایشی – گرمایشی متنوعی را برای هر یک از اهداف خود تخمین بزنید.

4. حداکثر بودجه

باید در نظر بگیرید که بودجه‌ شما برای اجاره‌ سوله به چه میزان است. قیمت سوله تجاری با سوله گلخانه متفاوت است. برای هر کدام از این گونه سوله ها در منطقه دلخواه‌تان باید تحقیق کنید سوله متری چند است. علاوه بر این موضوعات باید از افزایش درصد سالانه اجاره نیز آگاه باشید و آن را برای تنظیم بودجه‌ سالیانه‌ با درآمد و سرمایه خود بسنجید.

5. دسترسی

دسترسی مشتریان، ارباب رجوعان، ماشین های سنگین و بزرگ یا دسترسی شما به نقاط مختلف شهر و وسایل نقلیه نکته‌ بسیار مهمی است که باید آن ها را در زمان اجاره سوله لحاظ کنید. علاوه بر آن بعضی کسب ‌و کارها نیازمند منطقه و محیطی پرتردد برای جذب مشتری هستند همانند پارکینگ ها و سردخانه های بهداشتی، اما برای کاربری همانند تولید سوله باید به مکان هایی دور از محیط شهری بیاندیشید تا ساکنین شهر اذیت نشوند و به محیط زیست نیز آسیب نرسد. بهترین مکان برای اجاره سوله های صنعتی و کارگاهی شهرک های صنعتی می باشند.

6. بازدیدهای متعدد

برای اجاره‌ سوله کارگاهی یا سوله صنعتی باید زمان کافی برای بررسی جوانب جانبی صرف کرد تا بهترین سوله با طول عمر کم و تجهیزات با کیفیت پیدا کرد. با این کار دید خوبی نسبت به منطقه، معامله، قیمت‌ها و ... پیدا خواهید کرد. برای این موضوع می توانید به دفاتر مرکزی شهرک های صنعتی آن منطقه رجوع کنید تا سوله هایی در خور فعالیت و تولیدات شما به شما پیشنهاد شود.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.