سقف عرشه فولادی - قیمت و هزینه ساخت

عرشه فولادی مجموعه ای متشکل از ورق‌های فلزی (فولادی) گالوانیزه موجدار است که در ساخت سقف و کف سازه فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف عرشه فولادی، ساختار ساده و انواع متنوعی دارد که بر روی تیر آهن سوار می‌شود و سکوی بادوامی را ایجاد میکند. ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر مقاومت نسبی، هزینه کم و اجرای ساده و سرعت اجرای بالا باعث کاربرد گسترده این سقف در ساخت سازه‌های مختلف شده است.

سقف عرشه فولادی

سقف‌های عرشه فولادی بر اساس کاربری، شکل و ابعاد در انواع مختلف و به سه دسته معمولی، کامپوزیت و قالبی تقسیم‌بندی میشوند. عمق، عرض بال‌ها و وجود آج به عنوان معیارهای اصلی تقسیم‌بندی این نوع سقف به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی بالها و آج میپردازیم.

هنگام انتقال بارهای افقی و عمودی به اسکلت سوله، سقف‌های عرشه فولادی به صورت مجزا عمل کرده و هیچ مشارکتی با دیگر مصالح ساختمانی ندارند. جایگزینی بتن ریزی و تیرچه بلوک با عرشه فولادی سرعت ساخت سازه، ساخت سقف و کف و دیگرا قسمتها را افزایش میدهد.

ورق گالوانیزه ذوزنقه ای (موجدار)، گل میخ (برشگیر)، آرماتور (میلگرد)، بتن، فلاشینگ و تیر فرعی از اجزاء تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی میباشند. ورق فولادی اصلی‌ترین بخش تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی میباشد. انتخاب و کیفیت مواد سازنده هسته و پوشش ورق عرشه فولادی، از اهمیت بالایی برخوردار است. هسته ورق عرشه فولادی را معمولا با استفاده از فولاد نرمه که شکل‌پذیری بالایی دارد میسازند. پوشش ورق عرشه فولادی از جنس روی است که طی فرآیند گالوانیزه کردن، لایه‌ای از فلز روی بر روی هر دو سطح ورق فولادی ریخته می‌شود. پس از آن، مقطع ورق گالوانیزه توسط دستگاه‌های مخصوص و با روش نورد سرد به شکل ذوزنقه‌ای (موجدار) درمی‌آید.


سطح مقطع ورق سقف عرشه فولادی

اجزا مختلف سطح مقطع سقف عرشه فولادی به شکل ذوزنقه ای است عبارتند از عمق، بال بالایی، بال پایینی، دندانه پایینی، دندانه بالایی و لبه

  • عمق: به فاصله عمودی بال بالایی تا بال پایینی ورق
  • بال بالایی: بخش برآمدگی
  • دندانه بالایی: لبه‌های بال بالایی ورق
  • بال پایینی: بخش تو رفتگی
  • دندانه پایینی: لبه‌های بال پایینی ورق
  • لبه: انتهای هر دو طرف ورق

آج، تور رفتگی و برآمدگی‌های موجود در بال بالایی و پایینی و یک مولفه اختیاری در ساخت ورق فولادی میباشد که موجب پیوستگی بهتر سقف و عمکرد یکنواخت آن در مقابل انواع بارها می‌شود.

سقف عرشه فولادی

گل میخ در سقف عرشه فولادی

به گل میخ برش گیر هم میگویند و ابزاری است برای اتصال ورق گالوانیزه به تیر فرعی و جلوگیری از لغزش مواد بر روی یکدیگر. این اتصالگر، با عبور از درون ورق به تیر جوش داده می‌شود. اتصالها توسط دستگاه زائده جوش به روش قوس الکتریکی انجام میگیرند. عملکرد گل میخ، توزیع نیروی اعمال شده بر روی سقف عرشه فولادی بین تیر و دال بتنی میباشد.

مجموعه ای از آرماتور یا میلگرد بعد از جوشکاری گل میخ بر روی ورق فولادی تعبیه میشود که به گل میخ‌ها وصل میگردند. آرماتورهای موجود در سقف عرشه فولادی معمولا از نوع آرماتورهای حرارتی یا افت حرارتی میباشند.

آرماتوربندی در اجرای سقف عرشه فولادی باعث بالا بردن مقاومت کششی بتن و جلوگیری از ایجاد ترک، تحمل بارهای متمرکز و تقویت مقاومت فشاری بتن و جلوگیری از جمع شدگی بتن در سقف میشود.

وظیفه میلگردهای بالایی در آرماتوربندی تقویت مقاومت فشاری و وظیفه میلگردهای پایینی تقویت مقاومت کششی بتن میباشد. اگر در بخش تورفتگی ها از آرماتور استفاده نگردد ورق گالوانیزه عهده دار تحمل بارهای کششی خواهد بود.

بتن در سقف عرشه فولادی

در سوله سازی آخرین مرحله اجرای سقف عرشه فولادی بتن‌ریزی است. بتن ریزی در ورق‌های ذوزنقه‌ای باعث ایجاد یک کف کامپوزیتی برای طبقات بالایی میشود که وظیفه تحمل بارهای وارد شده بر سقف را برعهده دارد. از این رو کیفیت بتن و کیفیت فولاد به کار رفته در هسته ورق، از اهمیت بالایی برخوردار است.

فلاشینگ در اجرای سقف عرشه فولادی

فلاشینگ یا دوربند ورقه‌ای است با ضخامت حدود 5 میلی‌متر که برای جلوگیری از خروج بتن بر روی لبه‌های عرشه در تکمیل ساختار ورق فولادی نصب می‌شود. فلاشینگ در یکنواختی بتن و بهبود مقاومت سقف تاثیر مثبتی دارد.

تیرهای فرعی در سقف عرشه فولادی

تیرهای فرعی عهده دار نگهدارنده سقف عرشه فولادی هستند. در اجرای سقف بر روی دهانه‌های حداکثر 3 متری، نیاز به شمع‌بندی جهت نگهداری از سقف نیست. در صورت اجرا در دهانه‌هایی با طول 3 الی 6 متر، باید از یک تیر فرعی جهت نگهداری سقف و جلوگیری از خم شدن ورق‌های فولادی استفاده شود.


مراحل اجرای سقف عرشه فولادی:

1- جانمایی ورق فولادی

در این مرحله ورق‌های گالوانیزه بر روی دهانه‌ها و تیرهای نگهدارنده چیده می‌شوند. وزن ورق وابسته به ابعاد آن و حدود 70 کیلوگرم است. جابجایی و جابجایی ورق عرشه فولادی توسط افراد و یا دستگاه‌های کوچک به راحتی انجام میپذیرد چرا که دارای وزن کمی است.

2- ثابت کردن و فلاشینگ ورق فولادی

جهت فیکس کردن سقف به بال تیرهای زیرین از دستگاه میخکوب استفاده میشود. دوربندی ورق فولادی به افزایش کیفیت سقف عرشه فولادی کمک میکند.

3- اتصال ورق فولادی توسط گل میخ به تیر

ورق‌های فولادی توسط جوشکاری گل میخ به بال تیرهای نگهدارنده به صورت همزمان یا بلافاصله بعد از جانمایی، ثابت کردن و فلاشینگ ورق‌ها متصل می‌شوند. جوش و پیچ یکی دیگر از راههای اتصال سقف عرشه فولادی میباشد، اما مناسب‌ترین گزینه به کارگیری گل میخ است.

4- آرماتوربندی

آرماتوربندی به روشهای بستن میلگرد و مفتول یا مش‌های آماده بر روی ورق انجام می‌گیرد. اگر از بتن الیافی استفاده شود مرحله آرماتوربندی از جریان اجرای سقف عرشه فولادی حذف می‌شود.

5- اتصال گل میخ به شبکه آرماتور

اتصال گل میخ به شبکه آرماتور به منظور ثابت کردن شبکه آرماتور و یکپارچگی اجزا مختلف سقف انجام می‌شوند. اتصال گل میخ بلافاصله پس از آرماتوربندی یا حین انجام آن صورت می‌گیرد.

6- بتن‌ریزی

همانطور که در قبل نیز عنوان شد آخرین مرحله در اجرای سقف عرشه فولادی، بتن‌ریزی است. از بتن سبک یا معمولی در اجرای این نوع سقف استفاده می‌شود. در صورت عدم آرماتوربندی سقف می‌توان از بتن‌های الیافی استفاده کرد.


مزایای عرشه فولادی

عرشه فولای به عنوان یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های موجود اجرای سقف سوله و کف در سازه ها و ساختمان‌های مختلف به حساب می‌آید. مزایای اصلی عرشه فولادی در زیر لیست شده است:

  • حمل و نقل آسان و سرعت بالای اجرا به دلیل وزن پایین و ساختار ساده
  • عدم نیاز به شمع بندی جهت نگهداری آن حین اجرا
  • اجرا همزمان و موازی چند سقف به دلیل عدم نیاز به شمع بندی
  • ورق گالوانیزه به تحمل بارهای کششی اعمال شده به سقف کمک میکند و همانند یک قالب ماندگار بتن عمل می‌کند. این ویژگی باعث حذف فرآیند قالب‌بندی و باز کردن قالب می‌شود و زمان اجرا را کاهش می‌دهد.
  • به دلیل حذف برخی مراحل اجرا در سقف عرشه فولادی، تعداد نیروی کار نیز کاهش می‌یابد که تاثیر مستقیم بر کاهش هزینه ها دارد.
  • به دلیل عدم استفاده از تیرچه و بلوک در ساختار سقف عرشه فولادی بار مرده نیز کاهش می یابد. کاهش بار مرده بر کاهش هزینه، بهبود عملکرد سازه در برابر زلزله تاثیرگذار است.
  • به دلیل وجود عرشه فولادی مقاوم، عدم نیاز به قالب‌بندی و سرعت بالای اجرای سقف عرشه فولادی، پس از نصب ورق‌های گالوانیزه و اتصال آن‌ها به تیرهای فرعی، ایمنی بالایی برای کار فراهم می‌شود.
  • وزن پایین ورق‌های فولادی، ضخامت کم سقف و مصرف کمتر بتن در سقف عرشه فولادی، این سقف استحکام خوبی در برابر تحمل بارهای اعمال شده دارد و باعث صرفه‌جویی در مصرف مصالح و هزینه‌ها می‌گردد.
  • یکپارچگی و زیبایی ظاهر
  • طول عمر بالای سقف عرشه فولادی
  • ایجاد یک بستر کاری برای ساخت چند طبقه
  • نصب راحت تاسیسات که موجب صرفه جویی در هزینه ها میشود.
  • تنوع کاربری در سازه‌های مختلف با طول دهانه متفاوت
  • در انواع شرایط آب و هوایی اجرا میشود و وجود روکش گالوانیزه روی نیز مقاومت سقف در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدن را افزایش می‌دهد.
  • عایق صدا و حرارت میباشد که این موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی و ایمنی سازه را افزایش میدهد.
  • دال‌های بتنی کامپوزیتی در سقف عرشه فولادی، مقاومت و سختی کف را افزایش و ابعاد و وزن سازه‌های زیرین را کاهش میدهد.

معایب سقف‌ عرشه فولادی

  • در صورت نصب نادرست، احتمال لرزش سقف وجود دارد.
  • اجرای آن در سازه های بتنی کمی دشوار است.
  • برای اجرای این نوع سقف نیاز به نیروی متخصص و ماهر است.

مراحل ساخت، تولید و اجرای عرشه فولادی

  1. در ابتدا باید ورق ها توسط دستگاه رول فرمینگ شوند. این کار مطابق با نقشه‌های شاپ و لیست تعداد و اندازه مورد نیاز هر پروژه تهیه، تنظیم و پس از تأیید نهایی توسط کارفرما تولید، بسته‌بندی، کدگذاری و آماده حمل به محل احداث پروژه می‌شود.
  2. حمل ‌و نقل ورق ها بر روی اسکلت از تاور یا جرثقیل مطابق با نقشه‌های شاپ و کد محل تخلیه که بر روی هر بندیل درج گردیده، در محل مورد نظر تخلیه می‌گردد.
  3. نصب ورق‌های عرشه فولادی مطابق با جزئیات اجرایی و ضوابط عمومی که در زیر به آن اشاره می‌گردد، پس از حمل ورق‌ها به روی اسکلت، آغاز می‌شود:
  • در حین حمل و نصب نباید عرشه ها آسیب‌دیده شوند.
  • عرشه ها نباید در اثر دپو شدن در کارگاه نصب دچار تغییر شکل شوند.
  • اگر مغایرتی در فواصل تیرهای اصلی و فرعی مطابق با نقشه‌های شاپ یا سازه وجود داشته باشند، اجرای عرشه‌ها با طول بیشتر از ۳ متر بدون تعبیه تیر فرعی اضافی یا شمع بندی مجاز نمیباشد.
  • حداقل اندازه عرض نشیمن عرشه‌های فولادی بر روی تیرهای اصلی و تیرهای لبه برابر با نصف عرض بال تیر است و نباید کمتر از ۵۰ میلیمتر باشد.
  • اتصال دو عرشه‌ فولادی صرفاً بر روی تیرهای اصلی به طول 50 میلیمتر همپوشانی با یکدیگر مجاز میباشد.
  • لازم است پس از پخش عرشه‌های فولادی بر روی اسکلت سازه و قبل از اجرای گل میخ، عرشه‌های فولادی با میخ به تیرهای اصلی و فرعی متصل و مهار شوند.
  • پس از پخش عرشه فولادی بر روی اسکلت، باید از پرتاب ابزارآلات، حرکت ماشین‌آلات و تجهیزات اجرایی و … بر روی عرشه‌های فولادی خودداری کرد چرا که باعث تغییر شکل عرشه خواهد شد.
  • از اجرا و بکار بردن عرشه های فولادی که تغییر شکل‌ داده اند باید خودداری شود.

عوامل موثر بر قیمت سقف عرشه فولادی

با توجه به چرخه اقتصادی و نوسانات قیمت انواع محصولات در بازار آهن و فولاد ایران همواره دچار تغییراتی در قیمت عرشه فولادی هستیم که در ادامه به معرفی برخی از این عوامل میپدازیم:

  • نوسانات بازار ارز در خرید ورق های گالوانیزه و فلزی
  • میزان تقاضای بازار نیز بر قیمت پروفیل و هزینه ها تاثیرگذار است.
  • کیفیت، تنوع و شیوه ارائه عرشه فلزی در کارخانه های تولید کننده متفاوت است.
  • ورق های جنس آهنی گالوانیزه برای انبار فضای کمی نیاز دارند و باید دور از رطوبت، آبراهه‌ها و شرایط فساد پذیری نگهداری شوند.
  • زمان خرید، فصل، ماه و حتی وضعیت آب و هوایی در قیمت عرشه فولادی تاثیر مستقیم دارد. قیمت این محصول می‌تواند تحت تاثیر روش ارسال، هزینه حمل و نقل و موارد دیگر در بازار خرید و فروش قرار بگیرد.
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.