ساخت سوله سنگین با قیمت ارزان و محاسبه هزینه

سوله سنگین تمام نیازهای صنایع سنگین و کارخانجات تولیدی بزرگ را تأمین می کند. سازه های صنعتی با توجه به کاربردها و صنایع مختلف در نقشه ها و ابعاد متفاوتی ساخته می شوند که بتوانند نیازهای کاربری های مختلف در هر حجم و توانی را پاسخ دهند. سوله صنعتی از مهمترین سازه های صنعتی محسوب میشود که با توجه به ویژگی های ساختاری متمایزی که دارد، بهترین انتخاب در حوزه های مشاغل صنعتی و تولیدی می باشد. از دیدگاه وزن استراکچر نهایی، سوله را می توان به سه گروه سوله سنگین، سوله نیمه سنگین و سوله سبک تقسیم نمود که هر کدام در جایگاه و کاربرد مکانیزم ساخت متمایز و کارایی متفاوتی دارند.

ساخت سوله سنگین با قیمت ارزان و محاسبه هزینه

مشخصات سوله سنگین

ساختار سوله ها به دو صورت استراکچر فلزی و استراکچر بتنی ساخته می شوند. هر کدام از این ساختارها دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند. در سوله اسکلت بتنی که نوعی سازه صنعتی است، فونداسیون و سقف با آرماتور بندی و بتن ریزی انجام میشود. در قسمت های تیرهای اصلی و ستون ها نیز از بتن استفاده می شود. از طرف دیگر در ساخت سوله با اسکلت فلزی تماماً بر اجزای فولادی مبتنی است و تنها در اجرای فونداسیون و تکمیل استراکچر سقف از بتن ریزی استفاده میشود.

سوله های سنگین از تیرورق ساخته میشوند. اجزای تیرورق سه صفحه ورق فولادی با ضخامت ها و عرض های معین و مشخص است. ورق میانی تیر ورق ( جان ) و دو عضو کناری ( بال ) با جوش به یکدیگر متصل می شوند. بال های کناری تعادل ورق میانی یعنی جان را تامین میکنند .

تیرورق ها در سوله در برابر نیروهای کششی و فشاری مقاومت بسیاری ایجاد میکنند و در اضافه کردن طبقات سوله و نصب پایه های جرثقیل در سوله کمک رسان هستند.

سقف سوله های تیرورقی شیبدار ساخته میشود و برای کاربری های مختلف از جمله صنعتی، کشاورزی و ... استفاده میشوند. این نوع سوله ها به دلیل استفاده از فولاد مستحکم و دارای وزن زیادی میباشند از این رو باید راه حل هایی تمهید شود که سوله هایی سبک تولید شوند.

سوله سنگین در ساختار و روش های گوناگونی طراحی و ساخته میشود. نکته مهم در ساخت سوله، اجرا و متریال به کار رفته در ساخت است. متریالی همانند تیرورق، ورق سیاه و حتی شابلون در استقامت سازه و هزینه تمام شده ساخت سوله تاثیرگذار است. برای ساخت و در اختیار داشتن انواع سوله از جمله سوله سنگین مهم ترین فاکتور قیمت سوله ارزان تمام شده میباشد البته با برنامه ریزی دقیق و برخورداری از مشاوره و راهنمایی های طراحان و متخصصان صاحب امر سوله ای مقرون به صرفه در اختیار داشت.

ابعاد و دهانه های بزرگ در سوله های سنگین به دلیل نوع خاص کاربری از سوله ها طراحی و ساخته میشوند. هرگاه دهانه و فاصله بین ستون های میانی سوله در سمت راست و چپ سازه تغییر کند، باید ساختار و روش ساخت سوله نیز تغییر کند. انتخاب روش ساخت سوله نیاز به شناخت کافی از مزایا و معایب هر کدام از انواع سوله دارد.

مشخصات سوله سنگین
ساخت سوله فلزی سنگین با تیر ورق

اتصالات پیچ و مهره ای در سوله سنگین

سوله ها سازه هایی از پیش ساخته و قابل حمل هستند که در محل احداث پروژه مونتاژ و اتصالات توسط پیچ و مهره نصب و تکمیل می شوند. هر چه وزن سازه بالاتر باشد، نقش اتصالات پیچ و مهره ای در ساخت و نصب سازه بیشتر به چشم می آید. از این رو، انتخاب پیچ و مهره استاندارد و مناسب در اتصالات سوله سنگین، از معیارهای مهم نصب و ساخت است. پیچ های مونتاژ قطعات سوله، معمولا از جنس آهن کم کربن، آهن پر کربن، تیتانیوم یا استیل ساخته می شوند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند و برای کاربردها و اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ و مهره نمره 8/8 ( پیچ و مهره خشکه )، در صنایع ساخت و ساز بسیار مستحکم و پر کاربرد است. هر میلیمتر مربع از سطح مقطع این نوع پیچ و مهره ها، تا 80 کیلوگرم بار را به صورت کششی متحمل میشود. نوع دیگر پیچ و مهره های اتصالات، پیچ و مهره نمره 9/10 است که از فولاد با درصد کربن متوسط تهیه می شوند و تا 100 کیلوگرم بار را تحمل می کند.

تفاوت سوله سنگین فلزی و بتنی

تفاوت های مهم سوله سنگین فلزی و بتنی را میتوان در شاخص های متوسط زمان ساخت سازه، هزینه ساخت سازه و وزن نهایی سازه برشمرد.

تفاوت سوله سنگین فلزی و بتنی در متوسط زمان ساخت سازه

متوسط زمان از شروع تا تحویل سوله سنگین را میتوان مهمترین عامل در امر تصمیم گیری سرمایه گذاری در حوزه تولید و صنعت دانست. هر چقدر زمان ساخت و تحویل سوله کمتر باشد و وقفه ها و تأخیرهای کار کمتر باشد، سوله سنگین انتخاب بهتری خواهد بود. در معیار زمان اجرا، سوله سنگین با اسکلت فلزی نسبت به سوله سنگین بتنی انتخاب بهتری است. سازه های بتنی حدود دو هفته زمان برای خشک شدن و به آمادگی اولیه رسیدن نیاز دارند تا مرحله بعدی کار را بتوان انجام داد. این تاخیرها و زمان تلف شده جزء لاینفک آماده سازی اولیه سازه های بتنی است. امادر سوله سنگین اسکلت فلزی روند کار به این صورت نیست و پس از آنکه فونداسیون اجرا شد، سوار کردن ستون ها و مونتاژ رفترهای سقفی و نصب تیرها، با سرعت بالا و بدون وقفه انجام خواهند رفت. از این رو سوله سنگین از منظر متوسط زمان اجرا نسبت به اسکلت فلزی برتری دارد.

تفاوت سوله سنگین فلزی و بتنی در هزینه ساخت سوله

فولاد و بتن جزو مصالح پرکاربرد در سازه ها میباشند که هر روزه شاهد نوسان قیمت این مصالح در بازار هستیم. با توجه به چرخه اقتصادی کشور قیمت این دو متریال، مدام بالا و پایین می شود. در برخی موارد به دلیل بالا بودن قیمت آهن و فولاد در بازار مصرف بتن مقرون به صرفه خواهد بود. اما در حالت معمول، تفاوت خاصی میان هزینه اجرای اسکلت فلزی و هزینه اجرای اسکلت بتنی در ساخت سوله و سازه ها دیده نمیشود.

هزینه ساخت سوله سنگین
تفاوت سوله سنگین فلزی و بتنی در هزینه و مدت زمان ساخت

وزن نهایی سازه

با توجه به وزن تمام شده متریال بتن و آهن وزن نهایی سازه به خصوص در سوله سنگین، اهمیت بسیار بالایی پیدا میکند. از این سرمایه گذاران و صاحبان امر به دنبال راه کاری برای ساخت سازه و سوله سبک وزن هستند تا از صرف هزینه های گزاف جلوگیری به عمل آورند. اما این امر به راحتی امکان پذیر نمیباشد و باید منطبق بر نظر و محاسبات دقیق طراحان و معماران سوله انجام پذیرد. در حالت کلی در ساخت سوله سنگین با اسکلت فلزی عملاً میتوان کنترل بسیار دقیقی بر وزن نهایی سازه به عمل آورد که اصلا قابل قیاس با اسکلت بتنی نیست.

مراحل ساخت سوله سنگین

در گذشته سازه های اسکلت فلزی فقط با تیر آهن ساخته میشدند، اما امروزه با توجه به بالا بودن وزن و آسیب پذیر بودن سازه های قدیمی در برابر بارهای وارده، سازه های تیرورقی در سوله های سنگین جایگزین خوبی به شمار می آیند. تیر ورق تیری است که از اتصال ورق های فولاد با ضخامت تعیین شده ساخته می شود و در طول های بزرگتر نسبت به تیرآهن کاربرد بیشتری دارد. تیرورق در برابر انواع فشارها و تنش ها استحکام و تحمل بیشتری دارد.

امروزه ساخت سوله سنگین معمولا به کمک قطعات تیر ورقی صورت می پذیرد. زمانیکه سوله های سنگین به صورت تیرورقی ساخته میشوند استحکام بالایی دارند و با توجه به کنترلی که روی وزن سوله انجام میشود میتوان از مصرف بی رویه آهن و فولاد جلوگیری کرد. از این رو، استفاده از سوله تیر ورقی می تواند بهترین و استانداردترین انتخاب باشد. هزینه ساخت سوله تیر ورقی به این دلیل که از قطعات پیش ساخته استفاده میشود و زمانهای وقفه از بین میرود برای مشتریان پیشنهاد مناسبی است. به این نکته باید دقت داشت که از این نوع سوله ها در سازه هایی با دهانه کمتر از ۱۵ تا ۲۰ متر استفاده میشود و برای دهانه های بالاتر از ۲۰ متر از لحاظ هزینه ای مقرون به صرفه نیست. سوله های سنگین چون از جنس فولاد ساخته میشوند قابل بازیافت مجدد نیز هستند.

اما مراحل ساخت سوله های سنگین طبق روال زیر است:

  • آماده سازی زمین، مسطح کردن خاک، ترازبندی سطح و از بین بردن شیب جزو ملزومات ابتدایی میباشد.
  • اجرای فونداسیون سازه، بنا نهادن صفحات ستونها و بتن ریزی
  • ساخت و تامین قطعات پیش ساخته سوله تیر ورقی از شرکت سوله سازی مورد قرارداد
  • حمل و ارسال قطعات سوله به محل احداث سوله
  • نصب ستونها، شاقول سازی و گونیا کردن زوایا، نصب مهاربندها
  • بالا بردن رفترهای مونتاژ شده و نصب آنها بر روی ستونها
  • تکمیل اسکلت با نصب پرلین ها، لاپه ها، استرات و دیگر مهاربندها
  • تکمیل و نصب پوشش سقف با پروفیلهای زِد و بتن ریزی
  • نصب پوشش های ساندویچ پانل سقفی و دیواری، تکمیل و اتمام سوله 
سوله سنگین
مراحل ساخت سوله سنگین تیر ورقی

مراحل ساخت سوله سنگین بهینه

  • تعیین ابعاد، متراژ و کاربری سوله، محل ساخت سوله، خاک منطقه و مشخصات زمین
  • طراحی و تهیه نقشه های محاسباتی و اجرایی سوله به صورت بهینه و مقرون به صرفه
  • اجرای فونداسیون بر اساس نقشه های بهینه طراحی شده
  • دریافت تاییدیه های ساخت و مهندسی از سازمان نظام مهندسی و اداره شهرک های صنعتی
  • تهیه شاپ های اجرایی قطعات سوله
  • ساخت قطعات و اجزای سوله در کارخانه سوله سازی
  • حمل قطعات و اجزای سوله به محل احداث و اجرا و نصب قطعات
  • ساخت و اجرای دیوارها و پوشش سقف سوله و پوشش دیواری سوله که ممکن است به صورت ساندویچ پانل باشد

طراحی و ساخت سوله سنگین با قیمت ارزان

ساخت سوله سنگین با قیمت ارزان به دلیل سهولت در اجرا و تکمیل سریع اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی در اولویت است. برای در اختیار داشتن سوله سنگین، در مرحله طراحی میتوان کار را به سمتی سوق داد که سوله ای بهینه و ارزان، اجرا و به مرحله بهره برداری برسد. کاهش مدت زمان ساخت سوله، سرعت اجرا تا رسیدن به مرحله بهره برداری و مقاوم بودن سازه در برابر باهای وارده از مزایای مهم سوله سنگین میباشد. اتصالات قطعات سوله سنگین بیشتر به صورت پیچ و مهره است که مدت زمان ساخت سوله را کاهش و در نتیجه مدت زمان ساخت کل پروژه را کوتاه میکند.

نحوه ساخت سوله سنگین ارزان
سوله سنگین با قیمت ارزان

در بحث ساخت سوله سنگین فلزی که ارزان نیز باشد مزیتهای بسیاری در مقایسه با اسکلت بتنی وجود دارد که باعث برتری سوله های اسکلت فلزی نسبت به سوله های بتنی میشود. یکی از مهمترین معیارهای برتری به کاهش هزینه تمام شده کل پروژه اشاره کرد که باعث ساخت سوله سنگین با قیمت ارزان و بهینه میشود.

سوله های سنگین از نوع تیرورقی نسل اولیه سوله ها می باشند که در سراسر دنیا سازه ها در ابتدا با این نوع سوله ساخته می شدند. بعدها سوله های سبک، کم کم جایگزین سوله های سنگین شدند و استفاده از سوله های سنگین بسیار کم شد. از سوله های سنگین می توان بعد از اتمام کاربری به عنوان سوله دست دوم استفاده کرد.

مصالح اصلی سوله سنگین فولاد است و ورق های مورد استفاده در این نوع سوله از متریال فولاد ساخته می شوند. ورق های ضخیم فولادی به وسیله روش های پیچ و مهره یا جوش به هم متصل می شوند.

از سوله های سنگین کمتر در ساخت سازه هایی در ابعاد بزرگ کمتر استفاده می شود. به عبارتی از یک مقدار متراژ نمی توان این سوله ها را بدون ستون میانی اجرا و ساخت و در صورت اجرا شدن از لحاظ ایمنی تضمینی وجود ندارد.

سوله های سنگین علاوه بر مزایایی که دارند در متراژ های بالا به علت بالا رفتن تناژ فولاد و همچنین نیاز به مستحکم سازی فنداسیون، هزینه های زیادی برای مصرف کننده در بر خواهد داشت. با بالا رفتن تناژ فولاد سایز هزینه ها نیز افزایش می یابد. هر گاه طراحی سوله به شکل صحیح و استاندارد انجام شود سوله های سنگین برای برخی متراژهای کوچک مناسب می شود و میتوان سوله های سنگین با قیمت ارزان ساخت.

ارزان ترین روش ساخت سوله سنگین

همواره افرادی که به ساخت سوله می اندیشند به دنبال راه هایی مقرون به صرفه در ساخت سوله ارزان هستند. در ذهن همگان اینگونه نقش بسته شده که خدمات ارزان بی کیفیت هستند. در ساخت سوله اگر کمی دقیق و حساب شده رفتار کنید می توانید سوله ای ارزان قیمت و با کیفیت بسازید و در اختیار داشته باشید.

در مجموع ارزان ترین روش ساخت سوله روشی مهندسی است که میزان مصرف متریال فولاد در آن به حداقل برسد. اسکلت سوله از فولاد ساخته می شود. بیشترین هزینه سوله نیز به استراکچر و اسکلت سوله برمیگردد. از این رو باید سوله هایی طراحی کرد که میزان مصرف فولاد در آنها به طور چشم گیری کاهش یافته باشد. استفاده از فولاد در ساخت سوله باعث ایجاد مقاومت بالای سوله در برابر عوامل مختلفی همچون شرایط جوی نامناسب و فشارهای ناشی از رخدادهای طبیعی میگردد، البته اگر ساخت و کاربرد فولاد در اسکلت سوله استاندارد به صورت اصولی و مهندسی شده اجرا نشود، میتواند باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری در ادامه کار گردد. در گذشته سوله هایی که با تیرورق های سنتی و قدیمی ساخته میشدند عملکرد خوبی نداشتند، برای حفظ مقاومت و ایمنی سازه مهندسان مجبور به استفاده بیشتر از فولاد میشدند که هم وزن سازه بالا میرفت هم ساخت سازه گران تمام میشد. از این رو با تغییر مهندسی در ساخت تیرها و ایجاد موج در جان تیر میتوان بر این مشکلات فائق آمد و سوله هایی با وزن کمتر و مقاومت بالا ساخت که مقرون به صرفه هم خواهد بود.

پس از عقد قرارداد نوبت به طراحی سوله میرسد. طراحی باید به صورت اصولی و بر طبق استانداردهای جهانی با هدف سبک سازی و برآورد هزینه کم انجام شود. بعد از طراحی نقشه ها باید فونداسیون طبق نقشه ها اجرا شود، سپس سفارش و ارسال فولاد های مصرفی به کارخانه سازنده سوله انجام می شود. سوله سنگین تیرورقی از جنس فولاد یا همان ورق سیاه است. ورق های فولادی باید بر طبق ابعاد و طراحی که صورت گرفته برش داده شوند، پس از برش ورق ها باید قطعات، قاب ها و ستون ها توسط جوش به هم متصل شوند. این قطعات و اجزاء در کارخانه سازنده سوله رنگ آمیزی و سندبلاست میشوند. پس از این مراحل قطعات سوله بارگیری و به محل احداث سوله ارسال میشوند تا در محل مورد نظر به یکدیگر متصل و مونتاژ شوند. اتصال قطعات بیشتر به روش پیچ و مهره ای انجام میشود که روشی کم هزینه تر نسبت به جوشکاری است. در انتها نیز عملیات پوشش دیوار سوله، پوشش سقف سوله، کف سازی و اجرا و نصب پنجره و درب صنعتی سوله انجام میشود.

متریال به کار رفته در سوله سنگین با قیمت ارزان

نوع متریال بکار برده شده در ساخت سوله سنگین عامل اصلی مقاومت و طول عمر سوله به حساب می آید. نوع متریال بر وزن و قیمت سوله ارزان نیز تاثیر مستقیم دارد. در ساخت سوله های سنگین تیرورقی از متریال هایی همچون بولت، سگارد، وال پست، پرلین و قاب اصلی که از جنس ورقه های فولادی است، استفاده میشود. اگر اتصالات قطعات سوله به صورت پیچ و مهره ای باشد دارای قابلیت جا به جایی و تغییر ابعاد در سوله را فراهم میسازد. موارد بی شماری بر قیمت تمام شده سوله تاثیرگذارند، این نکته را فراموش نکنید که همواره ارزانترین متریال، بهترین و مناسبترین گزینه نخواهد بود، بلکه کیفیت و مقاومت متریال ها است که تضمین کننده سرمایه میباشد. سوله های سنگین و صنعتی باید طوری ساخته شوند که بتوان سالها از آن استفاده کرد. با رعایت استانداردها و شرایط مناسب نگهداری، میتوان ساخت سوله را با بهترین قیمت انجام داد، اگر چه استفاده از طراحان و سازندگان متخصص و متریال مرغوب و استاندارد باعث بالا رفتن هزینه ها خواهد شد، اما در طولانی مدت بازدهی و سود دهی لازم را برمیگرداند چون از بازسازی و تعمیر مکرر سازه جلوگیری میکند.

اجزای یک سوله سنگین ارزان

  • از اجزای اصلی استراکچر فلزی سوله ستون را میتوان نام برد. ستون بارهای وارد شده به استراکچر فلزی را به صورت فشاری تحمل میکند.
  • تیر یا رفتر که بارهای اصلی وارد شده به سوله را به ستون های سوله انتقال میدهد.
  • استرات یکی دیگر از اجزای مهم در سوله است، که با مهاربندی های طولی استرات میتوان بارهای جانبی وارد شده به سوله را در جهت طولی پخش کرد.
  • پرلین Z شکل میباشد و روی رفترها نصب و اجرا میگردد و بار بارشی و بار مرده را از سقف به رفتر انتقال میدهد.
  • وال پست که به ستون باد نیز معروف است و نگه دارنده دیوار میباشد که در کنترل بار باد در دهانه کمک میکند.
  • باد بندها منتقل کننده بارهای وارده از سازه به فونداسیون و زمین میباشند.
  • آب روها که انتقال دهنده آب حاصل از باران و برف میباشند.

محاسبه هزینه ساخت سوله سنگین با قیمت ارزان

ساخت انواع سوله ها با روشهای متفاوتی صورت میگیرد. برای ساخت یک سوله در ابتدا کاربری آن باید تعیین گردد، سپس بر اساس کاربری اقدام به ساخت و تهیه سوله کرد. محاسبه و برآورد هزینه ساخت انواع سوله با یکدیگر متفاوت هستند که این امر ناشی از موارد و فاکتورهای متعددی است که در قیمت نهایی سوله تاثیرگذار است .برای روشن شدن و دریافت قیمت نهایی سوله میتوانید با مشاوران گروه صنعتی سپهر سوله تماس حاصل نمایید تا ابهامات موجود در این زمینه برای شما رفع گردد و راحت تر و سریعتر به نتیجه برسید.

کاربری سوله سنگین

ساخت سوله سنگین به روش های مختلف با هدف و کاربری خاصی صورت میگیرد. کاربرد سوله در محاسبه و برآورد قیمت سوله تاثیر مستقیم دارد به عنوان مثال اگر کاربری سوله به صورت کارگاهی و کارخانجات باشد بایستی سازه ای با دیوار و ستون های مقاوم با دهانه بزرگ ساخته شود تا هم استحکام سوله در برابر بارهای وارده و بارشی حفظ گردد هم توان نگهداری انواع تجهیزات و ماشین آلات از جمله انواع جرثقیل در سوله فراهم شود. بنابراین نوع سازه، کاربری سوله، تجهیزات و ماشین آلات تعبیه شده در سوله و نوع پوشش دیواره و پوشش سقف سوله باعث افزایش قیمت سوله و ارزش سوله میشود.

سوله ها کاربردهای مختلفی دارند و بر این اساس دارای ابعاد و وزن های متفاوتی هستند. از سوله های سنگین میتوان در کاربری هایی همچون: ساخت سوله دامداری، ساخت سوله انبار، ساخت تعمیرگاه ها، سوله های تجاری و سوله کارگاهی، سوله ورزشی، مراکز خرید و تجاری، سوله های مذهبی (مساجد و حسینیه ها و ...)، سوله گلخانه، سوله سردخانه و ... استفاده کرد که محاسبه و برآورد هزینه ساخت انواع سوله در هر کدام از این کاربری ها متفاوت است و هرسوله ای با توجه به نوع کاربری خود قابلیت نصب و به کارگیری انواع مختلف تجهیزات و ماشین آلات را دارا می باشد.

تفاوت سوله سنگین و سوله سبک

وزن سوله معیار اصلی در تفاوت بین ساختارهای سوله سنگین و سوله سبک است. سنگین یا سبک بودن سوله باید اصولی و حرفه ای محاسبه شود. ساخت سوله باید با استانداردهای ساخت و سازی که مورد تأیید سازمان نظام مهندسی می باشد، طراحی و تکمیل شود. نقشه و محاسبات آن توسط مهندس محاسب و مجرب انجام شود. از این رو وزنی که در محاسبات نهایی بدست می آید، وزنی ایده آل برای سازه خواهد بود. لذا استاندارد ساخت سازه است که وزن نهایی سازه را مشخص می کند.

از لحاظ ساختاری وزن سوله های سبک تیرورقی نسبت به سوله های سنگین تیرورقی کمتر و برای سرمایه گذاران به صرفه می باشد. درست است که سوله های سبک از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند اما باید به این نکته توجه کنید که همیشه سوله های سبک تیرورقی در تمام مناطق قابل استفاده نیستند مثلا در مناطقی که رطوبت بالایی دارند باید از سوله های سنگین تیرورقی استفاده شود.

سوله های سبک می توانند به روش های مختلفی ساخته شود از جمله: خرپایی، یو بی ام، سوله لوله ای، سوله چادری و….. که هر کدام روش ساخت مجزایی دارند و در کابردهای متفاوتی به کار گرفته میشوند.

همانطور که عنوان شد سوله سنگین در سازه های بزرگ که نیاز به ستون ندارند و دارای دهانه های بزرگ هستند کاربردی نیستند در حالی که سوله های سبک در این امر بسیار مناسب میباشند.

مصرف فولاد در سوله های سنگین بسیار زیاد میباشد در حالیکه در برخی موارد مصرف فولاد در سوله سبک می تواند تا 50 درصد کاهش یابد. قیمت ساخت سوله های سبک بسیار کمتر از ساخت سوله سنگین است. استحکام و ایمنی سوله بستگی به کاربرد، تناژ فولاد مصرفی و ابعاد سوله دارد. زمان ساخت و بهره برداری از سوله های سبک نسبت به سوله های سنگین سریعتر است.

معایب ساخت و فروش سوله های سنگین

سوله های سنگین از نوع تیرورقی دارای وزن بالایی هستند، این وزن معمولا گویای مقاومت بالای سوله نیست.

وزن بالای این نوع سوله ها قیمت تمام شده را بالا میبرد که اصلا مقرون به صرفه نیست.

سوله های تیرورقی معمولا سازه های سنگینی دارند. این امر باعث میشود فونداسیون قویتری اجرا شود که با اجرای فونداسیون سنگین تر قیمت ساخت چنین سوله هایی نیز بالا میرود که مقرون به صرفه نمی باشد.

شرکت های سوله سازی برای اینکه تحمل بارهای وارد شده به سوله را در برابر بار برف و باد و زلزله افزایش دهند ملزم به استفاده از فولادهای قطور با ضخامت بالا و مقاطع عریضتر میشوند که این امر وزن بالای سوله و هزینه بالای ساخت سوله را نتیجه میدهد.

مزایای ساخت سوله سنگین تیر ورقی

  • از مزایای مهم این نوع سازه ها میتوان به ساخت سوله با دهانه های بزرگ و ارتفاع بالا و بدون ستون مرکزی اشاره کرد. ساخت ستون در داخل سازه باعث ایجاد خلل در رفت و آمد، حمل، جابجایی و اشغال فضای کاری میشود که نصب تجهیزات را با مشکل روبرو میکند. سوله هایی که بدون ستون مرکزی ساخته شوند راندمان کاری واحد تولیدی را بالا میبرد.
  • سوله های سنگینی که به روش تیرورقی ساخته میشوند را میتوان به صورت سوله دو طبقه و چند طبقه نیز طراحی و اجرا کرد.
  • سوله های سنگینی که به روش تیرورقی ساخته میشوند را میتوان به راحتی مونتاژ کرد چرا که اتصالات سوله تیر ورقی به کمک پیچ و مهره انجام میشود. استفاده از روش اتصال به صورت پیچ و مهره ای قابلیت جابجایی، دمونتاژ کردن، قابلیت بازیافت و سهولت در تعویض قطعات سازه را در یک محل دیگر فراهم میسازد.
  • امکان نصب انواع جرثقیل در سوله به دلیل مقاومت بالای سازه امکانپذیر شده است.
مزایای سوله سنگین
مزایای ساخت سوله سنگین با تیر ورق

مساحت، دهانه مورد نیاز و طراحی سوله سنگین

مساحت مورد نیاز برای ساخت سوله سنگین، باید متناسب با کاربری و نوع روش ساخت سوله باشد. همواره نسبت مساحت و دهانه با هم در ارتباط مستقیم هستند و سوله باید منطبق با شرایط خاصی طراحی و ساخته شود. ساخت سوله سنگین تیرورقی با ابعاد و متراژ دهانه و مساحتهای مختلفی قابل اجرا است به اینصورت که میتوان سوله هایی با دهانه ۱۸ متر و کم تر را به این روش ساخت. در سوله های سنگین تیرورقی به ازای هر ۶ متر باید یک ستون در طراحی ها مد نظر قرار گیرد و ساخته شود. لازم به ذکر است ساخت و فروش چنین سوله هایی از دهانه بیست متر به بالاتر اصلا مقرون به صرفه نمی باشد چرا که وزن سازه بالا می رود و با بالا رفتن وزن سوله قیمت تمام شده سوله نیز افزایش می یابد.

طراحی سوله سنگین

طراحی و ساخت سوله در بازار کار شرکتها و کارخانه های تولید کننده استراکچر فلزی سوله بسیار حائز اهمیت میباشد و برای مدیران کارخانه های ساخت سوله و خریداران سوله سنگین مبحثی مهم است و هر دو طرف تمام تلاش خود را میکنند تا سوله ای بهینه و سوله ارزان تولید و در اختیار داشته باشند.

سوله های تیرورقی سبک سازی شده

یکی از مهمترین راه ها برای کم کردن هزینه ساخت سوله سنگین سبک سازی سوله میباشد. سوله های سبک سازی شده با قابلیت جالب و باور نکردنی که دارند نقش مهمی در حوزه ساخت سازه های فلزی بر عهده دارند. اولین قدم در ساخت سوله سنگین با قیمت ارزان مشخص کردن دقیق مدل و کاربری سوله است با در نظر گرفتن مراحل مشروح در این مقاله میتوان در پروسه ساخت، در زمان و هزینه ها صرفه جویی کرد. با انجام گام به گام مراحل و برنامه ریزی دقیق، قطعا بهترین نتیجه را خواهیم داشت. با انتخاب درست و ساخت سوله مناسب، همواره عملکرد کسب و کار و تولید بهبود خواهد یافت و در نظر داشته باشید با در اختیار داشتن فضای مناسب و کافی تولید نیز افزایش می یابد.

قیمت سوله سنگین

تفاوت اصلی قیمت سوله سنگین و سبک به میزان فولاد مصرفی در این دو سازه بستگی دارد. مصرف فولاد در سوله سنگین بسیار بالاست و با توجه به نوسان قیمت فولاد هم تعیین قیمت دقیق نمیباشد. به علت ساختار هندسی سوله سبک، ساخت و طراحی خاصی دارد. وزن پروفیل به کار رفته در سوله سبک نسبت به وزن فولاد بکار رفته در سوله سنگین بسیار سبک تر است. در سوله سبک مصرف فولاد را می توان تا 50 درصد کاهش داد. به دلیل وزن پایین سوله سبک هزینه حمل ونقل نیز پایین تر میشود و حمل و نقل راحت و آسانتر صورت می پذیرد.

سوله سبک يک سوله ضعيف و بی کيفيت نيست. هزينه ساخت سوله سبک از سوله سنگين ارزان تر است که اين امر ناشی از استفاده اصولی از فولاد میباشد. با بالا رفتن قیمت آهن آلات در بازار بسیاری از کارفرمایان و به دنبال راههایی برای کم کردن هزینه های ساخت سوله هستند. صرفه جویی در هزینه ساخت سوله فقط به قیمت فولاد و آهن محدود نمیشود بلکه به تمام مراحل ساخت مربوط میشود. اولین راه حل انتخاب طراح و نقشه کش با تجربه و مناسب است. عواملی که باعث افزایش قیمت و هزینه های ساخت سوله میشوند عبارتند از: طراحی سوله به شکل نامناسب، انتخاب متریال نامناسب، عدم انتخاب درست پیمانکاران مجرب، طولانی شدن زمان شروع و اتمام پروژه و عدم برنامه ریزی صحیح در بودجه بندی مناسب انجام صفر تا صد پروژه.

در این بین شرکت سوله سازی سپهر سوله به شما این اطمینان خاطر را میدهد که از ابتدای امر ساخت سوله سنگین تا اتمام پروژه شما را با طراحی ها و نقشه های صحیح و استاندارد همراهی میکند و در نهایت سوله ای ایمن و مطمئن مطابق با استانداردهای نظام مهندسی با نازل ترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.