ساخت سوله دامداری و نحوه ساخت سوله گاوداری صنعتی مدرن با قیمت ارزان

گوشت و فرآورده های دامی از مهمترین نیازهای جامعه بشری به حساب می آیند. ساخت سوله مناسب دامداری و دامپروری برای نگهداری دام به منظور تامین گوشت و دیگر تولیدات دامی مانند شیر انجام می شود. نگهداری دام نیاز به فضای مناسبی از جمله دامداری دارد. سوله دامداری یکی از بهترین انتخابها برای نگهداری دامها میباشد. برای ساخت سوله گاوداری پرواربندی و شیری صنعتی و مدرن می‌توان از انواع سوله های سبک کمک گرفت. مناسبترین سوله برای ساخت دامداری استفاده از سوله های تیرورقی است. امیدواریم این مقاله اطلاعات کافی را در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهد.

ساخت سوله دامداری

نگهداری دام به منظور رسیدن به دو هدف است: دامداری و دامپروری. برای دامداری و دامپروری باید مکان مناسبی تعبیه شود. هدف از نگهداری دام استفاده از گوشت، پشم، پوست، شیر و... حیوان است. از جمله حیواناتی که در دامداری پرورش داده میشوند گاو، گوسفند و بز هستند که بیشترین کاربرد را در زنجیره غذایی ما انسانها دارند. برای داشتن مکانی مناسب همراه با تجهیزات لازم برای نگهداری دام باید نکاتی را مد نظر قرار داد.

ساخت سوله دامداری برای گاوداری
ساخت سوله دامداری برای گاوداری

ساخت سوله دامداری و سایر قسمت های سوله گاوداری

همیشه قبل از ساخت سوله محاسباتی را بر اساس نوع سوله ای که می خواهیم بسازیم را انجام می دهیم. در ساخت سوله گاوداری سنتی و مدرن هم با توجه به حساسیتی که در نگهداری دام وجود دارد، باید همه جوانب ساخت سوله را بسنجیم. برای ساخت سوله دامداری، سوله سبک (تیرورقی و خرپایی) کاربرد بیشتری دارد. سوله های خرپایی که محدودیتی در ساخت دهانه ندارند، برای گاوداری ها مناسب‌تر هستند. در ساخت این سوله ها هیچ محدودیتی در ارتفاع دهانه سوله وجود ندارد و در صورت نیاز به دهانه با ارتفاع بالا، سوله دامداری خرپایی با ارتفاع مناسب طراحی و ساخته می‌شود. سوله های UBM به علت رعایت نشدن موارد بهداشتی پیشنهاد نمیشود.

موقعیت مکانی سوله دامداری

زمینی که برای دامداری انتخاب میشود باید دور از محل سکونت انسان و در سطح شیب دار و بالایی قرار داشته باشد تا آبهای سطحی و بارشی به آن مکان نفوذ پیدا نکند و تخلیه آبهای بارشی و فاضلاب راحت انجام شود. برای نگهداری گاو و گوسفند باید مکانی با کیفیت و مستحکم باشد. علاوه بر مکان نگهداری گاوها و گوسفندان، تجهیزات جانبی همانند تهویه هوای مناسب، وسایل گرمایشی و سرمایشی، روشنایی، محل علوفه دام و… نیز جزو ملزومات اساسی نگهداری دام میباشد.

زمین سوله گاوداری صنعتی و مدرن باید جایی باشد که باد به آن بوزد تا بوی نامطبوع مستخرج از دامداری را خارج کند. هر چند باد موجب گسترش آتش سوزی میشود از این رو باید اصولی به این موضوع پرداخته شود. میتوان با ایجاد فضای سبز در اطراف سوله گاوداری به تهویه هوا کمک کرد. همینطور جهت زمین و سوله دامداری رو به آفتاب ساخته شود تا دامها در مقابل نور خورشید قرار گیرند چرا که برای سلامتیشان مهم است. سوله دامداری علاوه بر این قابلیتها، باید دارای قیمت ارزان باشد. انبار غذای دام باید جایی باشد تا کمتر در معرض آتش سوزی قرار بگیرد. تجهیزات آتش نشانی حتما باید در کنار انبار علوفه قرار بگیرد تا در مواقع بروز آتش سوزی دسترسی راحتتر باشد.

تقسیم بندی مساحت دامداری صنعتی و مدرن

دامداری های صنعتی و مدرن با توجه به متراژ اولیه زمین، تعداد راس گاو و گوسفندان و انبار علوفه به قسمتهای مختلفی با ابعاد مختلف تقسیم بندی میشود. آغل، علف خور و آخور، بهار بند، محل تخلیه کود، انبار علوفه، اتاق زایمان، حمام، سالن شیر دوشی، سالن پشم زنی و سالن ذبح از جمله مکانهایی هستند که در یک دامداری صنعتی مورد نیاز است.

ساخت آغل در سوله دامداری صنعتی و مشخص کردن ارتفاع آغل

آغل محل نگهداری، استراحت و خواب دام است. برای ساخت آغل باید تعداد راس دام مشخص باشد و بر اساس تعداد راس گوسفندان و گاوها، مساحت آغل محاسبه می شود. بهترین مکان برای آغل سوله میباشد. البته سن و وزن دام در متراژ آغل نکته مهمی است. فضای لازم برای نگهداری گاو، گوساله، گوسفند، بره، میش و گاو آماده زایمان و بره کوچک متفاوت است. علاوه بر این فضا متراژی جهت راهرو باید در نظر گرفت دقیقا مثل حاشیه کنار زمین ورزشی در سوله ورزشی.

با توجه به شرایط آب و هوایی ارتفاع آغل متفاوت است. ارتفاع آغل حداقل باید 2 متر باشد هر چقدر ارتفاع آغل بیشتر باشد هوای بیشتری جریان پیدا میکند. در مناطق سردسیر ارتفاع آغل 2/5 متر، در آب و هوای معتدل 2/75 متر و در شرایط آب و هوای گرم 3 متر میباشد. در صورتیکه تعداد دامها بیش از حد باشند این ارتفاع تا 4 متر نیز میتواند تعبیه شود.

آغل در ساخت سوله دامداری
آغل در ساخت سوله دامداری

ساخت سقف برای سوله دامداری

پوشش سقف سوله دامداری میتواند از ورق گالوانیزه و یا پوشش های دیگر باشد. سقف سوله دامداری باید شیبدار باشد. برای سوله هایی با عرض کم شیب سقف سوله در حدود 5 متر و به صورت یک طرفه و برای ابعاد بزرگتر سقف به صورت هشتی ساخته میشود. در آغلهایی که بسته باشند نورگیری به کمک پنجره هایی که در یک طرف آغل یا دو طرف آغل تعبیه میشوند انجام میشود.

ساخت درب و پنجره برای سالن دامداری

معمولا ارتفاع پنجره ها از زمین تا 2 متر است و توصیه میشود پنجره ها به شکل چهارگوش باشند تا نورگیری به صورت کامل انجام شود. عرض درب سوله آغل بنا بر تعداد گله متغیر میباشد اما معمولا این ابعاد بین 1/5 تا 3 متر میباشد.

کف آغل در سوله دامداری

کف آغل باید با مصالحی ساخته شود که رطوبت را در خود نگه ندارند. برخی از خاک و خود زمین برای کف سوله دامداری استفاده میکنند. اما در عین حال بهترین مصالح برای کف سیمان و سنگ میباشد. کف آغل باید شیبدار باشد تا تخلیه آب و فضولات به سمت کانال فضلاب راحت انجام شود. شیبدار بودن کف سوله آغل در حفظ سلامتی دام مهم است چرا که از مرطوب ماندن کف آغل جلوگیری میکند. دیوار آغل نیز از سنگ، بلوک و آجر ساخته میشود.

علف خوری و آخور در سوله دامداری

محل تغذیه دام (علف خوری و آخور) محلی برای خوردن علوفه و دیگر غذاها همانند آرد جو، کنجاله و غذای فشرده است. ده درصد فضای سوله دامداری را برای محل تغذیه دام در نظر میگیرند. این محل را از مصالحی مثل سیمان و بتن، آهن و چوب میسازند. اندازه مناسب علف خوری و آخور برای انواع دامها متغیر است مثلا برای بره ۲۰ سانتیمتر، بره یکساله ۳۰ سانتیمتر، میش ۴۰ سانتیمتر و میش در حال زایمان ۶۰ سانتیمتر است. حتی ارتفاع جلوی آخور نیز متغییر میباشد به طوریکه برای میش ۳۷ سانتیمتر و برای بره ۳۰ سانتیمتر است. محل ساخت علف خوری در بالا و به صورت نرده ای و محل نصب آخور در پایین میباشد. برای اینکه علوفه و دیگر مواد غذایی از آخور بیرون نریزد ارتفاع دیوار جلو آخور ۴۰ سانتیمتر و عقب آن را ۱٫۵ متر میسازند. برای جلوگیری از ورود دام و جلوگیری از ماندن علوفه و فساد علوفه بالای آخور نرده و کف آخور قوس دار ساخته میشود تا دام بیمار نشود. در حالت کلی آخور را با سیمان میسازند.

آبخوری در سوله دامداری

آب باید همیشه در دسترس دام باشد تا به هضم غذا و سلامت دام کمک کند. از این رو آبخوری جزء لاینفک یک دامداری میباشد. هر راس دام در روز در حدود 5 تا 10 لیتر آب مینوشد. این ارقام بسته به نوع تغذیه، شرایط دمایی و سن و سال دام متفاوت است. ساخت آبخوری با سیمان و آهن انجام میگیرد. حتما برای کف آبخوری باید سیفون نصب شود تا از باقی ماندن آب جلوگیری شود. آبخوری را میتوان به صورت یکطرفه یا دو طرفه، ثابت یا متحرک ساخت. به طور متوسط به ازای هر ۵۰ راس دام یک آبخوری به متراژ 1/5 متر نیاز است. محل ساخت آبخوری معمولا در سوله آغل یا بهاربند است.

ساخت بهاربند برای دامداری

دامها علاوه بر سوله آغل به مکانی دیگر به نام بهاربند نیازمند. بهاربند محوطه ای محصور شده است که برای گردش دامها از آن استفاده میشود. ساخت بهاربند برای سلامتی دام و آفتاب گرفتن و گردش روزانه دام ضروری است. در مناطقی که چراگاه در نزدیکی سوله دامداری وجود داشته باشد و محدودیت مساحت داشته باشیم وجود بهاربند الزامی نیست. در مناطق سردسیر کشور معمولا بهاربند را رو به جنوب و در مناطق گرمسیر در جهتی غیر از جنوب میسازند. کف بهار بند را از جنس خاک محکم و یا خود زمین میسازند. بهاربندها میتوانند به دو صورت مسقف و باز ساخته شوند. برای بهاربندهایی که در فضای آزاد هستند باید حتما سایه بان تعبیه شود تا دام همیشه در معرض نور و گرمای خورشید نباشد. برای هر راس با توجه به حجمش تقریبا ۲٫۵ متر مربع فضای بهاربند لازم است.

ساخت محل جمع آوری کود در گاوداری

اگر بهداشت دامداری به خوبی رعایت نشود موجب تکثیر بیماری در بین دامها میشود و تلفات دام و هزینه های سرسام آوری را به دنبال دارد. کود و فضولات حیوانی مهمترین مکان برای انتشار انواع بیماریهای مسری و انگل است که تماس حیوان با آن موجب انتقال بیماری به حیوان و انسان میشود. معمولا کود گاو از کود گوسفند مرطوبتر بوده و سختتر جمع آوری میشود. جمع آوری کود و فضولات دامی به روش دستی و تراکتور تیغه دار انجام پذیر است. در دامداری هایی که تجهیزات مدرن دارند کف را به صورت مشبک میسازند همانند کف توری سوله مرغداری که از زمین بالاتر ساخته میشود تا جمع آوری فضولات طیور راحتتر انجام شود. کودها با اینکه برای سلامت دامها مضرر هستند اما از طرف دیگر برای رشد و نمو گیاهان مفید میباشند. پس میتوان با جمع آوری کود دامها به سود رسید و مقداری از هزینه پرداخت شده برای نگهداری دام و سوله دامداری را تامین کرد. از این رو برای رسیدن به این هدف باید مکانی برای تخلیه کود دامی در نظر گرفت تا کود در آنجا ذخیره و بارگیری شود و برای کشاورزان ارسال گردد. کود کهنه و پوسیده برای کشاورزان از کود تازه مفیدتر است.

اتاق قرنطینه در دامداری

معمولا در دامداری ها برای رعایت بهداشت و سلامت دامها مکانی را تحت اتاق قرنطینه میسازند تا دامهای مریض، دامهای تازه متولد شده و حیوانات آبستن از دیگر دامها جدا باشند. این جایگاه را به کمک نرده از مکان نگهداری مابقی دامها جدا میکنند.

حمام در سوله دامداری

دامها همانند دیگر حیوانات دچار بیماری های پوستی و انگلهای خارجی مانند کنه میشوند. به این منظور در هنگام ساخت سوله دامداری محلی را برای استحمام، سم پاشی و کنه زدایی حیوانات در نظر میگیرند. به دلیل کاربرد این مکان به عنوان حمام و رطوبتی که ایجاد میشود باید کف از سیمان و دیوار بلوکی و با آجر ساخته شود. ابعاد حمام نیز بسته به تعداد گله دارد. برای برخورداری اطلاعات دقیق متراژ حمام دامداری با متخصصین فعال در این حوزه تماس بگیرید.

زایشگاه در سوله دامداری

دامها نیز مانند دیگر موجودات پستاندار آبستن میشوند و برای جلوگیری از صدمه به نوزاد تازه متولد شده و دام ماده، این دو از مابقی دام جدا میشوند و در محلی به نام زایشگاه برده میشود. پس در سوله دامداری باید مکانی تحت عنوان زایشگاه در نظر گرفته شود. متراژ زایشگاه با توجه به ابعاد دام ساخته میشود. مثلا ابعاد زایشگاه گاو با گوسفند و میش متفاوت است. ساخت آخور و آبخوری در زایشگاه لازم است.

ساخت قسمت پشم چینی در سوله دامداری

یکی دیگر از فرآورده های دام استفاده از پشم و موی حیوان در صنعت نساجی و پوشاک است. دامهایی که به این منظور پرورش داده میشوند در فصول خاصی دارای پشم مناسب میشوند و باید به مکانی به نام سالن پشم چینی برده شوند تا پشم های حیوان آنجا چیده شود. مثلا برای پشم چینی هر راس گوسفند فضای ۲٫۴ در ۱٫۸ متری لازم است. کف سالن پشم چینی با بتن ساخته شود بهتر است. محل پشم چینی باید دارای نور و تهویه مناسب باشد. برای جلوگیری از انتشار آلودگی و کثیف شدن میتوان از پارچه و برزنت در کف سالن پشم چینی استفاده کرد.

ساخت قسمت شیردوشی در گاوداری صنعتی

علاوه بر گوشت، شیر از مهمترین فرآورده های دام است. هنگامیکه شیردهی هدف اصلی دامداری باشد باید محلی برای شیر دوشی دام ساخته شود. این سالن دارای اتاق انتظار، شیر دوشی و نگهداری شیر میباشد. عرض جایگاه شیر دوشی در سوله گاوداری معمولا ۵۰ سانتی متر و طول آن ۱ متر میباشد. جایگاههای شیر دوشی باید با چوب و نرده از هم جدا شوند. کف محل شیر دوشی از بتن ساخته میشود.

انبار علوفه در سوله دامداری

علوفه، یونجه و مواد غذایی دام جزو لاینفک دامداری می باشند که باید در محلی به نام انبار علوفه نگهداری شوند. ساخت انبار علوفه بوسیله سوله و سازه های دیگر انجام میشود. ساخت این انبار بستگی به حجم علوفه ذخیره شده دارد. در صورتیکه حجم علوفه زیاد باشد به انباری با ابعاد بزرگ نیاز است که میتوان با سوله تیر ورقی یا سوله خرپا این سازه را ساخت. لازم به ذکر است مواد کنستانتره در انبار دیگری نگهداری میشوند.

سوله سبک برای ساخت دامداری صنعتی

یکی از انتخابهای مناسب سوله برای کاربری دامداری سوله سبک می باشد. سوله UBM به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و جذب باکتری، آتش سوزی، امنیت پایین در مقابل سرقت، عدم قابلیت تحمل بار و انتقال حرارت و سرما، ایمنی لازم برای دام را دارا نمیباشد و هرگز توصیه نمیشود. از دیگر معایب سوله سبک UBM می‌توان به عدم امکان نصب جرثقیل سقفی،‌ شروع قوس از ابتدای پایه و نیاز به حضور دستگاه UBM در حین احداث سوله اشاره کرد. سوله سنگین تیرورقی نیز به علت وزن و قیمت بالا پیشنهاد خوبی نیست و برای کارفرما مقرون به صرفه نمیباشد.

سوله های خرپایی با توجه به مزیت عدم محدودیت در ابعاد دهانه، انتخاب خوبی برای کاربری دامداری میباشند. هزینه تمام شده سوله خرپایی برای دامداری بسیار مقرون به صرفه است.

مزایای سوله سبک برای ساخت گاوداری

قیمت بسیار پایین سوله سبک از مهمترین معیارهای انتخاب نوع سوله میباشد. با در نظر گرفتن قیمت پایین متریال، حمل و نصب آنها، سادگی و سرعت بالای نصب و… انتخاب، ساخت و نصب سوله های سبک در دامداری بسیار مقرون به صرفه‌ است.

زمان لازم برای ساخت و راه‌اندازی سوله سبک در مقایسه با سایر سازه ها بسیار کم است. از این رو سازه مورد نظر بسیار سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. اگر سوله دامداری از نوع سبک انتخاب شود، زمان بسیار کمی برای احداث نیاز دارد. شکل قوسی سوله سبک موجب شده که در مقابل باد، باران، برف، زلزله، حریق و… مقاوم باشد. داشتن استاندارهای بین المللی و متدهای روز دنیا در ساخت سوله سبک از دیگر مزایای این سوله پرکاربرد محسوب می شود.

در بعضی مواقع سوله خرپایی برای کاربرد گاوداری صنعتی نیز مناسب‌ می‌باشد. چرا که شامل مزیت هایی همچون هزینه ساخت پایین، امنیت بالا، قابلیت ابعاد مختلف دهانه و… میباشد.

نحوه ساخت سوله سبک برای دامداری صنعتی و مدرن

جنس متریال، ابعاد طول، عرض و ارتفاع ورقه های گالوانیزه، اسکلت سازه و استراکچر فلزی از دیگر نکات مهم در ساخت سوله سبک گاوداری، است. تمام این موارد باید با توجه نوع کاربری سوله و مکان احداث سوله به دقت و به صورت تخصصی محاسبه شوند. ارتفاع استاندارد سوله دامداری صنعتی، 2/5 تا 3 متر و طول 12 متر می باشد که ممکن است با توجه به نوع دام (گاو و گوسفند و یا میش) تفاوت کوچکی در ارتفاع داشته باشیم. موضوع تهویه سالن دامداری از موضوعات اساسی و بنیادین ساخت سوله دامداری میباشد.

از نکات مهمی که در برآورد قیمت ساخت سوله ها باید در نظر گرفت جنس متریال، ابعاد آنها، طول، عرض و ارتفاع ورق ها و اسکلت سازه است. تمام این معیارها باید با توجه به نوع کاربرد سوله و مکان مورد استفاده، با دقت و به صورت تخصصی محاسبه شوند. ارتفاع استاندارد برای سوله دامداری، 2/5 تا 3 متر و طول 12 متر است.

برای افزایش امنیت و استحکام استراکچر فلزی سوله گاوداری صنعتی، ورقه های فولادی جایگزین ورق های گالوانیزه میشود. اما در عین حال باعث افزایش وزن سازه میگردد. در ساخت انبار علوفه دامداری می‌توان از ورق های گالوانیزه استفاده کرد که این جایگزینی باعث کاهش هزینه ساخت سوله خواهد شد.

سیستم تهویه یکی از تجهیزات مهم در سوله سبک دامداری میباشد. با تجمع زیاد دام، سوله دامداری نیاز مبرم به سیستم تهویه قوی برای تهویه دائم هوای داخل سوله پیدا میکند.

ساخت سوله سبک برای دامداری
ساخت سوله سبک برای دامداری

سوله های تیرورقی به دلیل مقاومت بالا، می توانند تا مدتها پس از نصب مورد استفاده قرار بگیرند. کیفیت و مقاومت بالای سوله های تیرورقی موجب شده که بعنوان یکی از بهترین گزینه های ساخت سوله محسوب شوند و علاوه بر استحکام و مقاومت، بر زیبایی ظاهری سازه نیز بیفزایند. همینطور دمونتاژ کردن اسکلت آن نیز به راحتی صورت پذیرد. در ساخت سوله دامداری می‌توان به جای ورقه های گالوانیزه از ورقه های فولادی نیز استفاده کرد. با این کار امنیت سوله بالا میرود؛ در این حین وزن سوله نیز افزایش مییابد که افزایش قیمت سوله را نیز بهمراه دارد. برای ساخت انبار علوفه استفاده از ورقه های گالوانیزه انتخاب خوبی هستند که باعث کاهش قیمت ساخت هم میشوند.

قیمت سوله دامداری

قیمت سوله دامداری و هزینه ساخت گاوداری صنعتی و مدرن و احداث آن به عوامل مختلفی که در زیر لیست شده است بستگی دارد:

  • خرید زمین برای ساخت سوله مخصوص دامداری
  • نوع کاربرد سوله مخصوص دامداری
  • نوع سازه سوله دامداری
  • متریال ساخت سوله دامداری
  • ابعاد سوله دامداری و دیگر سوله های مورد نیاز در دامداری
  • تجهیزات مورد نیاز دامداری
  • تعداد و ظرفیت دامداری
  • شرایط جغرافیایی و اقلیمی محل احداث سوله دامداری
  • شرکت سازنده سوله
  • محل احداث سوله دامداری

هزینه ساخت سوله دامداری با توجه به تعداد و ظرفیت دامداری

هزینه ساخت دامداری صنعتی بنابر برنامه و طرح تعیین شده به چند بخش خرید زمین، ساخت سوله ، خرید تجهیزات دامداری، هزینه خرید دامها و هزینه های دامها ( تغذیه، واکسن، پزشکی و…. ) تقسیم می شود.

نکته مهم در ساخت سوله گاوداری صنعتی تعیین ابعاد مناسب برای تعداد و ظرفیت مشخص دامها می باشد. برای در اختیار داشتن این اطلاعات میتوانید از جهاد کشاورزی منطقه احداث ابعاد و مساحت سوله را به ازای هر راس دام جویا شوید.

هزینه ساخت سوله گاوداری صنعتی با توجه به ابعاد

قیمت ساخت دامداری صرفا با ابعاد دهانه، ارتفاع و طول سوله و نوع و روش ساخت محاسبه میشود. برای ساخت سوله مقرون به صرفه، مساحتهای بالای ۱۰۰۰ متر به روش خرپایی انتخاب خوبی میباشد.

قیمت سوله دامداری با توجه به نوع سازه

مقطع تمامی اجزای استراکچر فلزی سازه خرپایی از پروفیل است و مزیت ساخت سوله های عریض تر را با قیمتهای ساخت پایینتر بهمراه دارد. در ساخت سوله خرپایی برای دامداری با به کار بردن پروفیل تنها در مصرف فولاد صرفه جویی نمیشود، بلکه در ساخت دیوار و فونداسیون هم کاهش قیمت خواهیم داشت. از طرف دیگر پس از ساخت، تکمیل و بهره برداری از سوله دامداری، هزینه های نگهداری از سازه و دامها بشدت کاهش مییابد. برخی کارفرماها علاقه ای به ساخت سوله خرپایی در دامداری ندارند و سوله های تیرورقی را ترجیح میدهند.

برآورد قیمت سوله تیرورقی برای دهانه های زیر ۱۸ متر مناسب میباشند. اگر بخواهیم از دیدگاه دیگر قیمت تمام شده سوله خرپایی و تیرورقی را مورد بررسی قرار دهیم می توانیم عنوان کنیم که به دلیل سقفهای هشتی در سازه های تیر ورقی، اتصال به صورت جوشکاری انجام میشود، اما در سازه های سبک خرپایی اتصال قطعات با پیچ و مهره انجام میشود. همینطور قیمت و کیفیت مصالح به کار رفته در سوله خرپایی به مراتب بالاتر از روش قدیمی و سنتی تیر ورق کمتر است. سوله دامداری خرپایی به دلیل دارا بودن سقف قوسی کمک جبران ناپذیری در سیستم تهویه سوله دامداری ارائه میدهد.

تنها در صورتی سوله دوم توصیه میشود که همان کاربری قبلی خود را حفظ نماید اما اکیدا در مورد سوله دامداری به دلیل انتقال بیماری از دامهای قبلی به دامهای جدید پیشنهادش رد میشود.

قیمت سازه سوله دامداری
قیمت سازه سوله دامداری

قیمت سوله دامداری با توجه به دارا بودن قسمت های مختلف

فضاهای تشکیل دهنده یک دامداری شامل آغل، علف خور و آخور، بهار بند، محل تخلیه کود، انبار علوفه، اتاق زایمان، حمام، سالن شیر دوشی، سالن پشم زنی و سالن ذبح میباشد. وجود یا عدم وجود هر کدام از قسمت های سوله دامداری، موجب افزایش و کاهش قیمت سوله می شوند.

برای صرفه جویی در هزینه ها اگر قصد تغییر نوع کاربری گاوداری صنعتی به دیگر دامها را دارید، باید اولویتهای منطقه دامداری را در چهارچوب سیاست های وزارت جهاد کشاورزی بسنجید و در صورتیکه کلیه شرایط لازم جهت شروع فعالیت جدید را داشته باشید، پروانه قبلی باطل شده و پروانه بهره برداری جدیدی صادر خواهد شد. اما در این بین هزینه های جابجایی و تغییر کاربری، تعویض و به روزرسانی تجهیزات و در برخی موارد تغییر مساحت و ابعاد تقسیم بندی سوله را نیز بهمراه خواهد داشت.

تاثیر شرایط جغرافیایی و اقلیمی در قیمت تمام شده ساخت دامداری

شرایط جغرافیایی و اقلیمی بر قیمت زمین سوله دامداری، پربار شدن دام، انتقال بیماریهای واگیر، انتقال آلودگی محیط زیست و از همه مهمتر بر سیستم تهویه هوای سوله تاثیر چشمگیری دارد. در ساخت سوله در محوطه دامداری باید جهت وزش باد را مد نظر قرار داد. ورزش باد بر آسیب پذیری دیواره ها و ساختمان سوله تاثیرگذار است. جهت وزش باد باید از سمت مناطق مسکونی به سمت دامداری باشد.

تاثیر شگفت انگیز شرکت سازنده سوله بر قیمت تمام شده سوله

در نهایت اگر از سازنده های سوله متخصص مشاوره و راهنمایی بگیرید و امر ساخت را به آنها بسپارید اولا بهترین نوع سوله را در اختیار خواهید داشت دوما از بسیاری از هزینه های جانبی صرفه جویی خواهید کرد. پس میتوانید با اطمینان خاطر تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع سوله را بر عهده سوله ساز متخصص بگذارید. در ادامه میتوانید شرایط کار و محیط دامداری را نیز مد نظر قرار دهید به عنوان مثال در دیوار پوشی و پوشش سقف سوله با توجه به رعایت اصول بهداشتی و در سیستم تهویه و سیستم های گرمایشی و سرمایشی میتوان با انتخاب درست تجهیزات و مصالح از هزینه های اضافی جلوگیری کرد.

ساخت انواع سوله های دامداری، سوله مرغداری با کیفیت بالا، همراه با بهترین نوع سازه، وزن سبک و هزینه اقتصادی تخصص شرکت ساخت سوله است.

تاثیر شرکت سوله سازی بر قیمت سوله گاوداری
تاثیر شرکت سوله سازی بر قیمت سوله گاوداری

انتخاب محل مناسب برای احداث سوله و تاثیر آن بر قیمت سوله گاوداری

ساخت سوله در مناطق شیبدار و تپه ها باعث بالا رفتن هزینه ساخت سوله گاوداری صنعتی می شود. به دلیل اینکه انرژی و زمان زیادی صرف صاف و یکدست کردن شیب زمین و رفع اختلاف ارتفاع میشود بنابراین سعی کنید از خرید و انتخاب زمینهای شیبدار و ناصاف بپرهیزید، تا از برخی هزینه های جانبی جلوگیری شود.

ساخت سوله دامداری ارزان قیمت و کاهش هزینه ساخت سوله گاوداری

اگر هدف از ساخت سوله ارزان تنها قیمت پایین باشد، باید متذکر شد که ساخت سوله باید متناسب با کاربری و همینطور موقعیت و شرایط جغرافیایی محل احداث سوله باشد. همواره ارزان ساختن سوله برای کاربری های مهم مقرون به صرفه نخواهد بود. چرا که بعدها ممکن است نتایج و ضررهای بیشتری را تحمیل کند. مراکز نگهداری دام و طیور از جمله سوله دامداری و سوله مرغداری باید کیفیت و استحکام کافی جهت حفظ سلامت دام را دارا باشد علاوه بر این موضوع باید قابلیت نصب انواع تجهیزات همانند سیستم های تهویه هوا، تجهیزات سرمایشی گرمایشی، روشنایی و .. هم امکانپذیر باشد.

کاهش هزینه ساخت سوله دامداری با توجه به نوع دام میتواند متفاوت باشد. قیمت ساخت سوله با توجه به نوع دام اعم از گوشتی یا شیرده، گوسفند یا گوساله، تجهیزات مرتبط با نوع دام، زمین سوله، هزینه تامین دام، هزینه تامین و نگهداری خوراک دام، محل نگهداری سموم دفع آفات و بیماریهای مرتبط با انواع دام، متغیر می باشد. از دیگر معیارهای تاثیرگذار بر قیمت ساخت سوله دامداری ابعاد دهانه سوله، ارتفاع و طول سوله میباشد. نوع سوله و هزینه های نصب و اجرای آن هم از دیگر معیارهای موثر بر هزینه ساخت سوله می باشد. برای کاهش هزینه ها و حذف هزینه های گزاف شما میتوانید با متخصصین و مشاورین فعال در این حوزه تماس حاصل نمایید تا با بررسی موقعیت، شرایط، تجهیزات مورد نیاز و خواسته های شما را با کمترین قیمت به مرحله اجرا برساند. استفاده از سوله پیش ساخته برای کارفرما از نظر هزینه و زمان، در صورتی مقرون به صرفه خواهد بود که کاربری قبلی نیز دامداری باشد. در غیر اینصورت با هزینه های سرسام آوری که برخی مجریان ساخت سوله برای شما لیست میکنند، برگشت و سوددهی با تاخیر و گاهی همراه با ضرر خواهد بود. پس حتما با افراد متبحر و دارای سابقه در امر ساخت سوله دامداری در تماس باشید.

چگونه سوله گاوداری ارزان قیمت بسازیم؟

ساخت سوله گاوداری در ایران به روش ها و ساختارهای مختلفی ساخته می شود از این رو بنابر روش ها و ساختارهای به کار گرفته در ساخت سوله دامداری هزینه های مختلفی هم در ساخت سوله برآورد می شود. سوله دامداری به دلیل اینکه در متراژهای بالا طراحی و ساخته می شود باید از لحاظ قیمتی هم مقرون به صرفه محاسبه شود. برای برقراری تناسب بین متراژ و هزینه ساخت سوله باید شرکتی برای ساخت انتخاب شود که هزینه ساخت سوله دامداری را به حداقل برساند. این امر نوعی تجربه و مهارت کاری محسوب می شود که گروه صنعتی سپهر سوله به عنوان بهترین سازنده سوله دامداری پیشنهاد می شود.

سوله گاوداری ارزان معمولا به روش سوله سبک از نوع خرپایی و یو بی ام ساخته می شود که باید برای افزایش استحکام و مقاومت سوله از بهترین مصالح و متریال استفاده کرد.

سازندگان سوله گاوداری باید به این موضوع اشراف داشته باشند که این سازه را در چه مکانی بنا کنند. و از چه مواد و مصالحی در ساخت کمک بگیرند و هدف را فقط کاهش قیمت لحاظ نکنند چرا که باید تمام شرایط و ضوابط استاندارد سازی سوله گاوداری نیز در نظر گرفته شود تا در دراز مدت دچار آسیب ها و ضررهای احتمالی نشد.

ساخت سوله گاوداری با قیمت ارزان
ساخت سوله برای گاوداری با قیمت ارزان

راهکارهای ساخت سوله دامداری با قیمت ارزان

راهکارهای مختلفی برای ساخت سوله دامداری با قیمت ارزان وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. ساخت سوله ارزان را می توان به صورت سوله سبک در اشکال مختلفی مثل تیر ورق و یا یو بی ام ساخت. استفاده از هر کدام از این اشکال در هزینه ساخت سوله دامداری موثر است. دهانه این نوع سازه تا اندازه خاصی قابل اجرا است و نمی توان از یک حد معینی تجاوز نمود. نحوه ساخت سوله دامداری در برخی کارخانه های سازنده به این صورت است که از جوشکاری برای اتصال تیر ورق ها استفاده می شود که ثابت شده روش چندان مناسبی نیست اما روش پیچ و مهره روشی بهتر و استاندارد است که مزایای زیادی را در بر دارد.

1- ساخت سوله دامداری ارزان با تیرورق های سینوسی

مهمترین مزیت کاربرد تیرورق سینوسی کاهش هزینه، زمان ساخت سوله، افزایش کیفیت و کارایی سوله می باشد از این رو بهترین پیشنهاد در ساخت سوله دامداری استفاده از تیر ورق با جان سینوسی می باشد. سوله هایی که به کمک این سازه های فولادی ساخته می شوند بسیار مقرون به صرفه خواهند بود و سبب می شود که سرمایه ذخیره شده برای راه اندازی دامداری در بخش های دیگر مصرف شود.

مزایای ساخت سوله دامداری با تیرورق های سینوسی:

  • هزینه های جا به جایی مصالح کاهش می یابد.
  • سوله دامداری با وزن کم ساخته می شوند.
  • ساخت سوله دامداری با ارتفاع مختلف ساخته می شود.
  • میزان استفاده از فولاد در ساخت سوله به دلیل نوع طراحی با تیر ورق سینوسی کاهش می یابد.
  • به دلیل مقاوم سازی پایه های اصلی سوله به کمک طراحی های نوین نیاز به ستون گذاری های متعدد کاهش می یابد.
  • به دلیل وزن کم سازه های پیش ساخته دامداری امکان ساخت در مناطق صعب العبور نیز وجود دارد.
  • به دلیل نوع طراحی اسکلت سوله دامداری به کمک تیر ورق های سینوسی فضاهای مفید سوله بیشتر می شود.

2- ساخت سوله دامداری ارزان قیمت قوسی با سیستم یو بی ام

سوله هایی مثل سوله دامداری و سوله انبار غلات و علوفه معمولا به شکل سوله های دارای تیرآهن در سقف ساخته می شوند. علاوه بر سوله های تیرورقی سینوسی، سوله های قوسی نیز نوع دیگری از سوله های دامداری محسوب می شوند که به سوله سازی یو بی ام معروف هستند. توسط سیستم سوله سازی یو بی ام می توان ارتفاع دهانه سوله را تا 34 متر ساخت. سوله قوسی معمولا از ورق گالوانیزه ساخته می شود و استفاده از این نوع سوله کمک زیادی به ساخت سوله دامداری ارزان قیمت کرده است. یکی دیگر از انواع سوله های قوسی سوله K-Span می باشد که مزایا و معایب خاص خود را دارا می باشد.

مزایای سوله یو بی ام دامداری:

  • در هزینه ها صرفه جویی می شود.
  • سرعت ساخت سوله سازی بالا می رود. بطوریکه به طور متوسط هر 1000 متر سوله یو بی ام را می توان در 30 روز ساخت.
  • فضاهایی مانند فضای بین بهاربند و دیوار محوطه جزو فضاهای غیر ضروری در دامداری محسوب می شوند. می توان با حذف چنین فضاهایی فضاهای مفید سوله را افزایش داد.
  • زمانیکه از روش یو بی ام در ساخت سوله های دامداری استفاده می شود می توان محوطه دامداری را بیشتر و بهتر مدیریت و کنترل کرد.
  • با کاهش ضخامت دیوار دامداری از 20 سانتیمتر به 10 سانتیمتر در روش سوله سازی یو بی ام می توان در مصالح و هزینه ها صرفه جویی کرد.
  • سوله دامداری یو بی ام را می توان تغییر شکل داد، قطعات را از هم جدا و از ابتدا طراحی نمود.
  • با حذف ستون ها در این سیستم می توان به فضای داخلی بیشتری دست یافت.
  • هرگاه در سوله دامداری نیاز به ستون باشد، با توجه به این موضوع که دهانه باربری در سقف سوله کوچک است به تیرآهن با مقطع کمتری نیاز داریم، این موضوع باعث می شود ساخت سوله برای دامداری با قیمت ارزان اجرا شود.
  • یک راه حل جهت کمتر شدن مقاطع تیرآهن ها در سوله دامداری این است که در فواصل مشخصی از سوله از تیرآهن و یا لوله های مقاوم و ارزان قیمت یا پروفیل قوطی استفاده شود.

3- ساخت سوله دامداری ارزان قیمت با حذف زمین های شیب دار

ساخت سوله دامداری در تپه ها و مناطقی که شیب دار هستند باعث بالا رفتن هزینه های ساخت می شود. چرا که انرژی و زمان زیادی صرف مسطح و یکسان کردن شیب زمین و بر طرف کردن اختلاف ارتفاع می شود. مخصوصا در مناطقی که کوهستانی نیز باشند. بنابراین پیشنهاد می شود از احداث سوله دامداری در زمین های شیب دار و سنگلاخی خودداری شود تا با حذف عملیات خاکبرداری در هزینه ها صرفه جویی شود.

هرچقدر زمین انتخابی سوله دامداری یکنواخت تر و دارای شیب کمتری باشد ساخت سوله با هزینه پایین تری انجام می شود.

ساخت سوله برای دامداری در زمین شیب دار
ساخت سوله برای گاوداری در زمین شیب دار

4- ساخت سوله دامداری ارزان قیمت با استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

اگر برای ساخت سوله دامداری از سوله سبک استفاده کنید یعنی به جای تیرآهن با مقاطع بالا از تیرآهن لانه زنبوری استفاده شود صرفه جویی چشمگیری در هزینه ها می شود.

در سازه هایی که از مقاطع تیرآهن استفاده می کنند بنابر اندازه عرض سوله، مقطع تیرآهن ها تغییر می یابند. در ساخت سوله دامداری ارزان اگر به جای تیرآهن های معمولی از تیرآهن های لانه زنبوری با مقاطع کمتر استفاده شود، در واقع ارتفاع تیرآهن 1.5 برابر می شود و در نتیجه مقاومت خمشی تیرآهن بیشتر می گردد. به عنوان مثال اگر در اجرای سقف سوله از تیرآهن 16 استفاده شود می توان با لانه زنبوری کردن آن می توان از آهن 20 که 1.5 برابر تیرآهن 16 مقاومت دارد استفاده کرد. از این رو با توجه به اختلاف قیمت تیرآهن 20 کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

مزایای استفاده از تیرآهن لانه زنبوری در ساخت سوله دامداری ارزان:

  • با توجه به سبک بودن وزن تیرآهن لانه زنبوری نسبت به تیرآهن های دیگر، هزینه خرید، حمل و نقل و نصب آن نیز کمتر است.
  • با کمک تیرآهن لانه زنبوری وزن سقف سوله کاهش پیدا می یابد که این امر موجب بالا رفتن امنیت و مقاومت سوله می گردد.
  • مقاومت خمشی تیرآهن ها با طرح لانه زنبوری افزایش می یابد.
  • از فضاهای ایجاد شده درون حفره های چند ضلعی لانه زنبوری می توان کابل و لوله انتقال داد.

معایب استفاده از تیرآهن لانه زنبوری در ساخت سوله دامداری:

  • هزینه جوشکاری تیرآهن لانه زنبوری بیشتر است.
  • در تیرهای اصلی سقف سوله دامداری نیاز به ستون گذاری داریم.

5- ساخت سوله دامداری ارزان قیمت با استفاده از مصالح بومی

در ساخت هر سازه ای چه ساختمان چه سوله اگر از مصالح بومی استفاده شود تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی می شود. در ساخت سوله دامداری نیز این چنین است. به عنوان مثال مناطقی که کوهستانی هستند از سنگ در ساخت می توان استفاده کرد و یا مناطقی که جنگلی هستند و چوب زیاد است در ساخت سوله دامداری می توان از چوب استفاده کرد.

زمانیکه از مصالح بومی در ساخت سوله دامداری ارزان استفاده می شود هزینه های خرید، حمل مصالح و نصب آن ها کاهش می یابد. در دیوار چینی و فونداسیون سوله دامداری به جای بلوک های سیمانی می توان از مصالح بومی استفاده کرد و یا در مناطق جنگلی چوب درختان را جایگزین تیر در سقف سوله ها کرد.

مزایای استفاده از مصالح بومی در ساخت سوله دامداری:

  • خرید مصالح با قیمت کمتر انجام می شود.
  • هزینه حمل و نقل کمتر می شود.

6- ساخت سوله دامداری ارزان قیمت با اجرای ستون در فواصل معین

یکی دیگر از راهکارها برای ساخت سوله برای دامداری با قیمت ارزان این است که در فواصل مشخصی در سوله از ستون گذاری استفاده کرد. ستون گذاری باعث می شود بتوان از تیرآهن هایی با مقاطع کمتر استفاده نمود. جنس این ستون ها می توانند از لوله های مقاوم، ارزان و یا پروفیل قوطی باشند.

اجرای ستون باعث می شود اندازه عرض دهانه در سقف کمتر شود، در نتیجه مقطع تیرآهن نیز کمتر می شود و اجرای آن ارزانتر تمام خواهد شد.

معایب اجرای ستون در فواصل معین در ساخت سوله دامداری:

عیب ستون گذاری در فواصل معین این است که مقداری از فضای مفید داخل سالن سوله توسط لوله های پروفیل اشغال می شود که باعث می شود از فضای مفید درون سوله کم شود. از طرف دیگر تهیه، خرید و نصب لوله های پروفیل مورد نیاز نیز مراحل و زمان ساخت را زیادتر و سخت تر می کند.

ساخت ارزانترین سوله برای دامداری

با توجه به اینکه دامداری محل نگهداری و پرورش دام زنده می باشد، باید ساخت و طراحی سوله با دقت و تخصص بالایی انجام پذیرد و تمامی استانداردها رعایت شوند تا بتوان سبکترین و ارزانترین سوله دامداری با حفظ معیار سلامت دام را طراحی و تولید کرد.

شرکت سپهر سوله با در نظر گرفتن تمامی استانداردهای ساخت سازمان نظام مهندسی کشور، توانسته است پیشتاز در سبک سازی سوله باشد. سپهر سوله ساخت سوله های دامداری متعددی را در سابقه خود دارد از جمله سوله ای با دهانه عریض 30 متر در طول سالن 138 متر با وزن کلی 155080 کیلوگرم ( با 45/37 کیلوگرم فولاد در هر متر مربع) را در کارنامه خود جای داده است.

سوله دامداری باید در برابر حوادث احتمالی همچون زلزله، طوفان، برف و … مستحکم و ایمن ساخته شوند تا حفاظت و پرورش دام زنده به صورت کامل و درست انجام گیرد. محل ساخت سوله دامداری باید بیرون از محدوده شهری و دور از دیگر دامداری ها و پرورش دیگر موجودات از جمله ماکیان، طیور و ... صورت گیرد تا از آلودگی شهری و انتقال بیماریهای دیگر دامها به دور باشد.

ساخت سوله ارزان برای دامداری
ساخت سوله دامداری ارزان

ساخت سوله کوچک دامداری برای پرواربندی و شیری

ساخت سوله کوچک دامداری نیز یکی از راه حل های کاهش قیمت ساخت سوله است. ساخت سوله کوچک دامداری همراه با محاسبه ابعاد مناسب برای سازه امکان پذیر است. مراحل ساخت سوله کوچک بستگی به تعداد دام و کاربری دامداری دارد که هدف پروار کردن دام به قصد استفاده از گوشت دام است یا هدف برای مصارفی همچون استفاده از شیر دام می باشد متغیر خواهد بود. هرچند در کلیت موضوع تفاوت چندانی وجود ندارد اما در برخی جزئیات همچون ماشین آلات و تجهیزات بر هزینه ها تاثیر گذار است.

ساخت سوله کوچک برای دامداری با قیمت ارزان
ساخت سوله کوچک برای گاوداری پرواربندی و شیری

 

چالشهای دامداری و راهکارهای پیش رو

همیشه شروع هر فعالیتی به راحتی و سهل نخواهد بود و حتما قبل از شوع فعالیت باید برنامه ریزی کرد و از افراد موفق در این حوزه کمک و راهنمایی گرفت. با وضعیت اقتصادی و نوسان قیمت در تمام موضوعات مصالح و تجهیزات ساخت سوله، خرید دام، علوفه دام، متریال و لوازم اولیه دامداری همیشه موانع و مشکلات بزرگی در شروع بر سر راه دامداران قرار میگیرد که ممکن است باعث دلسردی برخی کارآفرینان از ورود به این صنعت گردد. لذا با تعریف یک طرح توجیهی مناسب و گرفتن مشاوره و راهنمایی از صاحبان این امر و ورود هوشمندانه به بازار، میتوان این دلسردیها و هزینه های اضافی را تا حد قابل قبولی کنترل نمود. با توجه به گران بودن و نوسان قیمت شروع کار برای دامداران سخت خواهد بود و حتی در برخی موارد وام های کلان و یارانه های دولتی نیز جوابگوی نابسامانی اوضاع اقتصادی نخواهد بود. از این رو سرمایه گذاران در این امر میتوانند از شرایط رفاهی قراردادی شرکت سپهر سوله مانند ساخت سوله اقساطی به نام قرارداد اعتبار اسنادی بهره ببرند. برای اطلاع بیشتر از این شرایط میتوانید به مقاله مندرج در وب سایت سوله سازی شرکت سپهر سوله مراجعه کنید یا با همکاران ما در این مورد تماس حاصل نمایید.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.