خرید و ساخت سوله برای انبار غلات

یکی از مهمترین منابع سودآور در حوزه کشاورزی در اختیار داشتن سوله جهت انبار غلات میباشد. سوله انبار غلات مکانی مناسب برای ذخیره سازی و نگهداری غلات بخصوص در فصل برداشت میباشد. یکی از دغدغه های مهم کشاورزان جمع آوری محصولات، نگهداری، انبار غلات و و ارسال به موقع و سریع به بازار میباشد، تا هم محصولات از بین نروند، هم دستخوش آسیب های طبیعی نشوند و در نهایت هرچه سریعتر به حق الزحمه خود دست پیدا کنند. سوله انبار غلات یکی از بهترین و مهمترین پیشنهادات برای کشاورزان میباشد تا محصولات تولیدی خود را با خیالی راحت ذخیره نمایند و در زمان مناسبی به فروش برسانند و یا از آن در آینده استفاده کنند.

سوله انبار غلات

سوله غلات چیست؟

سوله با استراکچر فلزی یکی از بهترین و کاربردی ترین مکانها جهت ذخیره غلات کشاورزی است. سوله های انبار معمولا در ظرفیتهای مختلف طراحی و ساخته میشوند. مجهز شدن سوله های انبار با توجه به حجم تولیدی و موقعیت جغرافیایی منطقه کشاورزی صورت میپذیرد. تجهیز سوله انبار نیز بر برآورد قیمت سوله تاثیرگذار است. ویژگیهایی همچون استحکام بالا، مقاوم بودن در برابر بلایای طبیعی، ظرفیت بالای ذخیره سازی و نگهداری سالم غلات را میتوان از مزایای کلی سوله غلات دانست.

ذخیره محصولات و غلات کشاورزی در تمام فصلها بدون افت کیفیت در عرضه از جهات مختلفی نقش مهمی دارد. همواره قیمت فروش محصولات کشاورزی به دلیل عرضه فراوان، پایین است یکی از راه حلها برای رسیدن به سود خوب انبار کردن محصولات به شیوه صحیح میباشد. از دیرباز مردم برای انبار غلات از سوله استفاده میکردند تا در زمانهای قحطی، جنگ، فصول مختلف به آذوقه ها دسترسی داشته باشند. از این رو انتخاب و در اختیار داشتن مکانی مناسب جهت انبار مناسب غلات از جمله گندم، جو و ذرت که در زمره مهمترین زنجیره غذایی روزانه مردم به حساب می آید، از مسائل مهم در صنعت غذایی هر کشوری محسوب میشود.

مزایای کاربرد سوله برای انبار غلات

از جمله فواید استفاده از سوله های فلزی انبار غلات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • حفظ کیفیت انواع اقلام محصولات کشاورزی
  • کم هزینه و اقتصادی بودن
  • زمان ساخت کوتاه
  • تخلیه و انتقال آسان غلات
  • حفظ اصول بهداشتی در پروسه نگهداری

ساخت سوله انبار غلات

ساخت سوله انبار غلات با توجه به کاربرد در دو نوع سبک و سنگین انجام می گیرد، که هر کدام در جایگاه خود و با توجه به نوع محصول انبار شده دارای مزایا و ویژگی های خاص خود هستند.

در مناطق سردسیر با میانگین بارش بالای برف، خرید و ساخت سوله های سنگین غلات نسبت به سوله های سبک گزینه های انتخاب بهتری می باشند؛ چرا که ممکن است باد و باران به سوله های ضعیف و سبک آسیب وارد کند. همچنین استفاده از عرشه فولادی، سوله های غلات را در برابر وزش باد شدید و برف سنگین مقاوم میسازد. در مناطق گرم و خشک که میزان بارش ها کم است سوله های سبک تیر ورقی، برای ساخت سوله بیشتر به کار می آید.

ساخت سوله غلات
ساخت سوله برای انبار غلات

مراحل ساخت سوله انبار غلات

  • تصمیم جهت نوع غلات انبار شده
  • انتخاب پیمانکار با تجربه و مشاورین متبحر جهت طراحی نقشه‌های اجرایی
  • سنجش مقاومت مکانیکی خاک
  • انتخاب ماشین آلات و تجهیزات انبار
  • گرفتن مجوز ساخت از شهرداری
  • گودبرداری و اجرای فونداسیون
  • اجرای فرآیند مختلف سازه، تاسیسات جانبی، محل باسکول، جک، جرثقیل سوله و حفره تخلیه غلات
  • تعبیه تاسیسات برقی و سیستم صاعقه گیر
  • نصب ماشین آلات و تجهیزات مانند گیوتین برش ورق، پرس فرم دهی، نقاله‌های انتقال مواد، ماشین تراش، دستگاه جوش برق، ماشین سنگ، ماشین رول فرمینگ، تجهیزات آزمایشگاهی

اهمیت خرید و ساخت سوله انبار غلات

خرید و ساخت سوله برای انبار از جمله سوله سردخانه، سوله غلات و ... در هر صنعت و حوزه ای دارای اهمیت ویژه ای است که برنامه و استانداردهای خاص خود را در طراحی، ساخت و بهره برداری میطلبد. سوله انبار غلات که موضوع بحث این مقاله میباشد نیز دارای جنبه های اهمیت فراوانی در چرخه غذایی کشور است که در زیر به چند مورد از آن میپردازیم:

اهمیت ساخت سوله غلات از نظر اقتصادی

غلاتی همچون گندم، جو، برنج و ... جزو لاینفک زنجیره غذایی میباشند. اگر اینگونه غلات دچار آفت و فاسد شدن شوند بخش مهمی از سرمایه کشاورزان و سرمایه کشور از بین خواهد رفت و تغذیه و قوت اصلی مردم با مشکل روبرو میشود.

اهمیت ساخت سوله غلات از نظر افزایش کیفیت غلات

زمانیکه انبار سازی و ذخیره سازی غلات به طور نامطلوب و نامناسب انجام شود علاوه بر از دست رفتن غلات کیفیت محصول نیز از بین میرود که باعث کاهش و یا حذف خاصیت غذایی آنها خواهد شد.

اهمیت ساخت سوله غلات از نظر بهداشت و سلامت غلات

غلات مستعد آسیب دیدگی از سمت حیوانات موذی و رطوبت و نم میباشد. هرگاه ذخیره سازی در مکانهای نامناسب انجام شود احتمال تجمع حیوانات مختلف نظیر جوندگان موذی و حشرات وجود دارد که این امر میتواند باعث شیوع بیماری های مختلف و مشترک بین انسان و حیوانهای مختلف میگردد. از این رو باید رعایت اصول بهداشتی در انبار محصولات کشاورزی به طور کامل و با دقت فراوانی اجرا شود.

اهمیت ساخت سوله غلات از نظر بسته بندی مناسب غلات

غلات معمولاً در کیسه ها، گونی ها و بسته های سایز مختلف وزن کشی و بسته بندی میشوند و سپس به عمده فروشی ها و بنکداری های سراسر کشور ارسال میگردند. جهت انجام دقیق این امور نیز به فضای مناسب نیاز است.

    بهترین روش ساخت سوله انبار غلات

    برای ساخت سوله انبار بهترین انتخاب سوله های تیرورقی فولادی میباشند، که دارای ویژگیهایی نظیر ارزان بودن، مقاومت و استحکام بالا نسبت به سازه های بتنی هستند. روش ساخت سوله به طریق سازه های بتنی، به دلیل زمان ساخت طولانی از جهت تثبیت بافت بتن و ایجاد زباله و گرد و غبار زیاد در حین ساخت گزینه مناسبی برای کاربرد انبار غلات نمیباشد. در برخی مواقع به سوله انبار، سیلو نیز گفته میشود. سیلوها نیز سازه‌هایی مناسب جهت ذخیره بسیاری از مواد خوراکی و غیر خوراکی در زمینه های صنعتی و غیر صنعتی همچون آرد، گندم، برنج، غلات، قیر، روغن و ... می‌باشند. امروزه سیلوها به روش رل فرمینگ طراحی و تولید میشوند. اینگونه سیلوها نیازی به جوشکاری ندارند، هنگام نصب پاره نمی‌شوند، هزینه ساخت و زمان ساخت نیز نسبت به دیگر سازه ها پایین است.

    بهترین سوله غلات
    بهترین سوله برای نگهداری غلات

    مزایای سوله انبار فلزی نسبت به سوله انبار بتنی

    یکی از مزایای مهم سوله های فلزی نسبت به سوله های بتنی در سرعت اجرای پروژه در زمان کم است. معمولا ساخت و تجهیز سوله انبار فلزی حدود 6 ماه زمان میبرد در حالیکه ساخت سوله بتنی با همان ظرفیت زمانی در حدود 2 الی 3 برابر طوی میکشد. در فرآیند ساخت و مونتاژ سوله های فلزی، ستفاده از ساندویچ پانل و اتصال قطعات به صورت پیچ و مهره ای، خطای کمتری دیده میشود در حالیکه در سوله های بتنی در زمان بتن ریزی امکان دارد خطای انسانی و کاهش مقاومت سازه رخ دهد. با توجه به وزن سبک‌‌تر و بار مرده کمتر در سازه های فلزی، به فونداسیون ساده‌تر و ارزان‌تر و در نتیجه هزینه تمام شده کمتری نیاز است. بنابراین برای ساخت سوله ارزان بهتر است از سازه فلزی بهره بگیریم. سازه هایی که اتصال در آنها به صورت پیچ و مهره‌ای باشد، به دلیل جدا بودن قطعات، امکان جا به جایی و مونتاژ در مکانی دیگر براحتی صورت میپذیرد. محاسبات مهندسی معیارهایی همچون ضریب شتاب زلزله منطقه، سرعت باد، بارش برف، میزان تحمل خاک در سازه های فلزی نسبت به سازه های بتنی با دقت بیشتری انجام می‌گیرد. سازه های فلزی انبار منعطف پذیر بوده و قابلیت طراحی و نصب در تمام اقلیم های آب و هوایی اعم از سردسیر، گرمسیر، مرطوب و یا بادخیز را دارا میباشند. ساختار سوله های انبار به اشکال استوانه یا معکبی بنابر کاربرد خاص خود قابل ساخت است.

    تجهیزات سوله انبار غلات

    سوله های انبار غلات بیشتر در امر انبار و ذخیره گندم طراحی و ساخته می‌شوند. گندم یک ارگانیسم زنده حتی پس از برداشت دارد و می‌تواند تمامی اعمال حیاتی خود را خارج از زمین کشاورزی انجام دهد. از این رو نیازمند سازه‌‌ای استاندارد و تجهیزات مناسب جهت ذخیره دارد، تا از عوامل مخربی مثل رطوبت، دما، قارچ، آفات در امان بماند. از دیگر غلات و مواد صنعتی و غیر صنعتی نیز رعایت کردن اصول نگهداری و انبار حائز اهمیت است و هر کدام وسایل و تجهیزات و راهکارهای خود را در این زمینه طلب میکند که فراهم شود. هر چقدر تجهیزات به روزتر و جدیدتری در سوله انبار نصب و به کار گرفته شود به قیمت سوله و ارزش سوله افزوده میشود. چرا که هزینه های نگهداری، تعمیر و تعویض قطعات تجهیزات به مراتب از خرید تجهیزات نو و جدید گرانتر میشود. پس برای انتخاب و خرید تجهیزات مناسب و استاندارد حتما از مشاورین با سابقه در این امر مشورت کنید تا در آینده دچار سردرگمی و صرف هزینه های غیرقابل پیش بینی و هنگفت نشوید.

    تجهیزات سوله انبار غلات
    تجهیزات انبار غلات به منظور نگهداری بهتر از غلات

    عوامل متعددی بر برآورد هزینه های مربوط به ساخت سوله انبار غلات تاثیر میگذارند از جمله ابعاد و متراژ سوله، شرایط جغرافیایی احداث سوله، ارتفاع، تجهیزات، ماشین آلات مورد نیاز و...

    شرکت ساخت سوله سپهر سوله با تیمی قوی شما را در امر تعیین ابعاد مورد نیاز و برآورد هزینه جهت ساخت انواع سوله ها از جمله سوله انبار در هر کاربری راهنمایی و کمک میکند.

    افزودن دیدگاه جدید

    Restricted HTML

    • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.