۱۰ ترند برتر ساختمان سازی دنیا در سال جدید

جهت بهبود مدیریت ساخت و ساز، صنعت ساختمان‌ سازی در حال بهره ‌گیری کامل از تکنولوژی روز است. ترندهای اصلی ساختمان ‌سازی شامل مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان یا به اصطلاح BIM، رباتیک ‌های ساخت ‌و ساز و استفاده از مواد پیشرفته در ساخت می ‌باشد. در این مقاله ۱۰ ترند برتر ساختمان ‌سازی دنیا در سال جدید را بررسی خواهیم کرد.

۱۰ ترند برتر ساختمان سازی دنیا

1- مدل ‌سازی اطلاعات ساختمان

مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان یا BIM همیشه یک ترند برتر ساختمان ‌سازی دنیا محسوب می شود که همواره در حال گسترش و همه‌ گیر شدن می ‌باشد. در این زمینه طراحی و برنامه ‌ریزی سوله و ساخت سوله، دو فرآیند مرتبط با هم هستند که نیاز به اطلاعات چندین گروه شامل مهندسین، معمارها، سازنده‌ ها، کارفرماها و … دارند. ایجاد تغییرات در دنیای واقعی و متمایز از دنیای مجازی به کمک روش های مرسوم کاری دشوار می باشد، چرا که هر کسی در حال کار کردن بر روی پروژه خاص خود می ‌باشد. ایجاد تغییرات باعث تقسیم برنامه و فرآیند ساخت به چندین مدل می شود که این موضوع ممکن است باعث ایجاد سردرگمی شود. ابزارهای پیشرفته ای همانند BIM با استفاده از یک پایگاه داده اصلی و هدایت همه برای کار روی یک مدل مورد تأیید، این مشکل را حل کرده است.

 BIM پنج‌ بعدی، هزینه و زمان فرآیند ساخت را کاهش می‌ دهد، این در حالیست که BIM شش بعدی نیز در صرفه‌ جویی انرژی کمک شایانی می‌ کند. راه‌ حل‌ های عنوان شده در ابتدا مشکلات را یافته و جریان پیشرفت کار کلی را بهبود می ‌بخشند. استفاده از BIM در ترکیب با AR و VR باعث می شود مدل‌ ها در مقیاس های واقعی تصویرسازی گردند و در محیطی شبیه ‌سازی ‌شده آزمایش و تست شوند.

2- ساخت ‌و ساز خارج از محل

ساخت ‌و ساز در خارج از محل یکی دیگر از 10 ترند برتر ساختمان سازی در دنیا می ‌باشد که امروزه در حال ظهور کردن است. این ترند اجازه می دهد طراحی سوله و تولید المان ‌های ساخت ‌و ساز در یک کارخانه انجام شود. در شیوه ‌های مرسوم و قدیمی ساختمان‌ سازی، ممکن است شرایط آب ‌و‌ هوایی با ایجاد هزینه‌ های پیش ‌بینی ‌نشده و افزایش ساعات کار کارگران، باعث افزایش هزینه ‌شود، همچنین ممکن است ساخت ‌و ساز در محل باعث از دست رفتن بسیاری از مصالح ‌گردد. از سوی دیگر، ساخت ‌و ساز خارج از محل، چرخه ساخت را با شرایط پایداری ساختمان، امنیت کارگران و کیفیت کار بهبود می ‌بخشد.

این ترند برتر ساختمان سازی دنیا با ترکیب مصالح و متریال کارآمد، تکنولوژی پرینت سه ‌بعدی و روش‌ های سر هم ‌بندی امروزی، شیوه ‌ای نوین را ابداع و خلق کرده است. علاوه بر این، این روش پیش ‌سازی ساختارهای سنگین سه‌ بعدی همانند مکان های صنعتی و اتاق ‌ها و خانه ‌ها را ممکن کرده است. از دیگر مزیت این روش، ساخت ‌و ساز پنل ‌شده است که در آن کارخانه پنل‌ های تخت را برای استفاده در دیوارها، کف و سقف طبقه تولید می ‌کند. سازه های تجاری امروزی از این ترند برتر ساختمان سازی دنیا برای نصب پارتیشن ‌ها و پشتیبانی المان‌ ها استفاده می ‌نمایند. از این ‌رو، امروزه استارتاپ ‌ها روش ‌های ساخت مدل ‌سازی شده روز را به عنوان جایگزینی روش‌ های مرسوم ساختمان ‌سازی برگزیده ‌اند.

3- رباتیک ‌های ساخت ‌و ساز

یکی دیگر از 10 ترند برتر ساختمان سازی دنیا که در حال گسترش می ‌باشد، به ‌کارگیری رباتیک ‌های ساخت ‌و ساز است. ساختمان ‌سازی هنوز هم یکی از حوزه هایی است که امور مربوط به ساخت و ساز به صورت یدی ‌انجام می شود. در ساختمان سازی مرسوم بسیار کارهای تکراری و زمان ‌بر انجام می ‌گردد که اگر این امور از طریق اتوماسیون و رباتیک ‌ها انجام شوند، امور بسیار سریع ‌تر انجام خواهد شد. هرگاه در پیشرفت امور از ربات‌ های ساختمان ‌ساز استفاده شود، خطاهای انسانی و اشتباهاتی که به دلیل خستگی ایجاد می‌ شوند حذف می گردند. به عنوان مثال در زمینه فرآیند ساخت و ساز، ربات‌ ها می توانند آجرگذاری، جوشکاری، میلگرد گذاری، نقاشی و بسیاری فرآیندهای تکراری دیگر را با دقت بسیار بالا انجام ‌دهند. علاوه بر این موضوعات، با استفاده از ربات ‌ها، دیگر به وسایل سنگین و ماشین ‌های بزرگ در امر حفاری، حمل ‌و نقل، باربرداری، پروژه‌ های بتنی و تخریب کردن نیازی نمی ‌باشد.

اتوماسیون ساختمان ‌سازی به کمک ربات‌ ها، باعث افزایش بهره‌ وری کلی پروژه و کاهش نیاز به کارگران می شود. همچنین این ترند برتر ساختمان سازی دنیا به کمک ربات‌ ها، امنیت نیروهای کار را نیز حین انجام عملیات خطرناک در ساخت، بالاتر می ‌برد در نتیجه زمان انجام کارها کاهش می یابد. به این دلیل است که امروزه استفاده از رباتیک، یک ترند برتر ساختمان سازی به ‌شمار می ‌آید.

4- ساختمان‌ سازی با پرینتر ۳ بعدی

استفاده از پرینتر سه ‌بعدی ساختمان ‌سازی یکی دیگر از ترندهای برتر ساختمان سازی دنیا می ‌باشد. پرینترهای سه بعدی یک روش پایدار و مؤثر در ساخت ‌و ساز محسوب می‌ شوند. پرینترهای ساختمان‌ سازی می توانند یا تمام سازه و ساختمان را پرینت ‌کنند یا فقط تعدادی از قطعات سازه و ساختمان را پیش‌ سازی ‌نمایند. استفاده از پرینتر سه ‌بعدی در ساخت ‌و ساز یک عملیات رباتیک است که طرح مورد استفاده، لایه به لایه با مواد پیشرفته ساختمان ‌سازی در تعامل با روش BIM ساخته می ‌شود. این روش انعطاف ‌پذیری طراحی بسیار بالایی دارد و نیازی به قالب ‌بندی ندارد. اکستروژن، جوشکاری‌ های اضافی و پاور باندینگ روش ‌های مختلف استفاده ‌شده در پرینت هستند.

با به کارگیری پرینتر سه‌ بعدی در ساخت سازه و ساختمان، حجم ضایعات بسیار پایین می آید. همچنین با کمک این ترند برتر ساختمان سازی دنیا به منابع انسانی کمتری در فرآیند آجرچینی یا آجرگذاری نیاز می ‌باشد. این کار یک پروسه کاملاً اتومات و برنامه ‌ریزی ‌شده است که خطای انسانی در آن وجود ندارد و بهره‌ وری پروژه را بسیار بهبود می ‌بخشد. بسیاری از استارتاپ ‌ها پرینتر سه ‌بعدی می ‌سازند یا خدمات پرینتر سه‌ بعدی را جهت انجام پروژه‌ های مقیاس کوچک و مقیاس بزرگ ارائه می ‌دهند.

ساختمان سازی

5- مدیریت پروژه ساخت ‌و ساز

یکی دیگر از 10 ترند برتر ساختمان سازی دنیا، مدیریت پروژه ساخت ‌و ساز می ‌باشد. مدیریت پروژه دیجیتال، یکی از ترندهای امروزی در صنعت ساخت سازه و ساختمان است که از نرم ‌افزار مبتنی بر فضای ابری جهت رسیدن به آرمان ‌های کیفی، زمانی و هزینه ‌ای پروژه استفاده می شود. مدیریت پروژه تا به ‌حال چندین اصل را برای هر فاز ساختمان‌ سازی تعریف کرده است.

در فاز اولیه این ترند برتر ساختمان سازی دنیا مدیر پروژه از الگوریتم‌ های پیش ‌بینی ‌کننده بر پایه هوش مصنوعی ( AI ) استفاده می ‌کند تا امکان اجرایی بودن پروژه مشخص شود. به‌ محض تأیید شدن، مدیر پروژه رویدادگاه‌ هایی را برای هر کس قرار می ‌دهد و منابع را با استفاده از نرم ‌افزار ERP توزیع می‌ کند. همراه با نرم ‌افزار ERP، ابزارهای مبتنی بر فضای ابری، شفافیت را بررسی و اجازه ذخیره حجم زیادی از داده ‌ها را صادر می ‌کند. همچنین مدیران با کمک چنین نرم ‌افزاری وقایع منتظره در زمینه های خاص خودشان استفاده و نقطه ‌ضعف ‌ها را شناسایی و بررسی می‌ کنند.

با رسیدن به اتمام پروژه، مدیران قراردادهای هوشمندی بر پایه بلاک ‌چین وضع می ‌نمایند تا از کلاه ‌برداری‌ های مالی ممانعت کرده و الزامات قانونی رعایت شوند. با استفاده از این ترند برتر ساختمان سازی دنیا مدیریت پروژه دیجیتال، حجم ضایعات کاهش و اثربخشی نیروی کار افزایش می ‌یابد. در نهایت اطمینان حاصل می ‌کند که تا قبل از موعد مقرر، پروژه تکمیل‌ شده باشد.

6- مصالح پیشرفته ساختمان ‌سازی

در اینجا به سراغ یکی دیگر از 10 ترند برتر ساختمان سازی دنیا می ‌رویم. همین ‌که صنعت ساختمان ‌سازی به‌ سوی مدلیزه شدن می ‌رود، مصالح پیشرفته نیز در حال ایجاد و گسترش شیوه‌ هایی نوین در امر ساخت ‌و ساز هستند. بسیاری مواد ماندگار و ترکیبی، در حال جایگزین شدن با مواد قدیمی ‌تر می‌ باشند، از جمله، بازالت و بتن‌ هایی که با پرینتر سه‌ بعدی ساخته می ‌شوند. مصالحی که از ارگانیسم‌ های زنده حاصل می ‌گردند، به همراه بتن ‌هایی که با استفاده از باکتری، خود ترمیمی می ‌کنند، در حال جلب کردن اذهان عمومی هستند. از سوی دیگر، مصالح ماندگاری همانند کامپوزیت‌ های میسلیوم، بیوپلاستیک ‌ها و بیوفوم‌ ها نیز بخشی از این ترند برتر ساختمان ‌سازی دنیا می ‌باشند.

فهرست دیگری از این متریال و مصالح ترکیبی، شامل ایروژل، گرافن، تار عنکبوت، کامپوزیت ‌های کربنی، هیدرو سرامیک ‌ها و مواد نانو هستند. این مواد سبک ‌تر می ‌باشند و گنجایش حجم آب بیشتری دارند. مواد چوبی و آلومینیومی پیشرفته همانند بامبو، تیرهای متقاطع لایه ‌گذاری‌ شده، چوب ‌های شفاف و فوم آلومینیومی نیز از استحکام و ‌تخریب ‌پذیری زیست بالاتری برخوردار می‌ باشند. البته استارتاپ ‌ها در حال تحقیق بر روی مواد بسیار ماندگارتری هستند که از لحاظ انرژی نیز به ‌صرفه باشند.

7- امنیت جانی کارگران ساختمانی

امنیت جانی کارگران، هنوز به عنوان یکی از موضوعات مهم در صنعت ساختمان‌ سازی و سوله سازی مطرح است و یک ترند برتر ساختمان سازی دنیا به ‌شمار می ‌آید. شرکت ‌ها همواره به دنبال کاهش هزینه ساخت سوله کار هستند. امروزه قوانین امنیتی کارگران در ساختمان‌ سازی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. این در حالیست‌ که، تکنولوژی ‌ها می توانند از بروز حوادث ممکن در محل ساخت جلوگیری به عمل آورند، از این رو PPE  نیز به ‌عنوان یک ناجی عمل می ‌کند. شرکت ‌های ساختمانی از الگوریتم ‌های AI برای پیش ‌بینی خطرات احتمالی استفاده می ‌نمایند و با توجه به آن خطرات، روش‌ های امنیتی مربوطه را اجرا می ‌کنند. تکنولوژی ‌های VR کارگران ساختمانی را جهت انجام کارهای خطرناک و ریسک دار با استفاده از تمارین جالبی که دارند، تمرین می‌ دهند و احتمال وقوع حادثه را می ‌کاهند. در این بین AR نیز به سازه های پیش ساخته اجازه می ‌دهد تا اشیاء را اسکن و بررسی کنند.

در این ترند برتر ساختمان سازی دنیا شرکت ‌ها جهت اطمینان از امنیت جانی کارگران، از ترکیب PPE با حسگرهای IoT استفاده می ‌نمایند. این سنسورها سیگنال‌ های لرزه ‌ای وابسته به دما، ضربان قلب، گام‌ ها و دیگر سیگنال‌ ها را تشخیص می ‌دهند و برای آنالیز بیشتر اطلاعاتی را ارسال می ‌کنند. این کار به ناظرین اجازه می‌ دهد تا بر شرایط جسمانی کارگر از دور نظارت کنند و میزان بهره ‌وری را بسنجند. موارد وابسته به امور ایمنی و امنیتی که بدین شکل پیشرفته می باشند، باعث می ‌شوند تا هم کارگران و هم شرکت ‌ها خسارات جانی و مالی را تا میزان قابل قبولی کاهش دهند.

8- محل‌ های ساخت متصل

در این بخش به یکی دیگر از 10 ترند برتر ساختمان سازی دنیا در زمینه محل ‌های ساخت متصل می ‌پردازیم. پروژه‌ های ساختمان ‌سازی بخش‌ های دینامیکی بسیاری دارند و کنترل تمامی المان‌ ها و معیارها برای موفقیت پروژه لازم است. یک‌ راه برای سهل کردن کارها، اتصال محل ‌های ساخت می ‌باشد. ایجاد یک ‌روند کاری ساختار یافته و یکپارچگی داده در هر گام از کار ساخت ‌و ساز، از در دسترس بودن اطلاعات درست برای هر گروه کاری اطمینان حاصل می ‌کند. داشتن محل ‌های اتصال ساخت، افراد، فرآیندها و اطلاعاتی که با استفاده از  AR، VR، AI، رباتیک ‌ها و دیگر گجت‌ ها و ملزومات حاصل‌ شده را گرد هم می ‌آورد.

در این ترند برتر ساختمان سازی دنیا تکنولوژی ‌های IoT در ترکیب با  AI، مجموعه ای از عملیات را از پیش تعیین می ‌کند و امنیت جانی کارگر را طی عملیات ساخت افزایش می ‌دهد. همچنین این تکنولوژی، برآوردها را جهت کاهش ضایعات و هزینه‌ های مربوطه بهینه می ‌نماید. این ترند دید کامپیوتری، راهنمایی و پشتیبانی سریعی را فراهم می ‌کند و محل ‌های ساخت متصل را به سایت اصلی اتصال می دهد. این ‌چنین مواردی به مدیران اجازه می‌ دهد تا تصمیمات سریع ‌تر و هوشمندانه ‌تری را که مبتنی بر داده های واقعی هستند، اتخاد نمایند.

ساختمان سبز

9- ساختمان‌ های سبز

امروزه، ساختمان‌ های سبز یکی از 10 ترند برتر ساختمان سازی دنیا است. ماندگاری و پایداری، توجه اصلی بسیاری ترندهای برتر ساختمان سازی دنیا می ‌باشد. امروزه، شناسایی مصالح ماندگار و پایا برای پروژه‌ های ساخت ‌و ساز، کاری زمان ‌بر است. ساختمان سبز یک مفهوم محبوب می ‌باشد که ملاحظات طبیعت دوستانه ‌ای را از برنامه ‌ریزی قبل از ساخت تا فرآیند ساخت و اتمام آن اتخاذ می ‌نمایند. ساختمان ‌های سبز، انرژی و استفاده از منابع را بهینه می سازند، ضایعات را حین ساخت کاهش می دهند و در ساخت ساختمان ‌ها از هیچ مواد کربنیک و آلوده ‌کننده ‌ای استفاده نمی ‌کنند.

معیارهای مختلفی جهت سبز دانستن یک ساختمان یا ماندگاری آن با توجه به پارامترهای گفته ‌شده، وجود دارد. یکی از معیارهای محبوب LEED می‌ باشد که از مجمع ساختمان ‌سازی سبز آمریکا می ‌توان مدرک آن را اتخاذ کرد. این ترند برتر ساختمان سازی دنیا یا همان ساختمان ‌های سبز، آینده‌ صنعت ساختمان ‌سازی هستند. استارتاپ‌ ها نیز در حال ارائه راهکارهایی در جهت حمایت از آن ‌ها می ‌باشند.

10- نظارت بر ساخت

به آخرین ترند از 10 ترند برتر ساختمان سازی دنیا در این مقاله می رسیم. پروژه‌ های ساختمان‌ سازی از لحاظ جغرافیایی، در حال توسعه می ‌باشند و بسیاری منابع انسانی و غیرانسانی درگیر این موضوع هستند. بنابراین نظارت شخصی بر سازه و ساختمان، کار دشواری می ‌باشد. از این رو است که شرکت ‌های ساختمان ‌سازی در حال استفاده از تکنولوژی های روز دنیا جهت ساده ‌سازی نظارت بر این کار می باشند. نظارت پیشرفته و تکنیک ‌های بازرسی از نظارت بر پایه drone استفاده می ‌کنند که در ترکیب با LIDAR یا سنسورهای گرمایی می باشد. نظارت بر کارگر نیز با استفاده از دوربین ‌های HD و تکنیک ‌های شناسایی صورت که مبتنی بر AI هستند که برای افزایش بهره ‌وری مفید می ‌باشند، میسر می‌ شود. ربات ‌ها نیز نقص ‌ها و اشتباهات را با استفاده از تکنولوژی ‌های سنسوری که دقت بالاتری نسبت به دقت چشمی دارند، ردیابی می ‌کنند. از این رو استارتاپ ها خدمات یا محصولاتی را جهت افزایش اثر بخشی کلی نظارت بر ساختمان ارائه می ‌دهند.

ترند ساختمان سازی 2021

جمع بندی

در این مقاله 10 ترند برتر ساختمان سازی دنیا در سال 2021 را بررسی شد. مدل‌ سازی اطلاعات سازه و ساختمان، ساخت ‌و ساز خارج از محل، رباتیک ‌های ساخت ‌و ساز، ساختمان‌ و سازه سازی با پرینتر سه ‌بعدی، مدیریت پروژه ساخت‌ و ساز، مصالح پیشرفته ساخت و ساز، امنیت جانی کارگران ساختمانی، محل ‌های اتصال ساخت، ساختمان ‌های سبز و نظارت بر ساخت 10 ترند برتر می ‌باشند. به طور کلی می ‌توان گفت با استفاده درست از این تکنیک‌ ها، می ‌‌توان سازه و ساختمانی بر پایه اصول و قواعد جهانی ساخت. ساختمانی که به ‌سادگی فرو نمی ‌ریزد و تمامی استانداردهای لازم را در سریع ‌ترین زمان به ما ارائه می ‌دهد.

نظرات

مهتاب

بابت مطالب خوبتون متشکرم. استفاده کردم...

ی, 11/30/1401 - 17:48
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.