کاهش هزینه ساخت سوله

قدم اول در کاهش هزینه ساخت سوله تعیین نوع سوله است که باید با یک سوله ساز ماهر و متخصص مشورت شود. قدم دوم در این امر کاهش قیمت در هزینه های سوله سازی شامل خرید زمین، سازه سوله و قسمت ساختمانی است. از این رو باید در تمامی قسمت ها فعال عمل کرد و در مجموع هزینه را کاهش داد.

کاهش هزینه ساخت سوله

سوله ها انواع مختلفی دارند از جمله سوله های سنگین و سوله های سبک. برای ساخت سوله از نوع سنگین یا سبک باید در نظر داشت که سازه با چه نوع سوله ای ساخته می شود از این رو توجه به چندین عامل بسیار مهم از جمله نوع کاربری و فعالیتی که قرار است در سوله انجام شود، متراژ سوله، اندازه دهانه سوله، داشتن طبقه در سوله، شرایط جغرافیایی و منطقه ای که قرار است سوله در آن ساخته شود حائز اهمیت است.

قسمت اصلی ساخت سازه خود سوله است. عمده هزینه ساخت سوله بر اساس وزن آهن و دستمزد ساخت برآورد می شود. برای کاهش هزینه آهن آلات چند راهکار وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

1-ساخت سوله سبک ارزان

اولین راهکار ساخت سوله سبک است. برای مطالعه سوله سبک می توانید به مقاله ساخت سوله سبک در وب سایت سپهر سوله مراجعه کنید. ساخت سوله سبک به روش خرپایی، سوله لوله ای یا جان سینوسی انجام می شود. با سبک تر کردن وزن سوله در هزینه آهن آلات نیز صرفه جویی می شود. باید دقت داشت سوله سبک در برخی اندازه دهانه ها سبب کاهش هزینه نمی شود. برای دهانه های کوچک شاید سوله تیر ورقی هزینه ارزانتری داشته باشد.

کاهش هزینه ساخت سوله با سوله سبک

در ابتدای بحث کاهش هزینه ساخت سوله ارزان به کمک سوله های سبک به مزایای سوله سبک می پردازیم:

  • وزن کم سوله های سبک، حمل و نقل قطعات سوله را به محل احداث آسان می کند و سوله سبک ارزان خواهیم داشت.
  • به علت نوع اتصال سازه ها امکان جابجایی در این نوع سوله بسیار راحت انجام می شود.
  • به علت اینکه اکثر قطعات سوله سبک داخل کارگاه ساخته می شوند بنابراین نصب قطعات در محل پروژه هزینه پایینی در بر دارد.
  • این سوله ها دارای شکل ظاهری ساده و زیبایی هستند.
  • به دلیل رعایت اصول استانداردسازی بین المللی این نوع سوله کاملا ایمن و مورد تایید نظام مهندسی می باشد.
  • سرعت اجرای این نوع سوله های از شروع تا تکمیل بالا است.
  • مقاومت سوله های سبک در شرایط مختلف جوی آب و هوایی زیاد است.

انتخاب نوع سوله به عوامل متعددی بستگی دارد. با ساختن سوله سبک هزینه های شما بسیار متناسب تر برآورد خواهند شد. در سوله هایی با اندازه های بالا و دهانه های بزرگتر وزن فولاد افزایش می یابد و برای استحکام سازه باید کارهای زیادی انجام شود.

سوله های سبک اگر به صورت اصولی ساخته و اجرا شوند گزینه های مناسبی خواهند بود تا از صرف هزینه های گران جلوگیری شود. یکی از مهمترین راه کارهایی که برای ساخت سوله سبک با هزینه پایین وجود دارد این است که زمانیکه سازنده سوله مراحل ساخت (شامل برش و جوشکاری و ... ) در کارگاه را شروع می کند سوله ساز می توان در این حین عملیات و مراحل پی ریزی و ساخت فنداسیون سوله را در محل ساخت اجرا کند. همزمانی این دو عملیات نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های ساخت و تسریع روند ساخت خواهد داشت. تمام موضوعات عنوان شده به تخصص و مهارت سوله ساز مرتبط است که بتواند مدیریت پروژه را به درستی انجام دهد و به محض اتمام ساخت قطعات در کارگاه آماده نصب سازه در محل مورد نظر باشند.

2- تعیین ابعاد مناسب جهت کاهش هزینه ساخت سوله

قبل از طراحی سوله باید ابعاد و متراژ کاربری مورد نظر خود را تعیین نمایید. برای این امر باید آینده نگر نیز باشید و فضای احتمالی برای گسترش در آینده را نیز مد نظر قرار دهید. با در نظر گرفتن نکات عنوان شده باید به کمک مشاورین ساخت ابعاد سوله خود را به دست بیاورید. شکل سوله نیز در تعیین ابعاد مناسب یک سوله استاندارد تاثیرگذار است. هنگامی که زمین در اختیار شما امکان ساخت سوله را در تمام اشکال و حالات می دهد با تغییر شکل سوله گاها هزینه ساخت سازه و قسمت ساختمانی کاهش پیدا می کند.

3- انتخاب سوله مناسب

نکته بعدی انتخاب سازه متناسب با فضای در اختیار می باشد. انتخاب ابعاد بزرگتر از نیاز حال و آینده هزینه ساخت سوله را برای شما بالا می برد. بالا رفتن هزینه ساخت سازه افزایش هزینه عمرانی ساختمانی را نیز نیز بالا می برد.

همانطور که گفته شد سوله به روش های مختلفی ساخته می شود از جمله ساخت سوله سنگین به روش تیر ورقی و ساخت سوله سبک به روش های خرپایی یا UBM که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. باید بررسی کرد که کدام مورد نیازهای فعالیتی شما را برطرف می سازند. از سازنده های مختلفی قیمت ها را مقایسه کنید و سوله مناسب و استاندارد انتخاب کنید. شرایط جغرافیایی منطقه و استحکام سازه را نیز حتما مد نظر قرار دهید. با توجه به این موارد هرگز استحکام و مقاومت سوله را در برابر کاهش هزینه ها نادیده نگیرید.

4- انتخاب شرکت سوله سازی مناسب

در هنگام ساخت سوله باید از سازنده های مختلفی قیمت گرفت و جزئیات قرارداد همه را مطالعه کرد. قیمت ها و جزئیات را با هم مقایسه کرده تا هزینه ها کاهش یابد و بهترین و استانداردترین سوله انتخاب شود. ممکن است در این بین یک سازنده سوله، قیمت مناسبی را ارائه نماید و تمام مواردی که لازم است را ذکر نکند و در بین کار اعلام دارد که شما باید هزینه های اضافی را جهت استحکام یا ساخت پرداخت کنید. در نهایت به این نتیجه می رسیم که ساخت سوله نه تنها ارزان تمام نشده بلکه از همه جا گرانتر تمام شده است.

در این قسمت مشاوران مجموعه شما کمک زیادی به شما می کنند. در قرارداد سوله باید تمامی موارد ساخت، تکمیل و تجهیز را در نظر گرفته و پکیج را به صورت کامل با مابقی قراردادهای دیگر سازنده ها مقایسه کنید. می توان کار ساخت سوله را یکجا به یک شرکت سازنده سوله سپرد یا اینکه تقسیم بندی کار صورت بگیرد. در این صورت قیمت فونداسیون و سقف و سایر تجهیزات نیز باید لحاظ شود. با به کار بردن موارد عنوان شده مقایسه درستی خواهید داشت.

خوش قول بودن سوله ساز نیز مهم است. برای احداث سوله زمان شروع و اتمام ساخت و تکمیل را باید در نظر گرفت چرا که با متغیر بودن قیمت ها در بازار هرگاه ساخت سوله به درازا بیانجامد عواقب خوبی در پیش رو نخواهد بود. این زمان در شروع فعالیت تولیدی و صنعتی و همینطور رسیدن فصول مختلف سال تاثیرگذارند. حتما ضرر و زیان احتمالی را در عدم تکمیل سازه سر موعد مقرر در نظر بگیرید.

5- موارد عمرانی – ساختمانی برای کاهش هزینه ساخت سوله

پس از احداث سازه نوبت به عملیات عمرانی - ساختمانی می رسد. مصالح به کار برده شده باید متناسب با فعالیت و نوع سازه سوله باشد. به عنوان مثال متریال ساندویچ پانل همواره گران تر از بلوک ساختمانی تمام می شود. پنجره های دو جداره گران تر از پنجره های معمولی و درب صنعتی سوله معمولی ارزان تر از درب های صنعتی اتوماتیک است. هر چند که همواره ارزان بود دلیل بر کیفیت مناسب و کاربرد مناسب نمی باشد. در سوله های مرغداری پنجره های دو جداره، درب های صنعتی اتوماتیک و ساندویچ پانل در پوشش دیواره ها و پوشش سقف سوله بسیار حائز اهمیت می باشد. زمانیکه از دیوار ساده با مصالح آجر و سیمان استفاده می شود سبب هدر رفتن انرژی و هزینه اضافی جهت نصب عایق بر روی دیوارها می گردد. تجهیزات اتوماتیک نیز سبب کاهش اتلاف وقت و نیروی انسانی می شود. نصب انواع جرثقیل ها از جمله جرثقیل های سقفی، جرثقیل دروازه ای و بازوئی حمل و جابجایی وسایل و محصولات را در سوله ها راحتتر می کند. حتما باید نیاز واقعی فعالیت خود را با دیدی وسیع تر به آینده بسنجید و نقاط ضعف و قدرت هر کدام از مصالح، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در سوله را بررسی و مطالعه کنید. کمک گرفتن از کارشناسان متخصص در کنار خود به شما کمک فراوانی می کند. زمانیکه از مصالح و تجهیزات مناسب و درجه یک استفاده می کنید تا چند وعده نیازی به تعمیر و پرداخت هزینه نگهداری ندارید. در ساخت سوله و کاهش هزینه ساخت سوله حتما هزینه های آتی و ناخواسته که در طول کار و یا آینده با آن روبرو می شوید را نیز لحاظ کنید.

هزینه های عملیات عمرانی در ساخت سوله
کاهش هزینه ساخت سوله با خرید متریال های مناسب

6- موارد ایمنی و نظارت برای کاهش هزینه های آتی

تعبیه تجهیزات و رعایت تمامی نکات ایمنی و نظارتی همانند اعلام حریق یا دوربین برای پیشگیری و صرفه جویی در هزینه ها در هر سوله ای مورد نیاز است. به عنوان مثال در صورت بروز آتش سوزی یا سرقت ضرری که متوجه شما می شود بسیار بیشتر از هزینه اجرای آن است. در سوله همواره باید نکات ایمنی را مد نظر قرار داد تا از صرف هزینه های بیهوده و پیش بینی نشده جلوگیری به عمل آید.

7- سیستم برق و تاسیسات مناسب با فعالیت

سیستم برق نیاز به طراحی مناسب دارد. برای کاهش این گونه هزینه ها از مهندسین متبحر در این حوزه کمک بگیرید. تعیین مسیر کابل کشی یا انشعابات مناسب، سبب کاهش قطر کابل و هزینه ها می شود. از این رو باید طراحی به صورت صحیح و استاندارد انجام شود. استفاده از سیستم و محاسبات اشتباه سبب آتش سوزی و صرف هزینه های اضافی می شود. باید تاسیسات و تجهیزاتی استاندارد و مناسب با فعالیت تولیدی سوله خریداری کنیم هر چند که گران باشند. هر گاه تولید شما به صورت مداوم است و قطعی برق موجب ضرر رسانی به فعالیت تولیدی شما می شود حتما از دستگاه های ژنراتور و UPS استفاده کنید. استفاده از این تاسیسات هم هزینه بالایی دارد و هم انرژی زیادی مصرف می کند اما باید با در نظر گرفتن ضررهای احتمالی بهترین حالت را در نظر بگیرید و تعادلی بین کیفیت تجهیزات، مصرف برق و کارآیی برقرار کنید.

کاهش هزینه ساخت سوله با سوله سنگین

انتخاب نوع سوله مناسب متناسب با فعالیت و کاربری خاص بر عهده سوله ساز است. بسته به ابعاد سوله و مساحت مورد نیاز کاربری می توان از هریک از انواع سوله ها را استفاد کرد. اگر سوله ساز مهارت و تجربه لازم در امر سوله سازی داشته باشد می تواند سوله درخواستی شما را به کمک سازه های تیرورقی و نه سبک، پیاده کند و هزینه ساخت را نیز ضمن تعهد استحکام سازه، مناسب برآورد کند.

پس می توان علاوه بر ساخت سوله سبک به سمت ساخت سوله سنگین نیز رفت. در برخی کاربردها سوله های سبک جوابگو نیستند و باید الزاما از سوله های سنگین استفاده کرد. در ساخت سوله نباید تنها قیمت ساخت سوله مد نظر باشد بلکه فاکتورهای دیگری هم هستند که باید توسط سوله ساز رعایت شوند. تمامی مشخصات سوله باید ریز به ریز و نکته به نکته در دفترچه محاسبات سوله تنظیم شوند. این دفترچه محاسبات باید به تایید نظام مهندسی برسد تا سوله تاییدات لازم جهت ساخت را داشته باشد.

باید دقت کنید که برای داشتن بهترین نتیجه از همان ابتدا، کار خود را به متخصصین شرکت سوله سازی سپهر سوله بسپارید تا در کمترین زمان و با بهترین متریال و قیمت پایین صاحب سوله مورد نظر خود شوید.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.