اصول طراحی، ساخت و نصب سوله

جهت حذف هزینه های جبران ناپذیر و افزایش سطح کیفیت کار ساخت سوله، قبل از اجرا باید اقدام به طراحی و بررسی جزئیات و تهیه نقشه های کلی و جزئی سوله نمایید. نادیده گرفتن اصول ساخت سوله و فاکتورهای استاندارد سازی سوله ممکن است خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به منظور طراحی هر چه بهتر سوله استاندارد خود حتما با گروه صنعتی سپهر همراه شوید.

اصول ساخت سوله

اصول کلی ساخت سوله

ساخت و مونتاژ تمام قطعات استراکچر فلزی با هر کاربری درون کارخانه های سازنده سوله انجام میگیرد. ساخت سوله شامل مراحل مختلفی همچون برشکاری، مونتاژ اولیه، مونتاژ نهایی، جوشکاری نهایی، تمیزکاری، رنگ آمیزی سوله و ... می باشد. علاوه بر قطعات اصلی، دیگر قطعات همچون پیچ و مهره باید به محل احداث سوله حمل شوند و در آنجا عملیات نصب و تنظیم نهایی قطعات به کمک تجهیزاتی مثل جرثقیل، تیر و ماشین آلات مورد نیاز انجام می شود.

اصول ساخت سوله سنگین و ساخت سوله سبک از نظر طراحی بنابر کاربرد سوله با دیگر سازه های فلزی متفاوت است. این تفاوت بیشتر در قاب ها، دهانه و متریال فولاد مصرفی به چشم می آید.

در طراحی انواع سوله فاکتورهای مهمی نقش دارند. در طراحی سوله همواره به تخصص و دقت بسیار بالایی نیاز است، از این رو برای ترسیم نقشه های کارگاهی سوله باید از شاپ دراوینگ استفاده شود.

اصول کلی ساخت سوله

اصول مهم در ساخت سوله

  • بررسی میزان بارهای وارده و مرده، بار برف، باد، زلزله و بار نامتقارن
  • نصب جرثقیل در سوله های کارگاهی و صنعتی
  • محل احداث سوله و بررسی نوع خاک
  • ابعاد دهانه و طول سوله
  • ارتفاع جانبی و دیوارهای سوله
  • قاب ها، تعداد و طول آنها
  • محاسبه عدد ضریب طول موثر
  • درز انقطاع
  • میزان شیب سقف
  • نوع پوشش سقف سوله و دیوار سوله
  • طراحی تیر حمل کننده جرثقیل سوله
  • طراحی پرلین های سوله و میل مهار
  • ارائه طرح هایی برای داشتن حداقل دورریز ورق
  • تهیه و ارائه دفترچه محاسبات کامل به وسیله ابزار دقیق

اصول طراحی سوله

در حالت کلی اصول طراحی سوله در دو بخش مراحل اداری و مراحل اجرایی تقسیم بندی می­شود. در ادامه به شرح این تقسیم بندی ها می پردازیم.

بخش اول : مراحل اداری و ابتدایی

مراحل اداری و ابتدایی در ساخت سوله شامل اخذ مجوز ساخت سوله و خرید زمین می باشد.

مرحله اخذ مجوز ساخت سوله

در سوله سازی اولین قدم اخذ مجوز می باشد که این مجوز شامل مجوز بهره برداری و ساخت سازه است. در امر بهره برداری ابتدا باید تعیین کنید حوزه فعالیت شما تحت نظر کدام سازمان و وزارت است. سازمان و وزارت مربوطه باید مجوز فعالیت شما را صادر کند.

اما برای اخذ مجوز ساخت سوازه باید شرایط جغرافیایی و ضوابط مربوط به آن منطقه را مد نظر قرار دهید. شرایط و ضوابط شهرک های صنعتی از مناطق آزاد و شهری متفاوت است.

تمام مراحل ادرای در کشور شامل چالش ها و تلاش های فراوانی است. ساخت سازه نیز از این امر مستثنی نیست، قبل از شروع کار اقدام به کسب اطلاعات و آگاهی از قوانین کنید. در صورت عدم آگاهی از این امور و روال کاری زمان زیادی برای اتمام و انجام مراحل اداری صرف خواهید. توصیه می شود از مراجع ذی صلاح در این حوزه مشاوره و راهنمایی کسب نمایید.

مرحله خرید زمین سوله

محل احداث زمین قابل تغییر نیست و باید تمام الزامات و شرایط زمین سوله را مد نظر قرار دهید تا دچار مشکلات پیش بینی نشده نشوید. باید تمام جوانب خرید زمین را بررسی کنید. در مورد شرایط حمل و نقل، نزدیکی به آزاد راه و راه آهن، بازار و محل هایی که با آنها در ارتباط هستید به طور کامل تحقیق کنید. از مهمترین موارد امنیت مکان و ایمن بودن از نظر شرایط اقلیمی می باشد.

بخش دوم : مراحل اجرایی ساخت سوله

پس از گذراندن مراحل اداری و خرید زمین، مراحل اجرایی ساخت سوله به صورت اصولی آغاز میشود. اولین فاز در مرحله اجرایی ساخت سوله پس از متراژ زمین احداث سوله، طراحی و اجرای سوله با توجه به کاربری مورد نظر می باشد که با توجه به ارتفاع مد نظر و طراحی جرثقیل سقفی ارتفاع ستون های سوله محاسب می شود.

در طراحی سوله باید معیارهایی همچون محل اجرا، میزان بار بارش، زلزله و شدت وزش باد در منطقه احداث، منطبق با قوانین و ضوابط ثبت شده در آئین نامه های نظام مهندسی کشور در دستور کار قرار گیرد و بر این اساس اندازه و وزن سازه، ضخامت، طول، ارتفاع و زاویه برش های سازه، میزان مصالح فنداسیون تعیین می­گردند. پس از این مراحل وظیفه مهندس محاسب پروژه است که تاییدیه نظام مهندسی یا شهرداری منطقه احداث و اجرا را دریافت نماید. مراحل اجرایی ساخت سوله شامل فعالیت هایی همچون انتخاب نوع سوله سازی، خاکبرداری و اجرای فنداسیون در زمین مورد نظر، مونتاژ سوله، جوشکاری و رنگ آمیزی، نصب و اجرا و تعبیه تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز می باشد که هر کدام از فعالیت های بالا مستلزم داشتن زیر بناها، رعایت اصول استاندارد و صرف هزینه می باشد.

اصول طراحی سوله

انتخاب نوع سوله سازی

برای شروع اصول ساخت سوله باید سوله ساز متبحری انتخاب کنید، قرارداد سوله شرکت سوله ساز را مطالعه کنید، از مشاوران حقوقی و فنی راهنمایی بگیرید تا در ادامه کار به مشکلات عدیده و پیش بینی نشده روبرو نشوید.

شرکتهای ساخت سوله معتددی در ایران در حال فعالیت هستند. برای عقد قرارداد حتما از محل کارخانه بازدید کنید، شرایط کاری صاحبان امر را بررسی نمایید. رزومه شرکت را مطالعه کنید، در صد رضایتمندی مشتریان قبلی شرکت را بسنجید. برخورد و مسئولیت پذیری مجموعه را بررسی کنید.

خاکبرداری و اجرای فنداسیون

مهمترین قسمت اجرای سوله مسطح کردن، خاکبرداری و انجام فنداسیون زمین سوله می باشد، زیرا تمام نیروهای بار وارده زلزله و بارش هر منطقه از طریق فنداسیون به زمین انتقال پیدا می کنند. در سازه هایی که جرثقیل سقفی نصب میشود آکس بندی، گونیا و خط تراز باید به طور دقیق لحاظ شود.

در آغاز کار وزن سازه و دیوارها برآورد می شود. مقاومت خاک آزمایش می­شود. خاک هر منطقه خصوصیات خاص خود را دارد که باید مقاومت و تحمل فشار و نوع فونداسیون سوله در آن خاک آزمایش شود. تراز بودن زمین در صرفه جویی مصالح مصرفی و مقاومت و استحکام سازه پر اهمیت است.

عملیات فونداسیون عملی مهم می­باشد که می­تواند هم توسط شرکتهای سوله ساز و هم پیمانکاران فعال در این حوزه انجام گیرد. عدم اجرای اصولی و صحیح این عملیات سبب کج شدن و ریزش سازه می شود.

کف سازی بتونی بهترین نوع کف سوله است. عملیات کف سازی و فونداسیون سوله می­توانند در راستای اجرای سازه همزمان با هم انجام پذیرند.

مونتاژ سوله

بر اساس پلان های طراحی شده، کنترل نهایی ابعاد، ضخامت ها و مشخصات فنی سوله استاندارد انجام شده و برش ابعاد، ورق آلات و اتصالات شروع می­گردد. گروه مونتاژ، برش های نهائی و سوراخ کاری و قطعه گذاری را انجام میدهند و قطعات آماده جوش کاری میگردند.

جوشکاری

با توجه به طول، عمق و ضخامت محاسبه شده، قطعات بر اساس استانداردهای موجود، تمیزکاری و سپس جوشکاری می­گردند. جوشکاری توسط ماشین آلات جوشکاری و جوش CO2 و زیر پودری انجام می­ پذیرد. پس از اتمام جوشکاری قطعات آماده رنگ آمیزی می­شوند.

رنگ آمیزی

اسپاتر برداری قطعات سوله در مرحله رنگ آمیزی انجام می­شوند. با توجه به کاربری، رنگ مورد نیاز و نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی محلی که قرار است سوله در آنجا نصب شود، به کارگاه سند بلاست فرستاده می­شود. عملیات سند بلاست لایه های چربی، اکسیده و غیره را از روی سطوح می ­زداید. بعد از این مرحله قطعات به کمک دستگاه های مخصوص، رنگ آمیزی می­شوند. پس از تثبیت رنگ، قطعات به محل اجرای پروژه ارسال می­شوند.

نصب و اجرای سازه فلزی

قطعات سوله با پیچ و مهره روی سطح زمین به هم وصل می­شوند. پس از طی مراحل زیر و نصب تمام قطعات تکمیل شده، سوله برای دیوار چینی و پوشش آماده می­شود. پس از اینکه ستون­ها روی صفحه ستون نصب می­شود، دهانه ها تنظیم و ابعاد فرم گذاری انجام و اتصالات بادبندی نصب می­شود.

پس از نصب و اجرای استراکچر فلزی نوبت به انجام مراحل ساختمانی برای تکمیل سوله می­رسد.

نصب سازه فلزی

مراحل ساختمانی ساخت سوله

مراحل ساختمانی ساخت شامل نصب سقف، دیوار، پنجره، درب­ها و جرثقیل سقفی در سوله می­شود. پوشش سقف سوله طبق نوع آن به روش­های مختلفی بر روی پرلین سقف بسته می­شود. دیوارکشی سوله نیز دارای تنوع در مدل و اجرا می­باشد. در قسمتهای مختلف سوله درب­های متفاوتی نصب می­شود. درب­ های صنعتی در اشکال ریلی، کرکره ای و لولایی به صورت دستی یا اتوماتیک در ورودی­های سوله قابل اجرا هستند. مکان نصب پنجره میتواند بر روی سقف به شکل نورگیر و یا بر روی دیوارها به صورت بازشو نصب ­گردد. در صورتیکه حمل بار سنگین در سوله ضروری باشد باید جرثقیل سقفی در سوله نصب شود.

انتخاب رنگ پوشش سقف و بدنه سوله بر اساس سلیقه کارفرما و نوع کاربری سوله صورت می­گیرد. نوع عایق­بندی و ضخامت پوشش سقف سوله در کاربری­ها و شرایط محیطی مختلف، متفاوت است. از انواع مختلف پوشش از جمله ساندویچ پانل – توری، پشم، شیشه، ورق و کرکره - کارتن پلاست، پشم شیشه و ورق کرکره - پلی کربنات، پشم، شیشه و ورق کرکره - ورق کرکره، پشم، شیشه و ورق کرکره – توری، پشم سنگ و ورق کرکره - کارتن پلاست، فوم و ورق کرکره و ... در سقف سوله ­ها استفاده می­شود.

در پوشش بدنه و دیوار به جای پنجره در برخی موارد از قوطی کشی و پلی کربنات و به جای دیوار در ارتفاع بالا از قوطی کشی، ورق رنگی و عایق بندی استفاده می­کنند. با این کار عموما صرفه جویی اقتصادی و زیباسازی بدنه سوله مد نظر قرار می­گیرد.

عملیات ساختمانی سوله شامل نصب سوله و تعبیه تاسیسات و سیستم های امنیتی و نظارتی سوله می­شود.

برق و تاسیسات سوله

پس از اینکه سازه تکمیل شد نوبت به مجهز شدن سوله می­رسد. نصب و نوع تجهیزات در سوله بسته به نوع کاربری دارد. برق و تاسیسات برقی در تمام سوله ها جزو الزامات بوده و بدون این تاسیسات سوله تکمیل نمیگردد.

برای نصب تاسیسات برق ابتدا باید میزان مصرف برق مشخص شود و بر آن اساس انشعاب لازم دریافت گردد. تابلوهای برق اصلی و فرعی در داخل سوله نصب می­شوند. کابل های برق بین آنها و نقاط انتهایی که پریز و قطعات اتصالی نصب می­گردند کشیده می­شود.

اگر شما مصرف مداوم برق دارید باید از ژنراتور و اگر در زمان قطعی به برق و نویزگیزی نیاز دارید می­توانید از دستگاه یو پی اس بهره ببرید.

نوع تاسیسات با نوع کاربری شما ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال در بحث سرمایشی و گرمایشی سوله گلخانه یا سوله سردخانه، یک قسمت از تاسیسات مربوط به سیستم گرمایشی سرمایشی افراد شاغل در سوله مربوط می­شود، قسمت دیگر مربوط به مصارف و تاسیسات داخل سوله برمی­گردد که به تجهیزات بیشتری نیاز می­شود.

برق و تاسیسات سوله

همزمان با اجرای برق سوله، سیستم های امنیتی و نظارتی قابل اجرا و نصب است.

سیستم اعلام و اطفاء حریق یکی از تجهیزات لازم جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از خسارات وارد شده می­باشد که با روش­های مختلفی قابل اجرا می­باشد.

نصب دوربین­های مدار بسته، دزدگیر و سایر موارد امنیتی برای نظارت بر امور و ورود و خروج پرسنل و کالاها الزامی می­باشد. برای نظارت دقیق بر ورود و خروج سیستم کنترل تردد که سیستمی یکپارچه است اجرا می­شود. این سیستم کل مجموعه را تحت کنترل در می­آورد.

مواردی که عنوان شد اصول ساخت سوله را به صورت جامع و کلی بیان می­کند. گروه صنعتی سپهر سوله در امر ساخت و اجرای سوله تمام ضوابط و شرایط طراحی و ساخت را به طور شفاف بر طبق استانداردهای سازمان نظام مهندسی رعایت کرده و سوله ای ایمن و مطابق با کاربری مورد نظر در اختیار شما قرار می­دهد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.