سوله دو طبقه چیست؟ به همراه نقشه و هزینه های ساخت

سوله های دو طبقه از نوع سوله های چند طبقه می باشند که هدف کلی ساخت چنین سازه هایی استفاده حداکثر از فضای موجود می باشد. سوله های دو طبقه به دو نوع مجزا و دوبلکس تقسیم می شوند. با مطالعه این مقاله می توانید به اطلاعات مفیدی در این زمینه دست یابید. ساخت سوله دو طبقه با قیمت ارزان به صورت مجزا و دوبلکس، خرید انواع سوله دو طبقه، مزایا و معایب سوله های چند طبقه، سوله دو طبقه صنعتی سبک.

سوله دو طبقه

خرید انواع سوله دو طبقه

خرید سوله های دو طبقه به دو نوع تقسیم بندی می شوند: نوع اول سوله دو طبقه مجزا و مستقل نامیده می شوند که توسط راه پله ای که خارج از سوله تعبیه شده است می توان به طبقه های دیگر دسترسی داشت. نوع دوم سوله های دو طبقه دوبلکس نامیده می شود که توسط راه پله ای که داخل سوله تعبیه شده می توان به طبقه دیگر دسترسی داشت.

از موارد کاربرد این گونه سوله ها می توان به سازه هایی اشاره کرد که به دلیل کمبود جا نیاز دارند تا مکان هایی شبیه انبار، اتاق های استراحت، اداری و ... در کنار سوله ها در دسترس باشند. به همین دلیل می توان استفاده بهینه از مکان و فضای موجود داشت. از طرف دیگر می توان عنوان کرد در فضاهای بزرگی که نیاز است دسترسی به نفرات، تجهیزات و تاسیسات، انبار و ... سریع انجام شود به جای داشتن ساختمان های متعدد و جلوگیری از صرف هزینه های ساخت، حمل و نقل، تردد و نگهداری، داشتن سوله های دو طبقه مفید خواهد بود.

با این اوصاف ساخت سوله های دو طبقه باید به گونه ای باشد که مقاومت کافی و تحمل بار لازم در کاربرد های مختلف در طبقه دوم تضمین شود. از این رو باید طراحی چنین سوله هایی را به دلیل دقت در طراحی، تحمل بار و مقاومت را به دست متخصصین سپرد.

نکته مهم در ساخت و خرید این گونه سازه ها عدم قابلیت جا به جایی می باشد. برای افزایش مقاومت پایه سازه، معمولا پایه ها در محل نصب ساخته می شوند و فونداسیون به پایه ها متصل می شوند. همینطور برای کاهش صدای حمل ونقل و رفت و آمد بین طبقات، کف چنین سازه هایی بتن ریزی و سپس سرامیک می شود در نهایت این سازه ها قابلیت حمل و جابه جایی نخواهد داشت.

انواع سوله دو طبقه

کاربرد سوله چند طبقه

از موارد کاربرد سوله چند طبقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کارگاه‌‌‌های ساخت و تولید که نیاز به سالن تولید، انبار، مجموعه اداری، استراحتگاه، سرویس بهداشتی و … دارند.

- مجموعه‌‌‌های ورزشگاهی که نیاز به استادیوم، سالن های ورزشی، رختکن، جایگاه تماشاچیان، سرویس بهداشتی و ... دارند.

- تالارها و نمایشگاه هایی که نیاز به سالن بزرگ تالار یا نمایشگاه، مجموعه اداری، آشپزخانه، رختکن، سرویس بهداشتی و ... دارند.

- آشیانه‌‌‌های بزرگ تعمیر و نگهداری هواپیما که دارای دهانه های ورودی خروجی بزرگ، محل نگهداری تجهیزات و ... هستند.

- سازه‌‌‌های شهربازی همانند سالن های سینما، تئاتر و جایگاه های بازی.

و بسیاری از موارد که کارفرمایان بنابر اهداف کاربردی خود می توانند سفارش دهند.

مزایا و معایب سوله های چند طبقه

از مزایای سوله های چند طبقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده مفید از فضای تخصیص داده شده به سوله، دسترسی سریع به دیگر مکان های تعبیه شده در سوله های چند طبقه و همینطور افراد و پرسنل، کاهش مصالح و تجهیزات ساخت، مقرون به صرفه بودن هزینه های ساخت و تجهیز، داشتن ساختمان های بیشتر در محوطه در نظر گرفته شده و ... اشاره کرد.

زمانیکه طبقات سوله افزایش پیدا می کند، ارتفاع سازه سوله نیز افزایش پیدا می کند، که این امر باعث افزایش میزان مصرف ستون و تیرهای فولادی در سوله می شود. فقط از سوله های تیرورقی می توان جهت ساخت سوله های چند طبقه استفاده کرد. و سوله هایی که سقف قوسی داشته باشند را نمی توان چند طبقه طراحی کرد. در این نوع سوله ها اتصال فونداسیون به ستون ها دیگر توسط اتصالات پیچ و مهره ای، که یکی از راه های مفید و مستحکم در اتصالات قطعات سوله می باشد، صورت نخواهد گرفت. این موارد را می توان به عنوان برخی معایب ساخت سوله های چند طبقه بر شمرد.

سوله دو طبقه صنعتی سبک

سوله های دو طبقه نیز از انواع خاص سوله صنعتی می باشند که به منظور استفاده مفیدتر از فضای داخل سوله با اهداف عملیاتی خاص بنابر کاربرد و سلیقه مشتری، مورد بهره برداری قرار می گیرد. ساختار فلزی مورد استفاده در ساخت این گونه سازه ها، باید از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار باشد؛ به این صورت که طبقه اول این گونه سوله ها باید علاوه بر وزن خود سوله پایه، وزن و فشار طبقه دوم سوله را نیز تحمل کند. بنابراین طراحی این گونه ها نیاز به طراحی دقیق تر دارد.

در ادامه به معرفی سوله های دو طبقه صنعتی سبک می پردازیم. سوله سبک، سازه‌ای فلزی است که سقف آن‌ به صورت شیب‌دار طراحی و ساخته می‌شود. سوله های دو طبقه صنعتی سبک با توجه به ویژگی های ساختاری بسیار مورد توجه کارفرمایان می باشد. کاربرد اصلی سوله های دو طبقه صنعتی سبک در مکان هایی حایز اهمیت است سوله ها دارای دهانه بزرگ باشد. به عنوان مثال در کارخانه‌ها، انبارها، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و آشیانه های هواپیما و ... نیاز به مکان های متعدد تجمیع شده و دهانه ورود و خروج بزرگ داریم که از موارد مصرف مهم سوله های دو طبقه سبک صنعتی می باشند.

هزینه ساخت سوله های چند طبقه

در برخی شهرک های صنعتی و مکان هایی که زمین کاربری ارزش ریالی بالایی داشته و همینطور با کمبود و محدودیت فضا مواجه هستیم و خواهان زمین ها زیاد هستند، کارفرمایان به ناچار مجبورند برای تامین مساحت مورد نیاز خود سراغ سوله های دوطبقه و یا چند طبقه بروند. همانطور که عنوان شد سوله دو و چند طبقه به دلیل طراحی دقیق و محاسبات در این میان از اهمیت ویژه ای برای صنایع و تولیداتی که با کمبود مساحت و صرفه جویی در هزینه ها مواجه اند گزینه بسیار مناسبی هستند. مهمترین قسمت ساخت سوله ها به خصوص سوله های چند طبقه قیمت استراکچر فلزی آن می باشد، چرا که با سوار شدن طبقه دوم بر طبقه اول برای مستحکم و مقاوم بودن بنا، پایه های بنای سازه باید توان تحمل بار وارده و وزن بیشتری را داشته باشد. همینطور زمانی که تعداد طبقات سوله افزایش پیدا می کند میزان متریال آهن، فولاد و مصالح ساختمانی نیز افزایش یافته که به طبع افزایش قیمت ساخت سوله را به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر به دلیل تجمیع کردن مکان های سوله همانند انبار، مجموعه اداری، سرویس بهداشتی و مکان هایی این چنینی در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی خواهد شد که افزایش قیمت سوله دو طبقه را از این طریق پوشش می دهد.

سوله دو طبقه

نقشه ساخت سوله های دو طبقه

به دلیل اینکه در سوله های دو طبقه میزان بار وارده بر ستون ها و پایه اسکلت سوله، زیاد است، طراحی چنین سوله هایی نیازمند دقت در طراحی و تامین دفترچه نقشه دقیق ساخت می باشد. برای تدوین نقشه ساخت سوله های دو طبقه باید محاسبات فنی مبتنی بر فشارهای وارده بر پایه سازه را با رعایت اصولی همچون وزن سوله، وزن بار، وزن برف، شدت باد و قدرت زلزله و همچنین میزان بارهای وارده توسط جرثقیل های سقفی اگر وجود داشته باشد، به صورت زیر در نظر گرفت. در نهایت منطبق با اطلاعات محاسباتی، نقشه و دفترچه محاسباتی سوله های دو طبقه تهیه می گردد. ساخت این نوع سازه های دو طبقه می تواند در اندازه ها و طبقات بیشتر از دو هم انجام پذیرد. پس به طور کلی می توان مشخصات طرح پروژه طراحی سوله های دو طبقه صنعتی را به صورت زیر لیست کرد:

  • - موقعيت جغرافيايی پروژه صنعتی
  • - ارتفاع ستون های سوله
  • - وزن فلز مورد استفاده
  • - دهانه سوله
  • - طول سوله
  • - نوع سقف سوله: سقف سبک با پشم شیشه یا انواع دیگر پوشش ها
  • - قاب های سوله
  • - تعداد بادبندها
  • - تعداد طبقات سوله
  • - متراژ هر طبقه
  • - در تمام پروژه ها باید از آيين نامه های تعیین شده در این مورد استفاده کرد.

 

برای در اختیار داشتن سوله های چند طبقه و ساخت سوله ارزان می توانید از مشاوره های رایگان و تخصصی گروه طراحی فنی سپهر سوله بهره ببرید.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.