خرید، ساخت و نصب جرثقیل سقفی سوله

جرثقیل سقفی، ماشینی در سوله و سالنهای بزرگ است که برای جابجایی کالاها و قطعات در ابعاد و وزنهای مختلف به صورت دائم نصب و استفاده میشود. این جرثقیل با شرایط و تواناییهای بسیار متفاوتی در مدلهای مختلفی مانند یک پل و دو پل ساخته شده و در جهت های گوناگون به کمک اهرم حرکت میکنند.

جرثقیل سقفی سوله

جرثقیل ها دارای انواع مختلفی از جمله جرثقیل سقفی، دروازه ای و بازوئی میباشند که در این مقاله به معرفی جرثقیل سقفی میپردازیم. جرثقیل سقفی از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که در هماهنگی کامل با هم در جابجایی بار کمک رسانی میکنند. جرثقیلها دارای اشتراکاتی همچون استفاده از انرژی برق و مکانیکی، استفاده از قلاب و کابل حمل هستند. کاربرد جرثقیل در سوله ها، انبارها، محیط های باز و سایر محیط های صنعتی میباشد.

جرثقیل سقفی چیست؟

جرثقیل سقفی ماشینی جهت جابجایی مواد و قطعات سنگین از یک نقطه به نقطه دیگر میباشد. برای جابجایی قطعات در سوله جرثقیل در بالای اجسام قرار گرفته و به کمک قلاب و وسایل نگهدارنده اجسام را بلند می کند، سپس جرثقیل بر روی ریلهایی که در محورهای موازی تعبیه شده شروع به حرکت میکند تا اجسام و قطعات را به محل مورد نظر برساند و بار را بر روی زمین تخلیه کند.

خود جرثقیل به دلیل جابجایی قطعات دارای وزن زیادی است از طرف دیگر وزن باری که بلند و جابجا میکند نیز به آن اضافه میشود، لذا باید محل نصب جرثقیل در سوله تحمل این وزن را داشته باشد.

کاربردهای جرثقیل سقفی

  • جرثقیل سقفی دارای انواع مختلفی میباشد. برای بهبود کارایی میتوان قطعات مختلفی را بر روی آن سوار کرد. چند نمونه از کاربردهای جرثقیل در زیر لیست شده است:
  • بارگیری و تخلیه بار و قطعات سنگین از وسایل نقلیه سنگین و حمل و نقل بار
  • جابجایی قطعات در مسیر تعبیه شده برای حمل و نقل وسایل به کمک ماشین آلاتی همانند یدک کش یا نیروی انسانی
  • بیرون کشیدن مهره، پیچ و میخ از ماشینهای پرسی که در کارخانه کاربرد دارند
  • تغذیه دستگاهها به کمک مواد اولیه در سالنهای تولیدی و سوله ها
  • جابجایی قطعات به شکل صحیح و کنترل شده در خطوط مونتاژ
  • جابجایی کانتینرها در اطراف کشتی ها و مراکز حمل و نقل
  • انتقال وسایل سنگین در سوله انبار و سوله های تولیدی قطعات سنگین

مزایای خرید، نصب و استفاده از جرثقیل سقفی

خرید و نصب جرثقیل های سقفی علاوه بر کمک در جابجایی و حمل و نقل وسایل و قطعات دارای مزیتهای بسیاری میباشند که بنابر کاربرد و مکان استفاده این ماشین در مجموعه های بزرگ دو مزیت بزرگ زیر را میتوان بر شمرد:

 اولین مزیت افزایش کارایی میباشد. بهره وری جرثقیلهای سقفی در مقابل کار و توان گروهی از کارگران یا موتور بکسل برای بلند کردن و جابجایی اجسام چندین برابر سریعتر و راحتتر است. به عنوان مثال در یک انبار، آسیاب، کارخانه و سوله استفاده از جرثقیل سقفی خودکار کار حمل و نقل را ساده و سریعتر انجام میدهد.

دومین مزیت کاربرد و نصب جرثقیل سقفی در کارخانه تولیدی، خط مونتاژ یا انبار میتوان به افزایش ایمنی اشاره کرد. برای جابجایی و بلند کردن برخی مواد سمی یا داغ، مواد خورنده و خطرناک، بدون دخالت و آسیب دیدگی کارگران میتوان از جرثقیل به صورت ایمن استفاده کرد. این امر هم به سلامت کارگران هم کمک خواهد کرد.

از دیگر مزایای استفاده از جرثقیل میتوان کاهش حوادث غیر مترقبه در محل، کاهش آسیب دیدگی به قطعات جابجا شونده، بهبود سیستم گردش کار، کاهش هزینه، کاهش خطرات زیست محیطی بر اثر حمل نادرست اشاره کرد.

نحوه ساخت و اجزای جرثقیل سقفی

یک جرثقیل سقفی برای کمک در جابجایی از قطعات متعددی تشکیل شده است. در ادامه به معرفی قطعات میپردازیم:

  • قلاب: بار توسط قلاب به بالابر متصل و بلند میشود.
  • بالابر: وسیله ای است که به کمک سیم، زنجیر و طناب اجسام را بلند، بالا و پایین میبرد. قدرت بلند کننده میتواند به صورت دستی، بوسیله برق یا هوای فشرده تامین شود.
  • واگن: این وسیله در جهت افقی در امتداد پل جرثقیل حرکت میکند و وظیفه پشتیبانی از بالابر را بر عهده دارد. برای در موقعیت قرار دادن قلاب و بالابر قبل از بلند کردن یا پایین آمدن بار در دو حالت حرکت رو به پایین و رو به بالا تنظیم میشود. درحرکت به پایین چرخهای واگن رو به پایین فلنج تیر جرثقیل حرکت میکند، اما در حرکت به بالا چرخهای واگن بر روی ریل فیکس شده و بر روی تیر جرثقیل حرکت میکند. این سیستم معمولا در تردد دوتایی دیده میشود.
  • پل: همان تیر باربر است که در طول و عرض مسیر حرکت و ریلها را به هم متصل میکند و بالابر را همراه با واگن به جلو و عقب حرکت میدهد. یک پل از یک یا دو تیر ساخته میشود که به عنوان جرثقیل یک پل و دو پل شناخته نیز میشود. تیرها یا از استیل نورد شده و یا از جوش به جعبه فولادی ساخته میشوند.
  • باند حرکت: مسیری که پل جرثقیل برای حرکت به سمت بالا و پایین پیمایش میکند. به ازای هر جرثقیل سقفی دو عدد باند حرکت وجود دارد.
  • ریل باند حرکت: جایی است که جرثقیل در باند حرکت جابجا میشود. جرثقیلهای پر توان بر روی ریلهای ASCE  حرکت میکنند. جرثقیلهایی که به صورت پایه زمینی هستند میتوانند از یک ریل روی زمین استفاده کنند و جرثقیل را روی آن حرکت دهند.
  • بارکش انتهایی: این قطعات در انتهای پلها جای میگیرند و پل را به بالا و پایین باند حرکت هدایت میکنند. بارکش انتهایی با توجه به نوع جرثقیل از 2، 4 یا 8 چرخ برای حرکت روی مسیر حرکت استفاده میکند.
  • ضربه گیر: جذب انرژی جرثقیل و کاهش ضربه از وظایف ضربه گیر است. این قطعه میتواند به پل، واگن برقی یا استاپ مسیر حرکت متصل شود.
  • کنترل: کنترلر به صورت یک برد بر روی جرثقیل یا بالابر نصب میشود و کاربر با کمک ریموت کنترل راه دور یا آویزی میتواند جرثقیل را کنترل کند. کنترلها موتور بالابر و حرکت جرثقیل را فرمان دهی میکنند. کنترل ها میتوانند از دستگاههایی با فرانس متغیر VFD سرعت و هدایت را دقیق کنترل نمایند.
  • برق رسانی: برق رسانی از طریق نوارهای هادی عایق و ایزوله با سیستم festoon از سازه به جرثقیل هدایت میشود.
جرثقیل سقفی سوله

لوازم جانبی انواع جرثقیل ها

یکسری لوازم جانبی نیز برای جرثقیل ها در نظر گرفته میشود که بنا بر نیاز و کاربرد میتوان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال میتوان برای جرثقیلها کنترل از راه دور در نظر گرفت و یا راهرویی تحت عنوان تعمیرات جرثقیل دوپل سقفی در نظر گرفت که در زمان نیاز به تعمیرات، کار راحتتر انجام میشود. برای نظارت بهتر اپراتور در هنگام بار برداری و بارگیری میتوان کابین اپراتور را متصل به پل جرثقیلهای سقفی تعبیه کرد. وسایلی همانند مگنت و چنگک برای جابجایی بارهای خاص وجود دارند. برای افزایش سطح ایمنی از آژیر و چراغ گردان استفاده میشود. با استفاده از پالسهای نوری و به صورت اتوماتیک هنگام برخورد دو جرثقیلی که در یک مسیر مشترک کار میکنند هشدار داده میشود.

انتخاب جرثقیل سقفی مناسب با توجه به کاربرد

بنابر کاربرد و محل نصب، جرثقیل های سقفی در اندازه ها، شکلها و ظرفیتهای مختلفی در بازار وجود دارند. انتخاب مناسب یکی از انواع جرثقیل سقفی جهت کمک به فرآّیند حمل و نقل و جابجایی تولیدات امری با دقت و ضروری است. در اختیار داشتن جرثقیل سقفی همه منظوره امکان پذیر نمیباشد و با توجه به کاربرد و نیاز هر مجموعه ای باید جرثقیل مورد نیاز انتخاب شود. این نیازها عبارتند از:

  • حرکت و ساختار جرثقیل
  • وزن و نوع موادی که جابجا میشوند
  • محل نصب جرثقیل ( محوطه داخلی یا خارجی)
  • ظرفیت مورد نیاز
  • تعدد استفاده از جرثقیل
  • طول یا دهانه جرثقیل

برای رسیدن به کیفیت بهتر و عملکرد اقتصادی مناسب باید جرثقیل مورد نیاز متناسب با نوع کاربری مورد نیاز انتخاب شود؛ چرا که هرگونه انتخاب جرثقیل غیر هماهنگ با کاربرد مورد نظر غیر اقتصادی خواهد بود و چه بسا هزینه های اضافی همچون تغییر کاربری، هزینه تعمیر و نگهداری را نیز همراه خواهد داشت.

جرثقیل پل دار

جرثقیل پل دار نوعی از جرثقیل سقفی به حساب می آید که دارای دو مسیر و به صورت تک پل یا دو پل در جهت عقب و جلو حرکت میکند. واگن و بالابر به کمک پل در طول مسیر تعیین شده حرکت میکند و به اپراتور اجازه میدهد که موقعیت بالابر و قلاب را تنظیم کند.

انواع جرثقیل پل دار

جرثقیل پل دار شامل دو نوع جرثقیل سقفی تک پل و جرثقیل سقفی دو پل می باشد.

جرثقیل سقفی تک پل

در این نوع جرثقیلها از یک تیر به عنوان پل استفاده میشود که از دو طرف ابتدا و انتها توسط یک بارکش نهایی بسته میشوند. واگن و بالابر روی فلنج پایین تیر تکی حرکت می کنند. جرثقیل تک تیر دارای قیمت پایینتری است، چرا که هزینه های حمل و نقل را کاهش میدهد، نصب سریع و آسانی دارد، طراحی واگن و بالابر آسان تر است و تیرهای باند حرکت سبکتری دارد.

جرثقیل سقفی دو پل

این مدل از دو عدد تیر پل تشکیل شده که از هر طرف توسط کشنده انتهایی بسته میشود. واگن و بالابر نصب شده بر روی ریل در جهت بالا یا پایین آویزهای پل به اجرا در می آیند. جرثقیلهای دو قلاب در مواردی که حجم اجسام سنگین و دهانه بزرگتر باشد توصیه میگردند.

هزینه ساخت و تولید جرثقیلهای سقفی دو پل به قابلیت آنها در جابجایی میزان بار، اندازه و طول جرثقیل وابسته است، به همین علت هزینه ساخت جرثقیل های دو پل بالاتر از جرثقیل های تک پل میباشد.

جرثقیل سقفی دو پل

مزایای خرید و استفاده از جرثقیل سقفی دو پل نسبت به تک پل

  • ارتفاع قلاب مفید بیشتر میباشد.
  • منطبق با کاربری و نیازهای صنعتی از جمله ریخته گری، صنایع فولاد، نیروگاه ها و صنایع سنگین ماشین سازی و…
  • توانایی جابجایی قطعات با ظرفیتهای بالاتر
  • قابل استفاده در جابجایی قطعاتی که حساس هستند و باید ایمن، با دقت و با سرعت حرکتی بیشتری جابجا شوند
  • قابلیت جابجایی قطعات در سالنهایی با عرض و ارتفاع زیاد
  • توانایی حرکت عرضی برای تعمیرات، نگهداری و دسترسی آسان به وینچ بالابر و واگن
  • قابلیت نصب آسان و سریع راهرو، کابین، چنگک، مگنت و سایر تجهیزات جانبی

برای مطالعه دستورالعمل تعمیر و نگهداری جرثقیل‌های سقفی به مقاله جرثقیل دروازه ای مراجعه نمایید.

نصب انواع جرثقیل در سوله و سالنهای تولیدی موجب افزایش قیمت سوله و ارزش آن مکان خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ساخت سوله و نصب جرثقیل در سوله از مشاورین ما در شرکت سپهر سوله در تماس باشید.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.