تفاوت، مزایا و معایب سوله سبک و سنگین

در ساخت سوله، سوله ها را به دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی می کنند. سوله سبک و سنگین از نظر ساختار، کارایی، کاربرد، نحوه ساخت، وزن و برآورد هزینه با یکدیگر تفاوت های اساسی دارند. وزن سوله ها در تعيين قيمت ساخت سوله نقش مهمي دارد. به دلیل استفاده کمتر از متریال فولاد در سازه سوله های سبک این نوع سوله ها نسبت به سوله های سنگین ارزان تر هستند. ساخت سوله ها در وزن ها و ابعاد مختلفی اجرا می شوند. فاکتورهایی که در وزن سوله ها تاثیر گذارند عبارتند:

محلی که سوله در آنجا ساخته می شود – ابعاد دهانه سوله – جرثقیل اگر نیاز باشد – اندازه ارتفاع و طول سوله – نوع و تعداد ستونها

تفاوت، مزایا و معایب سوله سبک و سنگین

سوله سبک چگونه ساخته می شود؟

سوله سبک از پروفیل و لوله ساخته می شوند، به همین دلیل نسبت به دیگر سازه ها وزن کمتری در بر می گیرد. روش و ساختارهای مختلفی در بحث سبک سازی سوله سبک وجود دارد. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که برخی به اشتباه با شنیدن نام سوله سبک گمان می کنند که این نوع سوله، سوله ای ضعیف و کم مقاوم است، در صورتیکه چنین سوله هایی با توجه به ساختاری که دارند نسبت به سوله های سنگین مستحکم تر و مقاوم تر می باشند.

سوله سبک

سوله سبک می تواند به سبک های مختلفی از جمله خرپایی، UBM، سوله فوق سبک، سوله چادری و….. ساخته شود، که هریک به روش خاصی و برای کاربری های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. به طوریکه سوله های سبکی که به روش خرپايی ساخته و توليد مي شوند نسبت به سوله هاي سنگين تير ورقی از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردارند. همانطور که عنوان شد سوله سبک خرپایی یکی از انواع سوله های سبک محسوب می شود و با ابعاد دهانه دلخواه تا 170 متر بدون ستون میانی ساخته می شوند که این یکی از مزایای سوله سبک است. سوله سبک به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد سازگار با شرایط مختلف آب و هوایی می باشد و با اینکه این گونه از سوله می توانند بدون ستون هم ساخته شوند قدرت نگه داشتن جرثقیل های سقفی با هر تناژی را دارا می باشند.

سوله سبک به دلیل وزن کم و ساختار سازه، مناسب برای انواع کاربری ها با هر متراژی است. سقف این نوع سوله ها نیز بر اساس کاربری، کارایی و درخواست مشتری متنوع ساخته می شود.

ستون های سوله های سبک به دلیل ساختار سازه فولادی و همینطور روش های مهندسی با اینکه وزن سنگینی ندارند اما از استحکام برخوردارند. هرچقدر ابعاد دهانه بدون ستون سازه سبک عریض تر باشد هزینه ساخت آن نیز بیشتر می شود. بنابر درخواست مشتری و کاربری مورد درخواست این موارد سنجیده و هزینه ها برآورد می شود.

موارد مهمی از ساخت سوله سبک که انتخاب این سوله ها را راحت تر کرده در زیر لیست شده است:

  • مقاومت سوله در مقابل بار و فشارهای وارد شده به ساختار سازه
  • به دلیل طراحی ساختار سوله های سبک این گونه سوله ها از زیبایی خاصی برخوردارند
  • با توجه به پیچ و مهره ای بودن اتصالات سازه، دمونتاژ، مونتاژ کردن و جابجایی قطعات به راحتی انجام می شود.
  • عدم محدودیتی در ابعاد دهانه سازه وجود ندارد. همینطور قابلیت نصب انواع (جرثقیل سقفی و ستونی) نیز وجود دارد.
  • سقف این نوع سوله ها می تواند به صورت قوسی هم اجرا شود که در کاربری های بخصوص همچون دامداری ها به تهویه هوا کمک می کند.
  • به کار بردن ستون های چنین سوله هایی به دلخواه است که داشتن یا نداشتن ستون در سوله در وزن آن تاثیر مستقیم دارد.

مزایای سوله سبک

یکی از روش های ساخت سازه های بزرگ با ابعاد دهانه های بزرگ و متنوع استفاده از روش خرپایی در سوله های سبک است. از این رو سوله های خرپایی بسیار کاربرد، مستحکم و با کیفیت هستند. سوله سبک خرپایی به راحتی، با سرعت بالا و در زمان کوتاهی نصب می شود. ساختار و نوع طراحی سوله سبک باعث مقاومت بالا در این نوع سازه ها شده است.

معایب سوله سبک

با توجه عدم محدودیت در ساخت سوله های سبک اکثر خریداران به خرید سوله های سبک روی آورده اند. شاید عدم محدودیت در برخی مواقع مزیت محسوب شود اما همین مزیت در بعضی موارد از جمله در دهانه های کوچکتر از ۱۸متر یک عیب به حساب می آید چرا که قیمت به کار رفته در چنین سوله هایی با چنین ابعاد دهانه ای از هزینه ساخت سوله به روش تیر ورقی نیز بیشتر خواهد شد، اما در سوله هایی که بیش از ۱۸ تا ۲۲ متر باشند دارای قیمت برابری هستند و در دهانه های بالاتر از ۲۲ متر اختلاف قیمت فاحشی با سوله سنگین پیدا می کند.

باید این نکته را نیز در سوله سبک در نظر بگیرید و آن این است که هر چقدر ابعاد دهانه عریض و بزرگتر باشد وزن سازه سنگین و گرانتر می شود، از طرف دیگر هزینه اجرای فنداسیون و دیوار نیز بشدت کاهش می یابد.

کاربرد سوله سبک

سوله سبک را می توان در مکان ها و کاربری هایی همچون: سالن های ورزشی - سالن های نمایشی و نمایشگاهی - سالن های صنعتی - سوله های کشاورزی - کارگاه ها - انبار- سردخانه ها - تعمیرگاه ها - شهربازی - آشیانه هواپیمایی - تالار پذیرایی و هر کاربری که نیاز به فضای مسقف با متراژ بالا باشد.

قیمت سوله سبک

همانطور که عنوان شد قیمت سوله سبک از مهم ترین مزیت های این گونه سوله ها می باشد. از این باب بسیاری از خریداران به خرید سوله های سبک روی می آورند. اما برای در اختیار داشتن سوله های سبک نباید تنها به کم هزینه بودن آن تکیه کرد باید با برنامه ریزی درست و نوع کاربری یک انتخاب مناسب داشت.

با افزایش قیمت آهن آلات، فولاد و دیگر متریال های ساخت و ساز سوله، سرمایه گذاران و مشتریان به دنبال راهی برای کاهش هزینه ها می باشند. بسیاری از کارفرمایان و سرمایه گذاران سعی دارند که از میزان هزینه های ساخت سوله بکاهند.

برآورد هزینه برای ساخت سوله بر اساس یکسری معیارها محاسبه می شود: طراحی نقشه اولیه، فونداسیون و ساختار سازه - خرید مصالح اولیه ساخت سوله – هزینه های ساخت سوله - رنگ آمیزی سوله اعم از دیوار و سقف - خرید پیچ و مهره و مهارکش – حمل و نقل سوله تا محل احداث و نصب سازه

اگر بدون آگاهی و بدون بهره بردن از مشاوره های افراد متخصص و تجربه دار پا در عرصه ساخت و خرید سوله سبک بگذارید بدون شک در ادامه کار به مشکل بر خواهید خورد. از این رو باید دقت کنید که در نظر نگرفتن برخی عوامل باعث افزایش هزینه ها مازاد بر آنچه که برناممه ریزی کرده بودید می شود: طراحی و نقشه نامناسب – انتخاب متریال و مواد اولیه نامناسب – انتخاب نادرست گروه پیمانکاری مناسب – طولانی بودن مدت زمان انجام پروژه و عدم برنامه ریزی در بودجه بندی و برآورد هزینه ها

نکات کلی برآورد قیمت سوله و هزینه ها در زیر لیست شده است: افزایش ابعاد دهانه و ارتفاع،ارتباط مستقیم با تحمل بار فشار دارد از این رو مصرف فولاد و وزن سازه افزایش می یابد که افزایش قیمت را هم به همراه دارد.

یکی از موارد تاثیرگذار در قیمت سوله سبک مطابق بودن مراحل و جزییات ساخت سوله با استانداردها و آیین نامه های سازمان نظام مهندسی می باشد. چنانچه روال اصولی طی شود قیمت ها اصولی و مناسب خواهد بود و چه بسا از صرف هزینه های گزاف که برخی پیمانکاران و شرکت از روی ناآگاهی خریدار و مشتریان اعلام می کنند جلوگیری می شود.

سوله سنگین

سوله تیر ورقی، سوله ای است شامل یک تیر که ورقه های فولادی با ضخامت معین به آن متصل شده اند و در ابعاد بزرگ نسبت به تیرآهن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. سوله های تیرورقی در برابر فشارهای وارده مستحکم می باشند.

سوله تیرورقی نیز از نوع سوله سنگین محسوب می شود که جنس ورقه های آن از فولاد می باشد که با پیچ و مهره و گاها با جوش در سازه ها به هم متصل می شوند.

سوله صنعتی مهم ترین سازه از نوع سوله سنگین است. از سوله های سنگین در بسیاری از مشاغل صنعتی و تولیدی متنوع استفاده می کنند.

سوله سنگین

سوله ها اصولا با توجه به معایب و مزایایی که دارند به دو صورت اسکلت فلزی و اسکلت بتنی تقسیم می شوند. سوله های صنعتی که به صورت اسکلت بتنی ساخته می شوند علاوه بر فونداسیون و سقف، در سایر قسمت ها مثل تیرهای اصلی و ستون ها نیز از بتن استفاده می کنند. از طرف دیگر در سازه های اسکلت فلزی به جز اجرای فونداسیون و تکمیل استراکچر سقف که از بتن بهره می برند، دیگر اجزا فولادی هستند.

تفاوت های اساسی که سوله سنگین بتنی با سوله سنگین فلزی دارد: زمان اجرا و تحویل سوله های سنگین بتنی بیشتر از سوله های سنگین فلزی می باشد. به این صورت که زمان لازم برای به عمل آمدن و خشک شدن بتن برای رسیدن به مراحل بعدی حدود دو هفته است. اما ساخت سوله فلزی سنگین با قیمت ارزان به این صورت نیست و نیازی به گذشت زمان برای به عمل آمدن و آماده سازی و خشک شدن ندارد و پس از اینکه سازه اولیه بنا شکل گرفت ساختن ستون ها و مونتاژ رفترهای سقفی و نصب تیرها انجام می شود. پس از نظر زمانی سوله های سنگین فلزی سریعتر از سوله های سنگین بتنی به مرحله بهره برداری قرار می گیرند.

در زیر لیستی از مقایسه سوله سنگین فلزی و بتنی آمده است:

هزینه ساخت

بازار صنعت همیشه با نوسان قیمت دست و پا نرم می کند. این نوسانات قیمت در برخی اقلام از جمله فولاد و آهن آلات نسبت به مصالح اولیه ساختمانی همچون بتن محسوس تر است. با توجه به نوسانات قیمت بازار از لحاظ هزینه ساخت سوله، قیمت های برآورد ساخت سوله های سنگین بتنی و سوله های سنگین فلزی به نوسانات بازار بستگی دارد و نمی توان تفاوت خاصی بین این دو قائل شد.

وزن نهایی سازه

وزن نهایی سوله سنگین در برخی جهات مورد توجه است، تا جاییکه به لحاظ قیمتی افراد به دنبال راه کارهایی برای کاهش وزن هستند. از این رو با بررسی دقیق، طرح و نقشه استاندارد و کنترل صحیح دیگر شاخص های مطرح شده در ساخت چنین سوله هایی می توان به وزن ایده آل در ساخت سوله های سنگین رسید.

اشغال فضای کمتر

برای ساخت تیر و ستون های سوله سنگین فلزی از متریال فولاد استفاده می شود. سوله سنگین فلزی در مقایسه با سوله سنگین بتنی فضای کمتری را اشغال می کند. از این رو سوله های سنگین فلزی در صنایعی که با کمبود جا مواجه هستند انتخاب بهتری است.

قابلیت جابه جایی راحت

اگر اتصالات قطعات سوله سنگین فلزی با استفاده از روش پیچ و مهره باشد قابلیت جابه جا شدن دارند که از محاسن کاربرد چنین سوله هایی می باشد.

قابلیت ساخت به صورت طبقه ای

اگر سوله سنگین از نوع تیرورقی باشد قابلیت گسترش و تغییر ساختار به صورت طبقه ای را نیز دارا می شود. در صورتیکه ساخت هیچ نوع سوله ای به صورت سوله دو طبقه و چند طبقه امکان پذیر نمی باشد.

مزایای سوله سنگین

  • استقامت سوله سنگین در مقابل بارش های باد و برف
  • امکان نصب جرثقیل های سقفی
  • قابلیت استفاده مجدد از تمامی قطعات ساخت
  • راحت و سریع بودن نصب و مونتاژ و دمونتاژ سوله سنگین به روش پیچ و مهره ای
  • برای سازه های کوچک با ابعاد اصولی این سوله ها مناسب می باشند

معایب سوله های تیرورقی

  • استفاده از ورق فولاد در ساخت سوله های تیرورقی باعث افزایش وزن این گونه سوله شده است.
  • هر چقدر متراژ سوله افزایش داشته باشد وزن سازه نیز افزایش پیدا می کند که این امر موجب بالا رفتن هزینه نهایی می شود.
  • از دیگر ایراداتی که به سوله های تیرورقی وارد می شود این است که نمی توان ابعاد دهانه چنین سوله هایی را از یک حدی بالاتر برد که این مشکل را می توان با تغییر ساختار ساخت سوله به سوله خرپایی و یو بی ام حل کرد.
  • زمانیکه متراژ ها از یک ابعادی بالاتر می رود نمی توان این نوع وله ها را بدون ستون میانی ساخت.
  • به دلیل قدیمی بودن روش ساخت و استفاده نکردن از استاندارد های جهانی ساخت سوله تیرورقی نسبت به سوله نوین امروزی این سوله ها نسبت دیگر سوله ها مقاومت و دوام کمتری دارند و وزن و فشار کمتری متحمل می شوند.

کاربرد سوله سنگین

معمولا سوله سنگین را در مشاغل پیچیده تولیدی و صنایع سنگین به کار می گیرند. با عظمت و استحکامی که این نوع سوله ها دارند می توانند پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای مکانی واحد های صنعتی و تولیدی عظیم از جمله کارخانجات پیشرفته، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، تولیدات خودرویی و مواردی از این قبیل باشند. از این رو می توان ساخت و طراحی سوله سنگین را به صورت کارشناسی و اصولی اجرا کرد تا جوابگوی نیازهای صنایع سنگین و کارخانجات تولیدی بزرگ باشد.

تفاوت سوله سبک و سنگین

یکی از مشهودترین تفاوت های سوله سبک و سنگین در وزن سازه ها می باشد. سوله های سبک تیرورقی دارای وزن کمتری نسبت به سوله های سنگین تیرورقی می باشد که از نظر قیمتی برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه تر است. اما نکته ای که باید در نظر گرفت این است که موارد مصرف سوله را باید مدنظر قرار داد. درست است که سوله های سبک از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشد ولی این گونه سوله ها در مناطقی که رطوبت و نم بالایی دارند قابل استفاده نمی باشند در این صورت باید به سمت سوله های سنگین تیرورقی رفت.

تفاوت دیگر در ابعاد دهانه سوله می باشد که در قبل در این مورد توضیح داده شده است. ابعاد دهانه سوله تاثیر مستقیمی بر طول سوله و وزن فولاد و دیگر متریال های به کار رفته در سوله دارد که این موضوع بر معیار قیمت سوله تاثیرگذار است.

از دیگر تفاوتها کاربرد این دو نوع سوله می باشد که باید بنابر ابعاد، کاربرد سوله، مکان، موقعیت جغرافیایی و هزینه یکی از دو نوع سوله سبک و سنگین انتخاب شوند.

تفالوت سوله سبک و سنگین

تفاوت قیمت سوله سنگین با سوله سبک

قیمت و هزینه ها همیشه از اصلی ترین و مهمترین معیار در انتخاب و ساخت سوله است. مهمترین فاکتورها در تفاوت قیمت سوله ها استفاده از متریال های مختص به انواع سوله ها و ابعاد، طول و ستون و دهانه سوله می باشد. همانطور که مشهود است میزان فولاد مصرفی در سوله سنگین بالا است و با توجه به نوسان و افزایش قیمت فولاد قیمت ساخت سوله سنگین اصلا مقرون به صرف نیست.

استراکچر فلزی سوله سبک نیز به دلیل ساختار و شکل هندسی که در ساخت و طراحی دارد با سوله سنگین متفاوت است. در سوله سبک از متریال پروفیل به جای فولاد استفاده می شود که بسیار سبک تر است. زمانیکه فولاد از ساختار و استراکچر فلزی حذف می شود وزن کاهش پیدا می کند و به طبع قیمت نیز کاهش می یابد.

در انتها باید متذکر شویم که هرگز هزینه های حمل و نقل را نادیده نگیرید. هزینه های حمل ونقل سوله سبک از سوله سنگین کمتر می باشد.

نکته مهم در قیمت سوله سبک و سنگین

در مجموع می توان گفت عوامل متعدد و مختلفی هستند که بر روی قیمت سوله تاثیر گذارمی باشند. اما نکته مهم در قیمت سوله سبک و سنگین سفارش ساخت سوله به تیم حرفه ای و خوش قول است تا پروژه مورد نظر را در بهترین زمان ممکن با کیفیت بالا اجرا نمایند. خوشبختانه گروه صنعتی سپهر سوله با داشتن تیم حرفه ای و با تجربه توانسته بهترین و با کیفیت ترین خدمات را تا کنون به مشتریان خود ارائه دهد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت سوله، قیمت استراکچر فلزی، قیمت سوله دامداری، قیمت سوله سنگین و ... با کارشناسان گروه صنعتی سپهر سوله تماس حاصل کرده تا در برآورد قیمت سوله مورد نظر شما را راهنمایی نمایند.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.